Model-be­tegnel­sen 5008 er et ekko fra Peu­geots fortid og erfaring som pro­du­cent af familie­biler. Med 5008 rein­tro­­ducerer Peu­geot den berømte 5-se­rie, og den skal følge i fod­sporene på be­røm­te model­ler som 504 og 505 Sta­tioncar. Fami­lie­bilen 505 Stati­on­car var med sine 7 sæ­der refe­ren­ce for familiebiler, og målet for 5008 er netop at posi­tionere sig som reference­model i segmentet. Efter 308 SW og den helt nye 3008 kom­­mer 5008 som en naturlig udvidelse af model­pro­grammet i fami­liebils­klassen, da den 4,53 m lange og 1,64 m høje MPV kan rumme op til 7 per­soner.

5008 er familiens bil. Den er designet til at imødekomme alles krav med hensyn til stil, teknologi og køreglæde for forældrene, plads, mu­lighed for individuel indretning og underholdning for børnene – og ikke mindst vel­være og sikkerhed for alle.

En aerodynamisk og elegant MPV
Med sit aerodynamiske design og en Cx-værdi på 0,29 giver 5008 indtryk af at glide gennem luften som et TGV tog. Bilens front med den dynamiske motorhjelm og skrånende forrude giver en strømlinet profil, der under­stre­ges af kromdetaljer på både fronten og siderne. Bag­enden er udsty­ret med LED baglygter, som understreger bilens særlige signatur.

De store sideruder synes at omkranse hele bilen, hvilket især skyl­des, at de bagerste sideruder fortsætter om i bagruden.  Det sam­lede glasareal er på hele 7,7 m3, og det giver en lys og behagelig passagerkabine, ikke mindst for passagerne bagerst, der desuden kan nyde godt af det ekstra lys fra det store panoramaglastag. Bag­til er 5008 designet til at give let adgang til bagagerummet, og bilens særlige stil fortsætter rundt på bag­enden og understreges af baglyg­terne.


annonce - klik på logo
Arcurio - Oldtimere i særklasse

ÅRETS GAVEIDÉ:

En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrel­sesforholdet 1:12.

Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præ­mie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.

www.arcurio.dk

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du me­ner, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.


Et interiør designet til køreglæde
Den hævede førerplads, som er typisk for MPV-segmentet, giver fører et godt udsyn og en god fornemmelse af sikkerhed. Som alle bilens sæder er førersædet designet efter nyeste ergonomiske forskrifter, og det giver sammen med rattets særlige placering (som i 308 hatch­back) en meget komfortabel køreposition, der sikrer føreren fuld kon­trol. Førerpladsens gennemtænkte ergonomi giver desuden føreren nem adgang til alle be­tjeningsfunktioner og aflæsning af instrumen­terne.

Gennemtænkt fleksibilitet og rummelighed
Det er legende let at tilpasse Peugeot 5008 til familiens behov. Den har 7 sæder som standard, så det er nemt at indrette kabinen og ba­gage­rummet efter familiens aktiviteter.

Når det gælder beskrivelsen af kabinen i 5008 er ordet rummelig ikke en overdrivelse. For eksempel er albuebredden 1476 mm på de for­reste sæder og 1520 mm på anden sæderække, der har 3 individu­elle sæder. Tredje sæderække giver plads til to voksne passagerer og tilbyder en albuebredde på 1341 mm. Der er både god plads i højden og til benene, så høje passagerer kan bekvemt finde sig til rette.


 

Premiere den 10. januar 2010

 


En velafstemt undervogn og en gennemtænkt lydisolering bidrager til passagerkomforten, og passagerne på de bagerste sæder kan uden problemer tale med passagerne på forreste række. Varme og ventila­tion kan justeres både fra førerpladsen og mellemste sæderække.
Bordpladerne bag på forsæderne åbnes oppefra og ned for ikke at genere benene, og sideruderne ved 2. og 3. sæderække kan udsty­res med gardiner, som beskytter mod solen.

Fællesnævneren for indretningen i kabinen er fleksibilitet. Alle sæder kan foldes sammen enkeltvist, så 5008 kan tilpasses antallet af pas­sagerer og deres bagage. De tre sæder på midterrækken kan rykkes 13 cm på langs og kan ligesom de to bagerste sæder foldes individu­elt ned, så de ligger plant med gulvet og læssekanten. Også det for­reste passagersæde kan foldes ned, og bagagerummets længde bli­ver da hele 276 cm.
Bagagerummet er takket være sin rektangulære form blandt de stør­ste i klassen. Med tredje sæderække foldet ned kan det rumme 758 – 823 liter afhængigt af anden sæderækkes position. Hvis hattehyl­den tages bort øges bagagerumsvolumenen til 1247 liter, og med midtersæderne foldet ned bliver den hele 2506 liter. Herudover fin­des der adskillige opbeva­rings­muligheder i forskellige størrelser i hele kabinen og ved alle sæder.

