­­Volvo Cars har visio­ner. Også på miljø­området, hvor "DRIVe Towards Ze­ro" er navnet på svenskernes vision om at udvikle biler, der er fuld­stæn­dig fri for ska­delige udledninger fra udstødningen og miljø­skadelig CO2. 

I 2009 har Volvo intro­duceret syv effektive diesel­mo­deller - DRIVe - med meget lav CO2 udled­ning og har bebu­det, at plug-in hybridbiler kommer på markedet allerede i 2012. Men det er kun begyndelsen.

Produktudvikling på tre områder
I arbejdet med at reducere produkternes indvirkning på miljøet føl­ger Volvo tre hovedspor: Større effektivitet, bæredygtige brænd­stoffer og el-drift. Arbejdet vil fortsætte ad disse tre spor i de kom­mende årtier, hvor de får varierende betydning. Målet er gradvis at sænke brændstofforbrug og udledninger til de niveauer, myndighe­der, kunder og hensynet til mil­jøet kræver.

På kort sigt ligger hovedvægten på at gøre eksisterende teknologi, der kan bruges i mange modeller og til både diesel- og benzindrevne biler, mere effektiv. Dette vil ske sideløbende med en gradvis over­gang til bæredygtige brændstoffer i takt med, at disse får større ud­bredelse.

Samtidig med at Volvo gør forbrændingsmotorerne mere effektive, kom­mer så introduktionen i 2012 af plug-in hybridbiler, der kører på elektrici­tet kombineret med økonomiske forbrændingsmotorer f.eks. drevet af anden generation biobrændstoffer eksempelvis syntetisk die­sel. 

Næste trin derefter er rent el-drevne biler, der har potentiale til at bringe CO2 udledningen ned på praktisk taget nul.

"Hos Volvo mener vi ikke, der er en enkelt, indlysende vej til bære­dygtig mobilitet. For det første er der stor forskel på lokale forhold, hvad angår biobrændstoffer og den nødvendige infrastruktur. Og for det andet ser vi flere og flere spændende nye teknologiske frem­skridt på områder som el-drift, som godt kan gå hen og vende op og ned på præmisserne," for­kla­rer Magnus Jonsson, direktør i afdelin­gen for forskning og udvikling hos Volvo Cars.

Effektivisering af ek­si­sterende teknologi
Volvo's DRIVe program består af en række brændstofeffektive mo­del­ler, som havde ver­denspremiere på bil­udstillingen i Paris okto­ber 2008, hvor C30, S40 og V50 blev vist med særligt øko­nomiske moto­rer. Da bil­­udstil­lingen i Geneve slog dørene op i marts 2009 var tek­nologien videreud­viklet og tillige tilpasset til virk­somhedens større modeller, som dermed er bedst i deres respektive klasser, hvad an­går brændstofef­fektivitet og CO2 udledning.

På kort sigt mener Volvo, at den bedste måde at nedbringe produkt­programmets samlede udledning af CO2 på og opnå gode resultater hurtigere er at reducere diesel- og benzinmotorernes brændstof­for­brug. Dette fordi effekten er større, hvis man nedbringer udlednin­gerne fra mange biler, der sælges i store antal, end hvis man fore­tager større reduktioner i et mindre antal biler. Virkeligt økonomiske dieselmotorer med start/stop teknologi bliver introduceret i hele Volvo's produkt­program i de kommende år.

Gradvis overgang til bæredygtige brændstoffer
I overgangen til større brug af bæredygtige brændstoffer indgår bil­modeller, som er skræddersyet til at køre på flere forskellige brænd­stoftyper. Volvo tilbyder modeller, der kører på benzin, diesel, bioe­thanol og naturgas/biogas. Volvo's program af Flexifuel-modeller, d.v.s. biler, der kan køre på både benzin og bioethanol, er i dag et af de bredeste i verden af sin art.


annonce - klik på logo
Arcurio - Oldtimere i særklasse

ÅRETS GAVEIDÉ:

En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrel­sesforholdet 1:12.

Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præ­mie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.

www.arcurio.dk

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du me­ner, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.


