F-Cell2 gange på 5 dage hav­de poli­ti­kerne på Chri­stians­borg mulig­hed for at teste CO2-neu­trale brænd­selscelle biler, der kører på brint. Merce­des-Benz havde stillet 4 brænd­selscelle biler til rådighed - biler, der indgår i flåden af i alt 51 sponso­re­rede køretøjer til Klimatop­mødet.

Foran hovedtrappen til Christiansborg kunne forbipasserende, be­sø­gende og politikere i onsdags opleve ny teknologi i sin reneste form. Mercedes-Benz Danmark havde opstillet et antal såkaldte brænd­sels­celle biler (engelsk F-Cell) - en tekno­logi, hvor brint under kon­trollerede forhold tilføres ilt, hvorved elektri­citet frembringes. Elek­triciteten driver en kraftig 136 hk elmotor, der driver bilen. Ene­ste udledning er vand, idet CO2 og partikeludledningen er nul.

Blandt de politikere, der fik en tur i en af bilerne var Formanden for Trafik­ud­valget Flemming Damgaard Larsen (V): - Det er en meget interessant tekno­logi, vi i dag er præ­senteret for, og det er vigtigt, at vi er bekendt med de teknolo­gier, der er tilgængelige alle­rede nu, når vi skal beslutte, hvor­dan vi kan sikre en endnu mere grøn trans­port i Danmark.

Også Poul Andersen (A), medlem af trafikudvalget, fik en god ople­velse på dagen:

- Jeg har ved en anden lejlighed prøvet en tidligere generation af en brænd­selscelle bil, men i dag er der tale om en bil med de samme egen­skaber, som vi kender fra alle andre biler - dog uden nogen form for støj eller de skadelige emissioner, som vi alle er interesseret i at begrænse.

I mandags den 30. november, indtog de 2 A-Klasse F-Cell og 2 B-Klasse F-Cell igen Christiansborg, idet de medvirkede i et større nordisk brintevent, hvor politikere og repræsentanter fra industrien kørte fra brinttank­stationen i Malmö til den netop indviede brinttank­station i Kø­ben­havn. Turen fortsatte derefter til Christiansborg, hvor der blev af­holdt en konference om brintbiler, bæredygtig energi og udviklingen af en infrastruktur til at imødekomme denne nye tekno­logi.

Peter Fröschle, an­svarlig for udviklingen af nye drivliner og deres im­plementering på forskellige markeder hos Daimler AG glæder sig over dette nordiske initiativ. Han fortæller endvidere, at Merce­des-Benz F-Cell skal serie­produceres i lille skala; de 200 biler tilbydes specielle kun­der, der blandt andet har tilgang til en brinttankstation. Peter Fröschle siger yderligere: - Formålstjenstligt for udviklingen af den lokalt emissionfri bil indgik Daimler AG og en række andre bilprodu­center for nyligt i Tyskland en aftale med nogle infrastruktursel­ska­ber, således at ud­viklingen af et bæredygtigt samfund ikke bremses af en hønen/æg­get diskussion. 

I de næste 4 uger frem vil de 4 brændselscelle biler fra Mercedes-Benz køre rundt i København som en del af den offici­elle flåde af biler, der er stillet til rådig­hed under Klimatop­mødet. 

Fakta:
Daimler koncernen står bag mærkerne Merce­des-Benz, Maybach. Daimler AG har siden 1994 forsket i brænd­selscelle teknologien, pro­duceret mere end 100 F-Cell biler, der samlet har tilbagelagt mere end 4,5 millioner kilometer. Seneste skud på stam­men er B-Klasse F-Cell. To af disse biler kører i København under klima­konfe­rencen. I tillæg til disse, stilles også 2 A-Klasse F-Cell til rådig­hed.


annonce - klik på logo
Arcurio - Oldtimere i særklasse - en helt speciel julegave

ÅRETS HELT SPECIELLE

JULAGAVE:

En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrel­sesforholdet 1:12.

Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præ­mie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.

www.arcurio.dk

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du me­ner, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.