Teknologiske innovationer
5008 tilbyder det nyeste af Peugeots navigations- og multimedie syste­mer WIP (Word In Peugeot). Fra WIP Sound med en MP3-kom­patibel CD radio, som kan fuldendes med Bluetooth og USB-tilslut­ning, til en WIP NAV (navigati­onsanlæg med bl.a. 7” farve­skærm) og WIP COM 3 D (navigati­ons­anlæg bl.a. med 9” farveskærm, 30 GB hard­disk og DVD). Også passa­gererne på bagsæderne har mange multimediemuligheder, eksem­pelvis to 7” farveskærme på nakkestøt­terne foran og der er mulighed for at koble hovedtelefoner til diverse spil, musik eller DVD anlæg.

5008 kan udstyres med nyeste teknologi for at øge sikkerhed og komfort:

  • ”Head-up Display”, som er inspireret af cockpittet i et jagerfly. Det giver essentielle informationer om fart, fartpilot/-begrænser og Distance Alert på et gennemsigtigt panel projiceret op på forruden.
  • ”Distance Alert” hjælper føreren til at holde den korrekte sikker­hedsafstand. En sensor under for kofangeren måler afstanden i sekunder til den forankørende bil og transmitterer disse data til ”Head-up Display”.
  • Parkeringssystem, som vurderer parkeringspladsens størrelse og informerer, om det er muligt at parkere på pladsen. Systemet er forbundet med parkeringsradarer for og bag.

Maksimal sikkerhed
Som familiebil skal sikkerheden have højeste prioritet, og 5008 an­ven­der de nyeste teknologier, både med hensyn til aktiv og passiv sikkerhed, til at passe på både føreren og passagererne.

I 5008 er der airbags til at beskytte passagerne på alle sæderækker – også 3. sæderække. Der er i alt 6 airbags: 2 frontairbags, 2 sideair­bags foran og 2 gardinairbags på alle 3 sæderækker.

    Ud over ESP-systemet er 5008 udstyret med ”Snow motion”, som er et intelligent antispin system (ASR), der udover det sædvanlige anti­spin hjælper fører til at starte og accelerere på en iset eller snedæk­ket vej – ”Snow Motion” fungerer naturligvis optimalt med vinterdæk.

    Sikkerhedsselerne foran er udstyret med pyrotekniske selestram­mere og kraftbegrænsere, og der er installeret 3-punkts sikkerheds­seler bag. Alle sikkerhedsselerne er tilsluttet en selealarm.

    På Premium-niveau er 5008 udstyret med fartpilot og fartbegrænser på alle motortyper.

    Et omfattende miljøeffektivt motorprogram
    5008 introduceres internationalt med seks forskellige motor af nye­ste generation, som alle lever op til Euro 5 normen. Fælles for de to benzinmotor og de fire dieselmotorer er fine præstationer kombine­ret med både lavt brændstofforbrug og lavt CO2-udslip.

    Peugeot demonstrerer sit førerskab, når det gælder dieselteknologi ved at kunne præsentere 5008 med 1,6 liter HDi FAP 110 hk, der har en udledning på kun 135 g CO2 pr. km.

    Benzinmotorer kombineret med 5-trins gearkasse: 1,6 liter VTi med 120 hk og 1,6 liter THP med 156 hk. 

    Dieselmotorer: 1,6 liter HDi FAP 110 hk med 6-trins manuel gearkas­se, 1,6 liter HDi FAP med 110 hk (semiaut.), 2,0 liter HDi FAP med 150 hk med 6-trins manuel gearkasse og 2,0 liter HDi FAP med 163 hk (aut.).

    Gearskifteindikator er standard på 1,6 liter THP med 156 hk og 2,0 liter HDi FAP med 150 hk. Den indikerer det optimale tidspunkt at skifte gear og sikrer således en optimering af brændstofforbruget.

    Som et supplement til de præcise indstillinger af for- og bagtøjet er der udviklet specielle 16” energisparedæk. Disse dæk reducerer ru­llemod­standen med næsten 20 %, hvilket begrænser den energi, der er nødvendig for at få bilen til at køre.

    Priserne er netop offentliggjort og følger herunder:
     
    1.6/120 Hk Comfort Plus kr. 294.990.
    1.6/120 Hk Premium kr. 309.990.
    1.6/156 Hk Premium kr. 344.990.
    1.6/156 Hk Aut.Premium kr. 374.990. (fra marts produktion)
     
    1.6HDi/110 Hk Premium kr. 339.990.
    1.6HDi/110 Hk Premium med semiaut. gear kr. 354.990.
    2.0HDi/150 Hk Premium kr. 384.990.
    2.0HDI/163 Hk Premium med Aut. Kr. 424.990. (fra marts produktion.
     
    Der er Danmarks premiere den 10. januar 2010.
     
    Peugeot 5008 stiger kr. 10.000. fra 31/12 2009. Alle der skriver under på købekontakt inden den 31/12, betaler ovennævnte priser uanset leveringsdatoen i det nye år.