Den sti­gen­de efter­spørgsel på mindre bi­ler har fået BMW til at be­slut­te sig for en ud­byg­ning af MINI-fa­brik­ken, som i disse dage er på vej med to nye mo­del­ler.

Den ene af mo­dellerne - coupé'en - vil i frem­tiden komme til at løbe af båndet i nær­he­den af Oxford, fortæller nuværende BMW-chef Nor­bert Reit­hofer i en samtale med "Financial Times."

Og det nye bånd vil naturligvis kræve flere medarbejdere, beretter Reit­hofer, men hvor meget der bliver investeret i alt fortalte han ikke. Heller ikke hvornår produktionen af den nye model vil finde sted, men et er sik­kert - den ret så spændende nye MINI-Coupé koncept­model vil kunne opleves live på IAA i Frankfurt her i midten af sep­tember.

Generelt går der som regel mellem 2 og 3 år fra man præsenterer en konceptmodel til den kører rundt med forbru­ge­ren bag rattet.

Reithofer benyttede samtidig lejligheden til - endnu engang - at un­derstrege, at BMW for­bliver helt uafhæn­gig, og at man ikke ønsker at blive knyttet til en større koncern, der mas­sefremstiller automo­biler.

Men det udelukker naturligvis ikke, at BMW/MINI kan indgå i det han kalder et intelligent samarbejde med andre automobilfabrikanter. Og for tiden er det et samarbejde mellem BMW og Daimler omhandlende ind­købsfunktionen, der står øverst på agendaen.

Med PSA Peugeot Ci­troën samarbejdes der om motorer - motorer, der indgår i pro­duk­ti­onen af MINI.

Mini-fabrikken, der lig­ger i Cowley nær Ox­ford i det sydlige Eng­land, beskæftiger for tiden omkring 3.500 medarbejdere, og den er en af Englands stør­ste bilfabrikker med en årsproduktion på hen­ved 200-220.000 en­heder - et tal, der ligger meget tæt på fabrikkens kapaci­tetsgrænse - derfor beslutningen om den kommende udbygning.