Bilen og bi­lismen er un­­der for­an­dring i ver­den. Ener­gi­ef­fek­ti­vi­tet, mil­jø­­hen­syn og kom­pro­mis­løs sikkerhed styrer i dag bilindustriens ud­vikling sammen med præstationer og køre­glæde. I sine anstren­gelser for at give ren og ægte køre­glæde og samtidig tage ansvar for mil­jøet, har Mazda blandt andet arbejdet intensivt med at reducere væg­ten ved udvik­lingen af nye biler. Det har altid været målet, når det gælder Mazda MX-5 og har også givet inspira­tion til Mazdas se­neste showbil.

Mazda MX-5 fylder 20 år. Det er i sig selv grund nok til at skabe en fuldt køreklar showbil, Mazda MX-5 Superlight. Der er ingen planer om serie­produktion, men bilen viser alligevel, hvordan personlige og køre­glade biler kan forsvares i fremtiden ved at anvende færre af jor­dens ressour­cer.

Mazdas europæiske ud­viklingscenter i Ober­ursel, lige uden for Frank­furt, har skabt en show­bil, der viser selve kernen i det, Mazda kalder køre­glæde. Maz­da MX-5 Superlight er en rendyrket og kom­pro­misløs, toper­so­ners sports­vogn base­ret på sports­vognsikonet Mazda MX-5, der i år kan fejre sit 20 års jubilæum.

”At videreudvikle MX-5, der gennem 20 år er blevet forfinet til perfek­tion, til et endnu højere niveau, var den virkelige udfordring for de­signteamet”, siger projektleder Hasip Girgin.

Vejer under tusind kg
Resultatet er en ægte, meget let roadster. Bilen byder på ren og ufor­­falsket køreglæde, men stadig med al mo­derne sikker­hedstek­nologi. På grund af den lave vægt under 1.000 kg er både køreegen­skaberne og brænd­stof­økonomien endnu bedre.

”Jeg har længe drømt om at bygge en Mazda MX-5 med et virkeligt radi­kalt design”, siger Peter Birtwhistle, chefdesigner, Mazda Motor Europe. ”Nu hvor vægtreduktion er blevet en vigtig del af vores bilers udvikling, er tiden moden. Med Mazda MX-5 Superlight viser vi, hvor lette dagens biler kan blive. Den nye showbil vejer bare 995 kg.

En af de vigtigste mål­sætninger under udvik­lingen af Mazda MX-5 har hele tiden været at skabe et helt specielt forhold mellem føreren, pas­sageren, bilens køre­egenskaber og oplevelsen af at køre i en åben roadster. Målet med showbilen MX-5 Superlight var at gøre dette forhold endnu me­re intenst.”

Ved at fjerne forruden og kalechen forstærkes følelsen af at køre åben roadster betragteligt. Og relationen mellem føreren teknikken er unæg­telig forstærket til noget, som ellers næsten kun findes i cock­­pittet på en rigtig racerbil.

Mazda MX-5 Superlight har nykonstruerede styrtbøjler, som både forstær­ker det sportslige udseende men som også bidrager til øget sikkerhed og en forbedret aerodynamik. Styrtbøjlerne forhindrer des­uden en vis turbu­lens.

Intet unødvendigt udstyr
Alt udstyr, som ikke er absolut nødvendigt, er fjernet. Eftersom MX-5 Superlight ikke har nogen forruden, er det heller ikke nødvendigt med vinduesviskere. Det samme gælder udvendige dørhåndtag og sideruder. Et enkelt bakspejl i aluminium med vidvinkelglas er nok. Det er placeret øverst på instrumentbordet, som egentlig er en for­længelse af motor­hjelmen, der igen er fremstillet i et let kulfiber­ma­teriale.

De rene linjer udvendigt genfinder man i interiøret. Også her har vægt­re­duk­tion været et vigtigt mål. Sportssæ­derne er fremstillet i ul­tralet kulfiber, de er justerbare i læng­den og beklædt med samme sadelfarvede læder som armlæne­ne, rattet, gearstangen og hånd­bremsen.

I instrumentbordet, som er fremstillet af et meget stærkt glasfiber­mate­riale, findes samme instrumenter som i den normale Mazda MX-5. Men præcis som i ægte racerbiler har Mazda MX-5 Super­light en startknap midt på instrument­bordet samt to sikker­heds­afbrydere til brændstof­tilførslen og det elektriske system.

Mazda MX-5 Super­light har ikke noget ventilationsanlæg og ingen beklæd­ning i kabinen. Lydisolering er ikke noget for den sande sports­vognsentu­siast.

Under motorhjelmen på Mazda MX-5 Super­light version ligger Maz­das firecylindrede 1.8-liters motor med 126 hk sammen med en 5-trins manuel gearkasse, præcis som i den normale produktionsmodel. Men for at få en mere sportslig lyd er der monteret et luftindtag i po­leret aluminium samt et sportsudstødningssystem fra Mazda­speed.

Mazda MX-5 Superlight version har også fået en mere sportslig un­der­vogn. Bremsesystemet er kraftigere, hvilket indebærer, at spor­vidden er øget med 50 mm. Ved hjælp af fjedre fra Bilstein og kræng­ningssta­bili­satorer fra Eibach er frihøjden reduceret til bare 106 mm.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Nordic AutoParts hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.