På flere europæiske markeder findes tillige modeller, der er efterom­bygget til at køre på op til fem forskellige brændstoftyper - naturgas, biogas, hytan (biometan iblandet brint i begrænset mængde), E85 og benzin. Særligt biogas har fremragende miljøegenskaber. I løbet af de næste fem år bliver det også muligt at anvende anden generation biobrændstoffer som syntetisk diesel i Volvo's biler.

Hybrid- og el-biler
I et lidt længere tidsperspektiv er det el-drift, der har det største po­tentiale til væsentligt at reducere miljøpåvirkningen. I begyndelsen af 2009 introducerede Volvo mikro-hybridteknologi, en start/stop funk­tion, som slår forbrændingsmotoren fra, når bilen holder stille.

I 2012 kan kunderne købe Volvo plug-in hybridbiler, d.v.s. biler, der kan oplades i en almindelig stikkontakt i hjemmet. Disse biler har både en almindelig forbrændingsmotor og en elektrisk motor drevet af en batteri­pakke. De kører primært på el fra batteriet og har for­brændings­motoren til at tage over, når der er brug for at køre læn­gere end batteriet kan klare.

Til kortere afstande og til bykørsel bliver der sandsynligvis efter­spørg­sel efter batteridrevne biler. Volvo er derfor også i gang med at forske i dette område. Der er stadig mange problemer at løse med rent el-drevne biler, hvad angår rækkevidde, pris og sikkerhed. I 2010 udfører Volvo omfat­tende tests med C30 udstyret til batteri­drift. Når disse tests er tilende­bragt, bliver resultaterne vurderet, og beslutning truffet om, hvorvidt der er basis for en introduktion.

Ikke allergifremkaldende interiør i biler
I DRIVe strategien indgår også at kunne tilbyde et allergifrit interiør, og det er et område, som er højt prioriteret hos Volvo. Bl.a. er alle indtræks- og interiørtekstiler testet for over 100 skadelige eller aller­gifremkaldende emner og udledninger, og alle klarer kravene i Öko-Tex Standard 100. Alt læder er fri for krom, og nikkeludledningen fra metalkomponenterne er minimeret.

Mindre miljøpåvirkning fra fremstilling til skrot
I de sidste fyrre år har Volvo nedbragt den miljøindvirkning der stam­mer fra virk­som­hedens bilpro­duktion væsent­ligt. Et eksempel er ud­ledningen af opløs­ningsmidler - et område, der er højt prioriteret i hele bilindu­strien. Derudover anvender virksomheden kun klima-neu­tral elektricitet på produktionsfabrikkerne i Sverige og Belgien.

For øjeblikket kan 85 procent af de materialer, der anvendes i Vol­vo's biler genindvindes, og 95 procent kan genbruges. Ydermere er volvo XC60 RRR-certificeret (forkortelse for Reuse, Recycling og Re­covery) til 95 procent. Det er Volvo's første bil, der er typegod­kendt, hvad angår genindvinding. For at kvalificere sig til denne godken­delse, skal bilpro­ducenten vise, hvoran bilen genind­vindes, når dens levetid er forbi.
 
FAKTA
Volvo DRIVe modeller - brændstofforbrug og CO2 udledning
Vol­vo's fokus og indsats fremgår af de lave CO2 udledninger og tal for brændstofforbruget, der kendetegner de grønne DRIVe biler:
 
Volvo C30   3,8 liter/100 km = 26,3 km/liter  -   99 g CO2 / km
Volvo S40   3,9 liter/100 km = 25,6 km/liter  - 104 g CO2 /km
Volvo V50   3,9 liter/100 km = 25,6 km/liter  - 104 g CO2 /km
Volvo V70   4,9 liter/100 km = 20,4 km/liter  - 129 g CO2 /km
Volvo S80   4,9 liter/100 km = 20,4 km/liter  - 129 g CO2 /km
Volvo XC60 6,0 liter/100 km =16,7 km/liter   - 159 g CO2 /km
Volvo XC70 6,0 liter/100 km =16,7 km/liter   - 159 g CO2 /km
 
14 grønne biler
Der er i øjeblikket 14 modeller i Volvo''s program af grønne biler: Økonomiske dieselmodeller, Flexifuel-modeller, der kører på bioetha­nol, og Flexifuel-modeller, der er efterombygget til gasdrift (Bi-Fuel). Det er dog kun dieselmodellerne, der kan købes i Danmark.