Nissan LeafNissan præ­sen­terer ”LEAF” - verdens første pris­­billige elbil, der le­ver op til hverdagens krav

Nissan Motor Co., Ltd. har i sidste uge præ­sen­teret Nissan LEAF, ver­­dens første prisbil­lige nul-emissi­ons-bil.  Nissan LEAF er en mel­lem­stor hatch­back med god plads til fem voks­ne og specielt kon­stru­e­ret til at køre på litium-ion-batterier. Med en rækkevidde på over 160 km, opfylder den samtidig transportbehovet i hverdagen.

Introduktionen af Nissan LEAF er planlagt til at finde sted i slutnin­gen af 2010 i Japan, USA og Europa og er dermed startskuddet for en ny ”nul emissions”-æra inden for transport.  Bilen er resultatet af Nissans radi­kale, nyskabende vision for fremtiden og kulminationen på årtiers inve­steringer og research. 

"Nissan LEAF er en enestående bedrift, som alle Nissan-medarbej­dere kan være stolte over", siger Carlos Ghosn, President og CEO hos Nissan. "Vi har arbejdet utrætteligt på at nå til dette punkt – præ­sentationen af en bil, der ikke blot havde reduceret udledning, men faktisk kører helt uden udledning af CO2.  Det er første skridt på en spændende rejse både for Nissan, bilbranchen og resten af verden."

De vigtigste egenskaber for LEAF omfatter:

  1. Nul-emissions-drivlinje og -platform
  2. Overkommelig pris
  3. Karakteristisk design
  4. Frihed med en rækkevidde på 160 km
  5. Mobilitet med opkobling: Avanceret, intelligent transportsystem (it)

LEAF – både god for tegnebog og miljø
Navnet LEAF refererer til bladet på et træ (leaf på engelsk), der ren­ser luften i naturen. På samme måde gør Nissan LEAF køreturen me­re ren ved ikke at udlede CO2.  Priser vil blive offentliggjort i slut­nin­gen af 2010, men Nissan forventer, at bilens pris bliver konkur­ren­cedygtig i forhold til veludstyrede biler i C-segmentet.  Desuden for­ventes det, at Nissan LEAF vil nyde godt af væsentlige afgiftslet­telser og fremmende foranstaltninger i de enkelte lande.  Nissan LEAF er dermed konstrueret til at være god for både tegnebogen og for mil­jøet, fordi den mekanisk er mindre kompleks end en traditionel ben­zinbil.


annonce - klik på logo
Arcurio - Oldtimere i særklasse

ÅRETS GAVEIDÉ:

En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrel­sesforholdet 1:12.

Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præ­mie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.

www.arcurio.dk

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du me­ner, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.


Mobilitet med 0 pct. udledning
Nissan LEAF drives af laminerede, kompakte litium-ion-batterier, der giver en ydelse på 122 hk, mens elmotoren yder 109 hk/280 Nm.  Det betyder god respons og en køreoplevelse på fuld højde med, hvad man vil forvente af en traditionel benzinbil.

Til forskel fra biler med forbrændingsmotor har Nissan LEAF ikke no­get udstødningsrør, og den udleder hverken CO2 eller andre driv­hus­gasser.  Kombinationen af et bremsesystem med regenerering og de innovative litium-ion-batterier giver Nissan LEAF en rækkevidde på mere end 160 km på en fuld opladning. Omfattende kundeunder­søgelser har vist, at den rækkevidde er nok til at opfylde de daglige kørselsbehov for over 70 pct. af verdens bilister.

Desuden er det nemt og bekvemt at oplade bilens batterier.  Nissan LEAF kan oplades op til 80 pct. af kapaciteten på lige under 30 min. med en lynoplader. Hjemmeopladning via en 200-volts-stikdåse va­rer omkring otte timer. Så der er tid nok til, at både ejer og bil kan være friske og veludhvilede om morgenen.

En bil til den virkelige verden
Ingeniørerne og designernes målsætning for Nissan LEAF var at kon­struere en bil til den virkelige verden og til en overkommelig pris, som ville gøre Nissan i stand til at føre transport ind i nul-emissions-æraen.  For at sikre god komfort, rummelighed og bagagerumsplads er der konstrueret et helt nyt chassis og karrosseri til Nissan LEAF.
"Vores bil skulle være verdens første, mellemstore og praktiske elbil, som bilisterne har råd til og ønsker at bruge hver dag. Og det er præ­cis, hvad vi har skabt. Bilens design vil ikke blot karakterisere Nissan LEAF, men også ejerne af bilerne, som en del af den nye æra med nul-emissions-mobilitet", siger Product Chief Designer Masato Inoue.

Karakteristisk design
Fronten på Nissan LEAF er karakteriseret af et skarpt, opret V-formet design, opadskrånende LED-forlygter med blå refleksion, der indike­rer, at bilen er noget særligt. Forlygterne er samtidig konstrueret, så de deler og bortleder luftstrømmen fra sidespejlene, hvilket reduce­rer vindstøj og luftmodstand.  Og så bruger forlygterne kun 10 pct. af den strøm, som konventionelle pærer bruger. Det bidrager også til at give Nissan LEAF den flotte rækkevidde.

