Nye vind­møller re­ducerer Fords CO2 ud­ledning på Genk fabrik­ken i Belgien.

Mens Ford biler er blandt tidens mest miljøvenlige, ræk­ker Fords en­ga­gement i en grøn­nere fremtid ud over udvikling af bilmodel­ler og har indflydelse på mange områder af virksomheden.

Den 16. november startede to kæmpestore vindmøller - med en høj­de på 150 meter – med at producere "grøn" elektricitet til Genk fa­brikken i Bel­gien. Vindmøllerne har hver især en effekt på to mega­watt strøm, nok til at forsyne 2.500 private husstande. De vil frem­over levere en betydelig del af elektriciteten til Ford fabrikken, der producerer Mondeo, S-MAX og Galaxy modeller.

"Det er en del af vores bestræbelser at gennemføre en bred vifte af mil­jømæssige initiativer der sigter efter at reducere CO2-udledningen fra vores fremstillingsprocesser," forklarer Wolfgang Schneider, Vice presi­dent, Governmental and Environmental Affairs i Ford Europa.

Fabrikken i Belgien er ikke den eneste Ford fabrik i Europa, der ud­nyt­ter elektricitet fra vindmøller. For fem år siden blev Dagenham Die­sel Center i Storbritannien verdens første bilfabrik, der fuldt ud får dækket el-behovet ved hjælp af to gigantiske vindmøller etableret på grunden.

I nærheden af Dagenham arbej­der et team på omkring 3.000 Ford ingen­iører på Dunton Tek­niske Cen­ter, der også forsynes med elek­tricitet fra vedvarende energikil­der. Siden marts sidste år er al elek­tricitet indkøbt fra 100 procent vedva­rende energi­kil­der. Elektricite­ten, der hoved­sage­ligt leveres af GDF, kommer fra vandkraft, vindkraft samt affalds­produktion og er­statter energi fra traditionelle kilder, der anslået ville have resulteret i 35.000 tons CO2 per år.

Samme udvikling ses i Tyskland, hvor vedvarende energi dækker be­hovet på Fords hovedkontor i Køln herun­der Ford fabrikken i Niehl og Fords Tekniske Center i Merkenich. Her kommer elektriciteten fra vand­kraft­vær­ker i Norge og Sverige.


Fords en­ga­gement i en grøn­nere fremtid


På det Tekniske Center i Merkenich ses en yderligere udvikling. Siden januar 2009 er anlægget blevet opvarmet ved hjælp af damp leveret af det lokale selskab RheinEnergie. Dampen ledes til det tekniske cen­ter via en 2,6 kilometer lang rørledning. Alene initiativerne i Niehl og Merkenich reducerer det årlige CO2-udslip med 190.000 tons. En anden energikilde – solen – har i mange år forsynet Fords Bridgend motorfabrik i Wales med elektricitet via solcelle-paneler monteret på tagene.

"Denne udvikling demonstrerer vores betydelige fremskridt og enga­gement til forsat at forbedre vores miljømæssige resultater" siger Wolf­gang Schneider. "Vi fortsætter med at undersøge mulighederne for yder­ligere at reducere CO2 i vores produktion parallelt med miljø­forbed­rin­gerne af vores biler."

 

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Blækbutikkens hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.