- Nye ver­sioner af den bedst sælgende mo­del­ræk­ke kom­mer i lø­bet af ef­ter­året 2009.

- Nye TDI-motorer med com­mon rail-tek­no­logi reducerer brænd­stof­for­bruget med op til 1,9 l pr. 100 km.

- Nyt frontdesign i tråd med det stili­stisk raffi­ne­rede Volks­wa­gen de­sign-DNA.

- Nye info­tain­ment- og fører­assistentsystemer for optimal komfort og sikkerhed.

- Ny generation af ESP inklusive igangsætningsassistent er stan­dard i alle modeller.

Transporter, Caravelle, Multivan og California - det er de fire basis­udgaver af den internationale bestseller, der er så populær, at den er solgt i mil­li­o­ner af eksemplarer. For modellens enorme fanskare, som omfatter ser­­vi­ce­­udbydere, håndværkere, familier, forretningsfolk og globetrottere, re­præ­senterer disse alsidige biler en livsstil - et sym­­bol på uindskrænket mo­bilitet og fleksibilitet. Nu viser Volkswa­gen Erhvervsbiler for første gang den nye generation frem, det sker på den internationale biludstilling (IAA) i Frankfurt.

Den nye, perfek­tio­ne­rede model udleder endnu mindre CO2, og så er den endnu mere effektiv, øko­no­misk, komfor­tabel, ele­gant, intelli­gent og sik­ker end nogen­sinde tidligere.

Raffinement og high­tech-funktioner, som passer til en best­seller. Nu er den populære models karrosseridesign også i tråd med Volkswa­gen per­sonbilers nye design-DNA. Det nye frontdesign giver model­len et endnu mere elegant præg.

Modelrækken har tillige fået et enormt teknisk løft. Fx er de nye tur­bodie­selmotorer (TDI) med common rail-indsprøjtningssystem mere effektive og særdeles støjsvage. Således er brændstofforbruget med de nye TDI-mo­torer reduceret med op til 1,9 l pr. 100 km, og CO2-emis­­sionerne er blevet reduceret med 52 g/km, så alle motorerne nu opfylder EU5-emis­sions­standarden.

En anden nyhed er, at de nye modeller nu kan leveres med 7-trins dobbelt­koblings­gearkasse (DSG) som ekstraudstyr, og det er første gang, at den­ne type gear­kasse tilbydes til denne biltype. Som ek­stra­­udstyr fås nu også den nye type firehjulstræk (4Motion med 4. generations Hal­dex-kobling), så man også kan køre offroad. Fra star­ten af det nye år tilbydes de nye modeller med endnu en revolu­tio­ne­rende nyhed, idet Volkswagen Erhvervsbiler kan tilbyde en version med både 4Mo­tion og DSG-gear­kasse i kombination. Også sikker­heds­udstyret er ble­vet opti­meret med igang­sæt­ningsassistent som standard, forbed­ret ESP, nyt havariblink til stop­lyset (stoplysfunktion ved katastrofe­opbremsning) og nye føreras­si­stentsystemer, som er ekstraudstyr. I kabinen er der nye instrumenter, nyt rat, nye radio-navigations-sy­ste­mer og nyt materi­alevalg - alt sammen i ergono­misk perfektion.

Fire nye common rail-TDI-motorer og dobbeltkoblingsgearkasser.

Med de nye 4-cy­lin­drede diesel­motorer med common rail-indsprøjt­­ning sætter den bedst sælgende model i både Tyskland og Europa nye stan­darder for økonomi og miljøvenlighed. TDI-motorerne (1.968 cm3) fås med 84 hk, 102 hk, 140 hk eller 180 hk. Motoren med 140 hk har turbo­lader med variabel turbogeometri, og topmotoren med 180 hk har dobbelt trykladning med biturbo.

En af de største fordele er brændstofbesparelsen. For første gang nogen­sinde kan  Transporter udstyres med en 7-trins dobbeltkob­lings­gear­kasse (DSG), som betyder, at brændstofforbruget i model­len med 180 hk redu­ceres med op til 1,9 l pr. 100 km i forhold til mo­deller med den hidti­dige 6-trins automatiske gearkasse.

Benzinmotoren med 115 hk vil fortsat blive anvendt i de nye model­ler, og den opfylder nu EU5-emissionsstandarden.
I forhold til de tidligere generationer af bilen har Volkswagen været i stand til at reducere CO2-emissionerne og brændstofforbruget med 10 % i gennemsnit for alle modeller. For modeller med manuel gear­kasse og forhjulstræk er CO2-emissionerne og brændstofforbruget fra 13,3 km/l og 190 g CO2/km (180 hk) til 13,9 km/l og 190 g CO2/­km (84 og 102 hk): Det er op til 0,9 l mindre pr. 100 km end tidligere. Alle dieselmotorerne er naturligvis udstyret med partikelfilter.

Nye førerassistentsystemer og mere standardudstyr.

Afhængigt af bi­lens udstyrsniveau kan de nye modeller udstyres med nye 17" eller 18" aluminiumsfælge, og nye sidespejle med forbedret aero­­dynamik er standard. Og for første gang er hele antennesy­ste­met place­ret i si­de­spejlene. Som noget andet helt nyt i klas­sen fås de popu­lære mo­deller nu med vogn­baneskiftassistenten Side Assist. Systemet  ad­va­rer føreren om biler i den blinde vinkel ved hjælp af LED-indi­katorer i side­spejlene.

Som noget nyt fås nu også dæktryksovervågning med display (TMD). TMD analyserer konstant hjulenes omdrejningshastighed. Ved at sam­­menligne hjulenes hastigheder registrerer systemet, om trykket i et dæk er faldet.

Og endnu flere nyheder: Multivan Comfortline har nu 16" aluminiums­fælge, og Multivan Highline har fået nye 17" aluminiumsfælge og krom­lister på siderne og bagpå.


annonce - klik på logo
Klik her og gå til Odsherred Motor Co. hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


Et interiør som i en personbil.

Modellernes interiør er helt nyt. Tag fx de nydesignede instrumenter, som er oplyst bagfra med hvid farve og omkranset af en kromramme. Alle de nye modeller er udstyret med en gearskifteindikator. Alle radio- og navi­ga­tions-systemer er også blevet opdateret: Den nye topversion er RNS 510-systemet med touchscreen og navigations­sy­stem med harddisk. USB-tilslutningen Media-IN giver mulighed  hur­tigt og nemt at tilslutte for­skellige apparater som fx en mp3-afspiller. Betjeningselementerne til semi- og fuldautomatisk aircon­dition og det 3-egede rat er også nydesig­nede.

Og sidst men ikke mindst kan Transporter bestilles med et nyt dob­belt passagersæde foran med integreret opbevaringsrum. Og alt sammen kommer snart: den nye generation lanceres i Danmark fra november 2009.