Indiske Reva-i giver mindst CO2-udledning for færrest pen­ge, men Fiat Panda 1.2 Eco er måske den re­el­le vinder.

I an­ledning af kli­ma­top­mødet har Bilpriser.dk i samarbejde med Jyl­lands-Posten sat lup på hele begrebet ”klima­biler”, ”øko-biler” eller ”grønne biler”. 25 nøjsom­me benzin-, diesel- og hybridbiler holdes op mod 10 el­biler, der er på markedet, og vi kan da glæde klima­mi­nister Con­nie Hede­gaard (K) og de øvrige deltagere i top­mødet med, at vinderen er en elbil, nemlig den indisk-byggede Reva-i til 99.990 kr. Den har plads to to voks­ne og to børn og har en række­vidde på 40-80 km.

Reva-i vinder med en totaludgift uden forsikring på 1,33 kr. pr. over fire år og 80.000 km og et miljøindeks på 1,68. Miljøindekset er Bil­priser.dk's måde at pointgive bilerne på i denne klimabilsanalyse. Det fortæller, hvil­ken bil, der for færrest penge giver det mindste CO2-udslip.

Også på anden- og tredjepladsen følger elbiler, nemlig golfbilen Mini-Hum­mer til 112.499 kr. og Mega-e-City til 134.596 kr. Det er den af de tre, der mest ligner en rigtig bil. Mini-Hummer har en totaløkonomi på 1,44 kr. pr. km og et miljøindeks på 1,79, mens Mega-eCity lander på 1,82 kr. pr. km og indekstal 2,27.

Men så stopper festen for elbilerne. Mere anvendelige biler med for­bræn­dingsmotorer og langt bedre rækkevidde kommer nu på podiet. På fjerdepladsen ser vi to-perso­ners­bilen smart 0,8 Pure CDI til 1,47 kr. pr. km og et miljøin­dekstal på 2,37. Og allerede på femtepladsen finder vi en helt almin­delig benzinbil med plads til fem personer, nem­lig Fiat Panda 1.2 Eco stationcar til 99.990 kr. Og den klarer næsten 700 km, inden den løber tør. Dens totaløkonomi er 1,76 kr. pr. km, og dens miljøin­deks­tal er så pænt som 2,95.

Elbilen Tesla Roadster, der med sin rækkevidde på 400 km er elbilen med den bedste anvendelighed, lander på indekstal 10,60 eller lidt over  Mercedes-Benz E 250 CDI Blue Effieciency, der lander på in­deks­tal 8,5. Her køber man altså med en Tesla til 950.000 kr. miljø­venlighed for dyrt, så at sige.

I analysen har Bilpriser.dk's chefanalytiker Niels Grøftehauge måttet se dybt i krystalkuglen for at vurdere det kommende værditab på elbilerne:

Tesla”Det er meget svært at vurdere, hvordan det vil gå for elbilerne. Der er ikke noget brugt­marked endnu, vi kender ikke holdbar­heden af batte­rierne, og vi ved ikke, hvornår der kom­mer batterier med bedre ydelse og lave­re pris. Så jeg har givet dem et ordentligt drag over nakken”, erken­der han.

”Men jeg er nok også miljøskadet. Min bror arbejdede i fem år som mekaniker på Ellerten, og 300 meter fra mit hus ligger den fabrik, der skulle lave bunde til den norske Th!ink-elbil”, griner han.

Første­plad­sen til Reva-i overbeviser ham da heller ikke:
”Måske kan elbiler bruges i storbyerne som bil nummer to, men de skal være meget billige. Og hvis man ikke lader ejerne af elbiler få adgang til for eksempel billige lejebiler, når de skal besøge tante Gerda i Frederiks­havn eller på ferie i Italien, så vil mange holde sig tilbage fra at købe en”, mener Niels Grøfthauge fra Bilpriser.dk.
 
Analysen kan downloades som Excel-fil i sin helhed via dette link: ftp://presse:Presse123@87.48.155.100/Klimabilsanalysen_2009.xls
 
Analysen kan downloades som PDF-fil (kan udprintes på 2 liggende A4-ark) via dette link:
ftp://presse:Presse123@87.48.155.100/Klimabilsanalysen_2010.pdf
 
Relevante links om elbiler:

 

www.danskelbilkomite.dk

www.danskenergi.dk

www.betterplace.dk

www.cityel.dk

www.lynxcars.com

www.mega-ecity.dk

www.minihummer.dk

www.refstrup.dk/buddy

www.tesla.com

dk.sixt.com/biludlejning/elbiler

www.elbildanmark.dk

www.afuture.dk

www.choosev.com