Den ligner en almin­de­lig Volvo C30, og den er lige så sikker, kom­for­ta­bel og rum­me­lig som stan­dard­udgaven. Men den kører på elek­tri­ci­tet, ud­stød­­ningen er helt fri for skadelige emissio­ner, og den kan klare op til 150 kilo­me­ter på en opladning.

Volvo Cars' strategi på el-området har hurtigt givet hånd­gribelige re­sul­ta­ter. Ud over intro­duktionen i 2012 af en plug-in hybrid (kom­bi­nation af el-motor og for­brændingsmotor) er den svenske bilpro­du­cent nu i gang med at under­søge mulighederne for en rent el-dreven bil, en såkaldt BEV (Bat­tery Electric Vehicle).

I 2009 har Volvo byg­get og testet et mindre antal prototyper af C30 BEV. Foruden ydelse og sikkerhed har det i høj grad været et spørgs­mål om at tilpasse det elektriske drivsystem til resten af bilen.

"Volvo C30 er den før­ste model, vi afprø­ver med el-drift. Bilens go­de egen­skaber som bybil og dens relativt lave vægt gør den vel­eg­net, efter­som el-biler primært er beregnet til at køre i og omkring byer og til daglig transport til og fra jobbet," forklarer Lennart Stegland, di­rek­tør for Volvo Cars Special Vehicles.

Teknisk løsning
El-drift er velegnet til personbiler. Det er den elektriske motors over­legne virkningsgrad sammenlignet med forbrændringsmotoren, som vil gøre el-biler mere almindelige i fremtiden i takt med, at brænd­stof­priserne stiger, og kravene til lav CO2 udledning bliver skrappere.

Volvo C30 BEV drives af et litium-ion batteri, som oplades i en almin­delig stikkontakt.

Hvis batteriet er helt afladet, tager det omkring otte timer at oplade det i en almindelig stikkontakt (230V, 16A). Hvis bilen oplades med bæredygtig elektricitet er der i princippet ingen udledninger hele ve­jen fra elektrici­te­ten produceres, til den forbruges i trafikken.

Den elektriske motor ligger under motorhjelmen, præcis som i en al­min­delig bil. En af de ting, der prioriteres højt i BEV projektet, er at finde den bedst mulige placering til batteriet. Sandsynligvis er det kardantun­nellen og der, hvor brændstoftanken normalt er placeret. Begge place­ringer be­fin­der sig uden for bilens optimale deformati­ons­zone ved de mest almin­delige kollisionstyper. Eftersom bilen kun kører på elek­tricitet, kræver den et batteri med større kapacitet (24 kW) end en plug-in hybrid (12 kW).

Batterikapacitet
C30 BEV har en top­hastighed på cirka 130 kilometer i timen, hvil­ket er nok til de fleste, der kører en sådan bil. Den accele­rerer fra 0 til 100 km/timen på un­der 11 sekunder. Rækkevidden er op til 150 kilo­meter, og det er me­re, end 90 procent af de europæiske bilister kø­rer dagligt.

Samme sikkerhedsstandarder som altid
Volvo går ikke på kompromis med sikkerheden uanset brændstoftype eller drivkilde, så hvis man vælger at introducere en ny type elektrisk bil, skal den være lige så sikker som enhver anden bil, der får lov at bære Volvo-emblemet.

Volvo har identifi­ceret alle el-relaterede sik­kerhedsscenarier i trinene før, under og efter en kollision, og nu er ingeniørerne i gang med at studere disse omhyggeligt og udvikle løsninger til, hvordan de enkel­te situationer skal håndteres, så enhver fremtidig el-bil på alle måder kan leve op til Volvo's sikkerhedsstandarder.

Markedspotentiale
Når det gælder el-drift, er Volvo Cars' primære fokusområde de kom­mende årtier plug-in hybridbiler, og det gælder særligt virksomhe­dens større bil­mo­deller. Både fra et teknisk og et forretningsmæssigt synspunkt er  kom­binationen af el-motor og forbrændingsmotor for­mentlig den løsning, der har det største potentiale. Plug-in hybrid­biler har lang rækkevidde, gode miljøegenskaber og er samtidig ikke så afhængige af den dyre batteri­tek­nologi.

Adskillige faktorer er afgørende for, hvor stor udbredelse el-biler får i fremtiden:

"Forbrugerne skal have lyst til at køre og eje denne biltype, og for at de har det, skal el-biler være lige så kom­for­table og sikre og kunne tilbyde samme ydelse, som biler med andre drivkilder. De erfarin­ger, vi får fra C30 BEV projektet, hjælper os med at imødekomme disse behov og samtidig bevise, at der er alvor bag vores satsning på el-området," fastslår Paul Gustavsson, direktør for Electri­fication Stra­te­gy hos Volvo Cars.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til arcurios hjemmeside - med gaveidéer til autofolket

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.