Med sit nye, effek­tive og dy­namiske program vil BMW vise omverde­nen, at fremtiden hos BMW og de kommende mo­del­ler ikke blot be­står i et par tekniske mo­difikationer på nu­væ­rende serie­mo­del­ler.

Mange af BMWs frem­tidige idéer og projek­ter er indbygget i kon­cept­mo­­del­len "Vision Efficient Dyna­mics," der præsenteres for publi­kum på den store, internationale biludstilling (IAA) i Frankfurt. Og der er tale om kæm­pe-palette af BMW-teknologier.

Denne fremtidens sport­vogns­studiemo­del rummer bl.a. en helt ny for­bræn­dingsmotor med et såkaldt intel­li­gent energimana­ge­ment og hybrid­teknolo­gi med et innovativt strømforsyningssystem. Helt nye lygter og en så­kaldt "konsekvent optimeret" aerody­na­mik - alt sam­men detal­jer, der får mo­dellen til at køre som en M-mo­del, men målt i for­brug og forurening bedre end en lille bil.

Designet af denne hy­brid-sports­vogns­model skal nok vække inter­es­se på den kom­men­de biludstilling, men de tekniske data er også in­teressante.

Den yder 356 hk og har et maksimalt drej­nings­moment på 800 Nm. Fra 0-100 km/t tilba­ge­lægges på bare 4,8 se­kunder og top­pen er spærret som sæd­van­ligt ved de 250 km/t.

To elektromotorer - én ved foraks­len og én ved bagakslen - giver mo­­del­len 4-hjulstræk, og er de ikke igang, er det den 3-cylindrede lille turbo-die­selmo­tor, der præsterer kræfterne. Den bruger 3,76 l pr. 100 km eller sagt på dansk: Den kø­rer 26,6 på literen med en foru­rening på bare 99 g/km. Dette tal hal­veres, når der er gang i de to elektromotorer (50 g/km) - et tal, der udregnes på en lidt anden må­de end CO2-udledningen fra en die­selmotor alene.

 

 

 

 

 

annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.