Bilsalget i fortsat bedring.
Salget af nye personbiler fortsatte bedringen i oktober. Salget lå stadig under niveauet fra oktober 2008, men det er årets mindste procentvise fald, og tendensen mod en genopretning af personbilsalget syntes, at have bidt sig fast, hvorimod varebilssalget fortsat er under pres fra krisen.
Personbilsalget i september faldt med knap 13 procent, mens salget af varebiler gik tilbage med 58 procent sammenlignet med samme måned sidste år.
I oktober faldt bilsalget igen sammenlignet med samme måned sidste år, men i tråd med tendensen fra de foregående måneder, så er faldet mindre – sammenlignet med oktober sidste år var det på 12,7 procent - og stabiliseringen på bilmarkedet syntes nu for alvor, at have bidt sig fast.
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | Ændring | ||
2008-2009 | ||||||
Personbiler | Okt | 12.444 | 14.533 | 11.342 | 9.903 | -12,7% |
jan – okt | 131.184 | 133.646 | 133.238 | 91.478 | -31,3% | |
Varebiler | Okt | 5.301 | 3.879 | 2.605 | 1.094 | -58,0% |
jan – okt | 50.712 | 47.421 | 29.630 | 12.373 | -58,2% | |
Lastbiler | Okt | 226 | 561 | 619 | 147 | -76,3% |
jan – okt | 5.179 | 6.034 | 5.797 | 2.985 | -48,5% |
”Det er klart, at en tilbagegang aldrig er positiv, men realistisk set, så oplever vi faktisk en positiv udvikling i disse måneder. Måned for måned oplever vi, at salget forbedres og at det for personbilerne gælder, at chokeffekten fra krisens start sidste efterårs tager af”, siger Bent Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører.
Han ser også positivt på udviklingen i de kommende måneder, men forventer dog ikke umiddelbart en tilbagevenden til markedet på toppen af højkonjunkturen.
”2007 var blandt de år, hvor der blev solgt absolut flest biler herhjemme, og det niveau kommer vi nok ikke tilbage på lige med det samme, men markedet har tydeligvis nået bunden og er nu på vej op. Derfor forventer jeg også, at den positive udvikling vil fortsætte i årets sidste måneder, hvor det traditionelt bl.a. sælges mange firmabiler”, siger Bent Mikkelsen.
Ingen bedring for varebiler
I modsætning til personbilerne oplever varebilerne ingen bedring, og kun 1.094 nye varebiler blev solgt i oktober 2.605 i samme måned sidste år.
Krisen har lagt en ret tung dyne over markedet og virksomhederne udskyder deres investeringer, så vi må forvente, at der er længere til, at vi vil se en bedring på varevognsmarkedet, end det har været tilfældet for personbilerne, siger Bent Mikkelsen.
Lastbiler hårdt ramt.
Registreringstallene for oktober viser et fald i registreringen af nye lastbiler på hele 76 procent.
”Det er et meget voldsomt fald, og der er ingen tvivl om at krisen for alvor viser sig på lastvognsområdet. Lastbilerne er meget afhængige af udviklingen i transportsektoren, og det påvirker naturligvis udviklingen. Derudover er det værd at huske på, at registreringen af lastbiler kommer ca. et halvt år efter ordreafgivelse – og derfor vil det ekstra tid, inden vi ser en bedring her, slutter Bent Mikkelsen.
Top 20 for personbiler, Okt. 2009 | |||
Plac. | Mærke/model | Antal | Andel |
1 | TOYOTA AYGO | 484 | 4,9% |
2 | TOYOTA AVENSIS | 321 | 3,2% |
3 | FORD MONDEO | 276 | 2,8% |
4 | VOLKSWAGEN GOLF | 272 | 2,7% |
5 | OPEL CORSA | 266 | 2,7% |
6 | MAZDA 2 | 258 | 2,6% |
7 | VOLKSWAGEN POLO | 238 | 2,4% |
8 | SKODA OCTAVIA | 237 | 2,4% |
9 | HYUNDAI I30 | 234 | 2,4% |
10 | PEUGEOT 107 | 233 | 2,4% |
11 | HONDA ACCORD | 219 | 2,2% |
12 | PEUGEOT 207 | 209 | 2,1% |
13 | FORD FIESTA | 178 | 1,8% |
14 | SUZUKI SPLASH | 177 | 1,8% |
15 | CITROEN C1 | 175 | 1,8% |
16 | PEUGEOT 308 | 173 | 1,7% |
17 | CHEVROLET MATIZ | 172 | 1,7% |
18 | CITROEN C5 | 164 | 1,7% |
19 | FIAT 500 | 164 | 1,7% |
20 | SUZUKI ALTO | 159 | 1,6% |
Total top 20 | 4.609 | 46,5% | |
Øvrige | 5.294 | 53,5% | |
Total | 9.903 | 100,0% | |
Top 20 for personbiler, Jan. - okt. 2009 | |||
Plac. | Mærke/model | Antal | Andel |
1 | TOYOTA AVENSIS | 2.590 | 2,8% |
2 | FORD FIESTA | 2.574 | 2,8% |
3 | PEUGEOT 207 | 2.474 | 2,7% |
4 | TOYOTA AYGO | 2.440 | 2,7% |
5 | SUZUKI ALTO | 2.281 | 2,5% |
6 | CITROEN C1 | 2.252 | 2,5% |
7 | SKODA FABIA | 2.103 | 2,3% |
8 | PEUGEOT 107 | 2.060 | 2,3% |
9 | PEUGEOT 308 | 1.834 | 2,0% |
10 | SUZUKI SPLASH | 1.822 | 2,0% |
11 | VOLKSWAGEN GOLF | 1.816 | 2,0% |
12 | MAZDA 2 | 1.795 | 2,0% |
13 | HONDA ACCORD | 1.762 | 1,9% |
14 | OPEL CORSA | 1.710 | 1,9% |
15 | FORD MONDEO | 1.621 | 1,8% |
16 | HYUNDAI I20 | 1.561 | 1,7% |
17 | TOYOTA YARIS | 1.543 | 1,7% |
18 | HYUNDAI I30 | 1.503 | 1,6% |
19 | PEUGEOT 206 | 1.479 | 1,6% |
20 | OPEL INSIGNIA | 1.460 | 1,6% |
Total top 20 | 38.680 | 42,3% | |
Øvrige | 52.798 | 57,7% | |
Total | 91.478 | 100,0% |