Den tyske skrotpræmie for personbiler har en positiv effekt på miljøet. Benzinforbruget og CO 2-udslippet for de nye biler ligger op til en femtedel under værdierne for de biler, der blev skrottet, beretter det tyske Miljøministerium i Berlin.
En undersøgelse fra Instituttet for Energi- og Miljøforskning i Heidelberg viser, at de skrottede biler i Tyskland i gennemsnit var 14,4 år gamle. Ca. 85 % af de nyindkøbte biler var små og mindre biler, som f.eks. Smart eller biler i Golf-klassen. Moderne biler udstøder op til 99 % mindre partikler ud i miljøet og op til 85 % mindre CO2 end de skrottede biler.
Den tyske miljøminister Sigmar Gabriel udtaler:
”Selv om skrotpræmien blev skabt med en hel anden målsætning, gavner skrotpræmien miljøet mere end nogen har forventet. Det er ikke korrekt at mene, at præmien ikke har været til hjælp for miljøet eller at den endda udviser en negativ miljøbalance. Det er modbevist igennem den nye undersøgelse”.
annonce - klik på logo
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
I januar 2009 indførte Tyskland en skrotpræmie på 2.500 EURO (ca. 18.750 dkr). Præmien gik til private ejere af over 9 år gamle biler, der købte en ny personbil. Betingelsen for udbetalingen var, at ejeren skulle have ejet den gamle bil i mindst et år før den blev skrottet. Dermed skulle de gamle biler „forsvinde“ helt ud af kredsløbet.
Planen fra det tyske miljøministerium var at sætte gang i markedet for salg af nye biler. På den måde skulle konjunkturen støttes og arbejdspladser i automobilsektoren opretholdes.
5 mia EURO udbetalt i 2009
Den 2.9.2009 var pengene brugt op. Der var blevet udbetalt 5 mia EURO (godt 37,5 mia dkr) til køb af nye biler i Tyskland. www.bafa.de