Starten på finaleheatet i Royal Pro/Am havde Jan Magnussen i spidsen i den orange BMW, side om side med Jackie Oliver i Ford Escort BDA. Foto: Vivi Siiger.Respektløs blev tidli­gere Formel 1 kørere og Le Mans vindere sat på plads af Ronnie Bre­mer og Stefan Win­qvist, da Copen­hagen Historic Grand Prix fandt sted lørdag og søndag.

Den tidligere ChampCar kører Ronnie Bremer tog tørnen i sidste heat i weekendens topka­te­gori, den såkaldte Ro­yal Pro/Am. Han lag­de så stor afstand til bilerne på 2. og 3. pladsen, bl.a. kørt af de to tidli­gere Formel 1 kørere englænderen Jackie Oliver og australieren Da­vid Brabham (som også vandt Le Mans i år), at triumfen kunne fejres med en kanon brem­se­opvisning i holdets Datsun 240 Z, da målstre­gen blev passeret for sidste gang.

Royal/Pro Am handler om bilrace i primært standardvogne fra begyn­delsen af 1970’erne. Klassen har udviklet sig, så der på den ene side virkelig er tale om høj sofistike­rede historiske racer, på den anden side virke­lig bli­ver gået til stålet.

At næsten 40 år på bagen heller ikke er til hinder for aggressiv præ­cisi­ons­kørsel i Fælledparken, dokumenterede Jackie Oliver, der bag rattet af Tommy Kjehrs Ford Escort BDA opnåede 2. pladsen. Jackie Olivers stor­hedstid var netop tilbage i 1970’erne, hvor han bl.a. kør­te Formel 1.

Prinsesse Marie overrakte præmierne i Royal Pro/Am, her til Ronnie Bremer flankeret på 2. pladsen af Stefan Winquist. På 2. pladsen (tv/fv) Tommy Kjehr og Jackie Oliver og på 3. pladsen David Brabham og Ralf Oehme. Foto: Vivi Siiger.På tredjepladsen kom årets vinder af 24-ti­mers Le Mans, austra­lie­ren David Brabham, der delte en Porsche 911 med Ralf Oehme. David Brab­ham, som er søn af den tre-dobbelte Formel 1 verdens­me­ster, Jack Brab­ham, og dermed selv et stykke levende motorsports­hist­orie, forsøgte at hæv­de, at han høfligt havde holdt sig tilbage, så det hel-danske hold kun­ne vinde. Men det forklarer ikke hvor 2. pladsen gled ham af hæn­de…

Royal Pro/Am var hård ved 12 deltagende biler. Kun 7 nåede frem til mål­stregen, heriblandt svenskeren Tommy Brorssons Ford Escort TC, som han delte med Prins Joachim. Holdet blev nr. seks men kunne endda di­stan­cere hollænderen Gijs van Lennep i BMW 2002.


Resultat af Royal Pro/AM, Copenhagen Historic Grand Prix, Fælledparken d. 2. august 2009:

  • 1. Ronnie Bremer/Stefan Winquist (DEN/DEN), Datsun 240 Z, 8m04,258s
  • 2. Jackie Oliver/Tommy Kjehr (GBR/DEN), Ford Escort BDA, 8m07,787s
  • 3. David Brabham/Ralf Oehme (AUS/DEN), Porsche 911, 8m25,269s
  • 4. Henrik Lundgaard/Poul-Erik Dam-Larsen (DEN/DEN), Ford Escort TC, 8m26,803s
  • 5. Erik Høyer/Erik H. Madsen (DEN/DEN), Ford Escort RS 2000, 8m31,969s
  • 6. HKH Prins Joachim/Tommy Brosson (DEN/SWE), Ford Escort TC, 8m32,540s
  • 7. Gijs van Lennep/Lars Egeholm (HOL/DEN), BMW 2002

Flere resultater fra Copenhagen Historic Grand Prix på www.raceresult.dk