- Nye versioner af den bedst sælgende modelrække kommer i løbet af efteråret 2009.
- Nye TDI-motorer med common rail-teknologi reducerer brændstofforbruget med op til 1,9 l pr. 100 km.
- Nyt frontdesign i tråd med det stilistisk raffinerede Volkswagen design-DNA.
- Nye infotainment- og førerassistentsystemer for optimal komfort og sikkerhed.
- Ny generation af ESP inklusive igangsætningsassistent er standard i alle modeller.
Transporter, Caravelle, Multivan og California - det er de fire basisudgaver af den internationale bestseller, der er så populær, at den er solgt i millioner af eksemplarer. For modellens enorme fanskare, som omfatter serviceudbydere, håndværkere, familier, forretningsfolk og globetrottere, repræsenterer disse alsidige biler en livsstil - et symbol på uindskrænket mobilitet og fleksibilitet. Nu viser Volkswagen Erhvervsbiler for første gang den nye generation frem, det sker på den internationale biludstilling (IAA) i Frankfurt.
Den nye, perfektionerede model udleder endnu mindre CO2, og så er den endnu mere effektiv, økonomisk, komfortabel, elegant, intelligent og sikker end nogensinde tidligere.
Raffinement og hightech-funktioner, som passer til en bestseller. Nu er den populære models karrosseridesign også i tråd med Volkswagen personbilers nye design-DNA. Det nye frontdesign giver modellen et endnu mere elegant præg.
Modelrækken har tillige fået et enormt teknisk løft. Fx er de nye turbodieselmotorer (TDI) med common rail-indsprøjtningssystem mere effektive og særdeles støjsvage. Således er brændstofforbruget med de nye TDI-motorer reduceret med op til 1,9 l pr. 100 km, og CO2-emissionerne er blevet reduceret med 52 g/km, så alle motorerne nu opfylder EU5-emissionsstandarden.
En anden nyhed er, at de nye modeller nu kan leveres med 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse (DSG) som ekstraudstyr, og det er første gang, at denne type gearkasse tilbydes til denne biltype. Som ekstraudstyr fås nu også den nye type firehjulstræk (4Motion med 4. generations Haldex-kobling), så man også kan køre offroad. Fra starten af det nye år tilbydes de nye modeller med endnu en revolutionerende nyhed, idet Volkswagen Erhvervsbiler kan tilbyde en version med både 4Motion og DSG-gearkasse i kombination. Også sikkerhedsudstyret er blevet optimeret med igangsætningsassistent som standard, forbedret ESP, nyt havariblink til stoplyset (stoplysfunktion ved katastrofeopbremsning) og nye førerassistentsystemer, som er ekstraudstyr. I kabinen er der nye instrumenter, nyt rat, nye radio-navigations-systemer og nyt materialevalg - alt sammen i ergonomisk perfektion.
Fire nye common rail-TDI-motorer og dobbeltkoblingsgearkasser.
Med de nye 4-cylindrede dieselmotorer med common rail-indsprøjtning sætter den bedst sælgende model i både Tyskland og Europa nye standarder for økonomi og miljøvenlighed. TDI-motorerne (1.968 cm3) fås med 84 hk, 102 hk, 140 hk eller 180 hk. Motoren med 140 hk har turbolader med variabel turbogeometri, og topmotoren med 180 hk har dobbelt trykladning med biturbo.
En af de største fordele er brændstofbesparelsen. For første gang nogensinde kan Transporter udstyres med en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse (DSG), som betyder, at brændstofforbruget i modellen med 180 hk reduceres med op til 1,9 l pr. 100 km i forhold til modeller med den hidtidige 6-trins automatiske gearkasse.
Benzinmotoren med 115 hk vil fortsat blive anvendt i de nye modeller, og den opfylder nu EU5-emissionsstandarden.
I forhold til de tidligere generationer af bilen har Volkswagen været i stand til at reducere CO2-emissionerne og brændstofforbruget med 10 % i gennemsnit for alle modeller. For modeller med manuel gearkasse og forhjulstræk er CO2-emissionerne og brændstofforbruget fra 13,3 km/l og 190 g CO2/km (180 hk) til 13,9 km/l og 190 g CO2/km (84 og 102 hk): Det er op til 0,9 l mindre pr. 100 km end tidligere. Alle dieselmotorerne er naturligvis udstyret med partikelfilter.
Nye førerassistentsystemer og mere standardudstyr.
Afhængigt af bilens udstyrsniveau kan de nye modeller udstyres med nye 17" eller 18" aluminiumsfælge, og nye sidespejle med forbedret aerodynamik er standard. Og for første gang er hele antennesystemet placeret i sidespejlene. Som noget andet helt nyt i klassen fås de populære modeller nu med vognbaneskiftassistenten Side Assist. Systemet advarer føreren om biler i den blinde vinkel ved hjælp af LED-indikatorer i sidespejlene.
Som noget nyt fås nu også dæktryksovervågning med display (TMD). TMD analyserer konstant hjulenes omdrejningshastighed. Ved at sammenligne hjulenes hastigheder registrerer systemet, om trykket i et dæk er faldet.
Og endnu flere nyheder: Multivan Comfortline har nu 16" aluminiumsfælge, og Multivan Highline har fået nye 17" aluminiumsfælge og kromlister på siderne og bagpå.
annonce - klik på logo
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
Et interiør som i en personbil.
Modellernes interiør er helt nyt. Tag fx de nydesignede instrumenter, som er oplyst bagfra med hvid farve og omkranset af en kromramme. Alle de nye modeller er udstyret med en gearskifteindikator. Alle radio- og navigations-systemer er også blevet opdateret: Den nye topversion er RNS 510-systemet med touchscreen og navigationssystem med harddisk. USB-tilslutningen Media-IN giver mulighed hurtigt og nemt at tilslutte forskellige apparater som fx en mp3-afspiller. Betjeningselementerne til semi- og fuldautomatisk aircondition og det 3-egede rat er også nydesignede.
Og sidst men ikke mindst kan Transporter bestilles med et nyt dobbelt passagersæde foran med integreret opbevaringsrum. Og alt sammen kommer snart: den nye generation lanceres i Danmark fra november 2009.