Kig godt på denne bil. Den giver løsningen på de pro­blemer, som hid­til har holdt elbilen fra at slå igennem kom­mer­cielt – den kører 500 km på en optank­ning, som kun tager to minutter. Det kan ske som på en almindelig tankstation, og så ud­leder den ca. 70 % min­dre CO2 end ben­zin­drevne biler.

Metha Energy Solutions og Serenergy præsenterer forud for COP 15 et banebrydende koncept, der en gang for alle giver elbilen de sam­me egen­skaber som dem, man finder i benzinbilen.

Syv år har det taget de danske ingeniører at sikre banebrydende vi­dere­ud­vikling af brændselscelle teknologi, så man nu kan hive langt mere energi ud af blanding af metanol og vand via en brændselscelle end tidli­gere. Den nye teknologi gør med et slag elbilen til et både realiserbart og kommercielt alternativ til den traditionelle, benzin­drevne bil.

- Langsommelig og besværlig opladning af elbilens batteri og kort aktions­radius har hidtil været den største forhindring for elbilen. Det ændrer vi på nu. Det tager blot to minutter at fylde metanol på bilen og så kan man køre mere end 500 kilometer, siger Jesper Toft, direk­tør i Metha Energy Solutions.


 

ca. 70 % min­dre CO2

 


I forhold til de mange andre koncepter for elbiler og hybridbiler, der er på vej, har løsningen en lang række åbenlyse fordele.

- Den er hurtig og nem at implementere, da metanol kan distribueres på samme måde som benzin, så der kræves ikke milliardinvesteringer til etab­lering af en ny infrastruktur med ladestationer og systemer til oplad­ning på parkeringspladser, og i garager, forklarer Jesper Toft.

Teknologisk er der lidt forenklet sagt, tale om en udskiftning af for­bræn­dings­motoren med en elmotor og et lille kraftværk (brændsels­cellen), som fremstiller strøm i bilen, mens den bruges.

På miljøsiden tæller det også, at man kan reducere udledningen af CO2 med omkring 70 pct. i forhold til benzin- og dielseldrevne biler. Det bidra­ger væsentligt til løsningen af de globale klimaproblemer.

Metha Energy Solutions’ s partner Serenergy har i samarbejde med Lithi­um Balance, Cemtec og Ålborg Universitet udviklet en testbil ba­seret på en Fiat Scudo. Energistyrelsens EUDP-sekretariat har støt­tet udviklin­gen af testbilen.

Læs mere på Metha Energy Solutions hjemmeside

 

www.methaenergy.com