­Peugeot var pioner med ver­dens første el-bil og er nu tilbage med el-bilen ion, som lan­ceres i slutningen af 2010. Dens ydelse og række­vidde på 130 km, der skyldes brugen af lithi­um-ion batterier, gør den til et effektivt svar på den urbane mobilitet, som samtidig respekt­e­rer miljøet. ion får ver­dens­­premiere på Frank­furt Motor Show den 15. septem­ber.

Peugeot er med 106 Electrique, som blev produceret mellem 1995 og 2003, den bilproducent i verden, som har solgt flest el-biler. Med ba­sis i denne historik har Peugeot intentioner om at spille en afgøren­de rolle på el-bils markedet og bliver således blandt de første til at lancere en 100 % el-bil: ion.

Denne el-bil, som er udviklet i samarbejde med Mitsubishi Motor Compa­ny, er tiltænkt almindelige kunder, men også flåder som kom­muner, store firmaer etc., som har et særligt kørselsbehov i byerne.


annonce - klik på logo
Arcurio - Oldtimere i særklasse

ÅRETS GAVEIDÉ:

En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrel­sesforholdet 1:12.

Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præ­mie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.

www.arcurio.dk

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du me­ner, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.


Lithium-ion batterier genoplader på 6 timer og optil 80 % på 30 mi­nutter
ion slår sine folder i byen. Den har fire døre, fire pladser, er 3,48 meter lang og har en venderadius på 4,5 meter. Denne 100 % el-bil har en ydelse på 64 hk og et drejningsmoment på 180 Nm, hvilket giver en mak­simal hastighed på 130 km/t.
ion har en komfortabel rækkevidde (130 km ifølge europæisk stan­dard), og dens lithium-ion batterier er genopladelige på 6 timer i et almindeligt 220 V stik eller op til 80 % på 30 minutter ved brug af dens ekstra hurtige genopladningssystem.
Disse specifikationer giver denne ”nul emission” bybil flere anven­delses­muligheder, og den er helt sammenlignelig med en almindelig lille bil, når det gælder præstation og komfort.

Dens respekt for miljøet, kompakthed, sikkerhed og lette anvende­lighed er ions største fordele, men ikke de eneste.
Den er udstyret med en boardcomputer, som giver information om eksempelvis batteriet, antal kørte kilometer, antal kilometer før ser­vice etc.

Et nyt billede på Peugeots miljøstrategi
ion illustrerer Peugeots vilje til at udvikle sig efter bilismens nye situ­ation, idet den tilbyder flere løsninger, der er tilpasset de forskellige behov for mobilitet i byen med respekten for miljø og klima som om­drejningspunk­tet.
Og netop de nye krav til bilismen er et af hovedelementerne i Peu­geots strategi om at minimere de miljømæssige aftryk og afhængig­heden af fossile energier.

Fra nu og to år frem vil kunderne finde flere svar på denne udfor­dring i hjertet af Peugeots modelprogram:
- ion: Lanceres i slutningen af 2010, en 100 % el-bil til livet i byen.
- 3008 HYbrid4: Lanceres i foråret 2011, udstyret med en hybrid tekno­logi, der giver adskillige anvendelses­muligheder (200 hk, fire­hjulstræk, en CO2-udledning på kun 99g/km).

Disse modeller fuldender et modelprogram, der er udstyret med brænd­stofmotorer, som bliver mere og mere effektive - dette gælder både HDi FAP dieselmotorer og benzinmotorer (VTi og THP): 107 ud­leder ned til 106 g CO2/km, 207 udleder ned til 99 g CO2/km, 308 udleder ned til 120 g CO2/km, 3008 udleder ned til 130 g CO2/km og 407 udleder ned til 129 g CO2/km.