Lyse farver gør kabinen i Nissan LEAF behagelig og flot.  Et miljø­ven­ligt blue earth-farvetema stammer fra Nissan LEAF modellens Aqua Globe-lakering.  Temaet er overført til interiøret med blå dekorindlæg på instrumentpanelet og blå instrumentbelysning.

Mobilitets-it-system med opkobling
Nissan LEAF har et eksklusivt og avanceret it-system. Systemet er koblet op til et globalt datacenter og kan yde support, give informa­tioner og levere underholdning til føreren 24 timer i døgnet. 

Et display, som er monteret på instrumentpanelet i Nissan LEAF, vi­ser den tilbageværende opladning – eller resterende rækkevidde – og et udvalg af de nærmeste ladestationer.

En anden topmoderne funktion er, at føreren kan aktivere aircondi­tion­anlægget og indstille opladningsfunktioner via mobiltelefonen – også selv om Niassan LEAF ikke er startet.  Via en fjernbetjent timer i bilen kan opladningen af batterierne programmeres.

"It-systemet har en altafgørende fordel," udtaler Tooru Abe, Chief Product Specialist. "Vores mål har hele tiden været, at bilen skal være partner for føreren og en fordel for passagererne.  Desuden ønsker vi, at denne bil skal være med til at skabe et nul-emissions-fællesskab, og disse it-funktioner vil bidrage til at gøre det muligt."

En holistisk tilgang
Nissan LEAF er det første vigtige skridt mod en æra med nul-emis­sions-mobilitet. For­brændingsmotorer vil dog stadig spille en vigtig rolle i den globale transportsektor i de kommende årtier, og derfor implementerer Nis­san sin nul-emissi­ons-vision på en holi­stisk måde, så kun­derne får en lang række miljøvenlige teknologier at vælge mellem.

For nogle forbrugere vil Nissan LEAF være det perfekte match og den eneste bil, som de har brug for.  For andre vil Nissan LEAF være det helt rigtige supplement til familiens øvrige biler. Den vil fx være det optimale valg til den daglige pendlertur.

Med nul-emissions-mobilitet som det ultimative mål arbejder koncer­nen hele tiden med innovation inden for miljøvenlige teknologier med henblik på at øge effektiviteten og reducere udledning.  På den bag­grund kan Nissan tilbyde en lang række bilteknologier, fx CVT-gear­kasser, start-stop-system, HEV og Clean Diesel – og kontinuerlig re­search og inve­steringer i FCV-teknologi.

Verdensomspændende partnerskaber
Renault-Nissan alliancens nul-emissions-programmer omfatter part­nerskaber med bl.a. lande som Storbritannien og Portugal samt lo­kalregeringer i Japan og USA. På verdensplan er der indgået næsten 30 partnerskaber.

I forbindelse med disse partnerskaber er der primært fokus på tre områder: 

  1. Opbygning af en omfattende infrastruktur af ladestationer med offentlige og private investeringer
  2. Incitamenter og tilskud fra lokale, regionale og nationale myn­digheder
  3. Offentlige uddannelsesprogrammer om individuelle og sam­fundsmæssige fordele ved nul-emissions-teknologi.

Produktion af nul-emissions-biler
Nissan LEAF er den første i rækken af kommende elbiler fra koncer­nen og repræsenterer en milepæl i virkeliggørelsen af Renault-Nis­san-partnerskabets vision om nul-emissions-mobilitet.  De første el­biler fra Nissan vil blive produceret i Oppama i Japan, og der er plan­lagt yderligere produktionskapacitet i Smyrna, Tennessee i USA.  Litium-ion-batterierne produceres i Zama i Japan, og der er planlagt yderligere produktions­kapacitet i USA, Storbritannien og Portugal. Desuden undersøges mulig­hederne for at investere i andre mulige produktions­steder rundt om i verden.

Om Nissan Motor Co., Ltd.
Nissan Motor Co., Ltd. er en global bilkoncern med en salgsvolumen på 3.411.000 biler i 2008. Nissan er repræsenteret på alle større bilmarkeder i verden, og koncernen sælger en lang række modeller, som omfatter personbiler, pickups, lastbiler, SUV''er og varebiler.

Nissan Blue Citizenship
Nissan arbejder på at skabe en bedre verden via koncernens sociale bevidsthed.  Det arbejde omfatter programmer med fokus på tekno­logiske innovationer til fordel for mennesker og med omsorg for pla­neten. Vores vision for nul-emissions-mobilitet er en følge af vores CSR-tiltag, som vi kalder Blue Citizenship.  Sammen med vores part­ner Renault arbejder vi på at skabe en bedre verden ved hjælp af nul-emissions-mobilitet.