Tom Kri­stensen fik i da­gens løb på Oschers­leben øde­lagt alle mu­lig­­he­der for at komme tilbage i toppen af det tyske DTM-me­sterskab på en utilgi­velig brøler. Den erfarne nordjyde skulle starte fra pole posi­tion, men kom i start­proceduren til at placere sin Audi-racer nogle cen­timeter for langt fremme i forhold til sin boks, og det blev takseret til en straftur gen­nem pitten. Det sendte Kristensen fra front til ba­geste position, og dermed var alle chancer for en topplacering spildt.

”Jeg er hammerfrustreret, både af hensyn til min egen fejl og så straf­fen. Jeg ved ikke, hvorfor jeg ikke kommer rigtigt ind i boksen, må­ske har jeg været for koncentreret om ikke at lave en tyvstart li­ge­som i sidste års løb. Jeg er i hvert fald aldrig før endt uden for boks-stregerne. Min ingeniør kan imidlertid se, at jeg er kommet lidt for langt og råber over radioen, at jeg skal rulle tilbage. Imidlertid er det ikke tilladt at sætte bilen i bakgear på gridden, hvilket min team­kol­lega Mattias Ekström gjorde sidste år og fik en tidsstraf på seks sekunder for.

Da der kun er tale om få centimeter siger min ingeniør til sidst, at jeg bare skal lade bilen stå, hvor den er. Jeg er komplet ukoncentreret, da starten går lige efter, og derfor kommer jeg kun af sted som num­mer to. Herpå viser det sig, at straffen i virkeligheden er en drive through gennem pitten, og det er en ekstrem hård straf. Pitten her på Oschersleben er den længste i hele DTM, så jeg mister 25 sekun­der og dermed løbet. Havde jeg bakket og taget de seks sekunder i straf, kunne jeg stadig være endt på podiet.

Nu må jeg i stedet tage til takke med ét point, og det batter ligesom ikke i så tæt et mesterskab. Hos Audi skal vi snart til at koncentrere os om de to kørere, der har de bedste chancer for titlen, og nu er mine kolleger Mattias Ekström og Timo Scheider langt foran mig i ta­bel­len. Det medfører, at jeg i de kommende løb risikerer at skulle kø­re alternative opsætninger for at optimere teamets chancer for at finde de bedste tekniske løsninger, og så er chancerne for at vinde mesterskabet meget små. Derfor er jeg træt af endnu en gang ikke at kunne omsætte en pole position til et topresultat. Jeg har farten, men det hele spiller bare ikke rigtigt i øjeblikket. Sådan et forløb som i dag er utilgiveligt,” siger en frustreret Tom Kristensen fra Oschers­leben.

På trods af modgangen fik den 42-årige nordjyde kørt sig op i poin­tene via en 8. plads. På allersidste omgang klemte Kristensen sig ag­gressivt forbi Mercedes-køreren Jamie Green, men det ene point for­bedrer ikke danskerens position som samlet otter i mesterskabet.

Løbet på Oschersleben blev alt andet lige en stor triumf for Audi, der efter tre nederlag i træk til rivalerne fra Mercedes satte sig på de tre podiepladser.

Næste løb køres på Nürburgring om to uger.

Resultat af DTM-løbet på Oschersleben.
1: Timo Scheider, Audi
2: Mattias Ekström, Audi
3: Martin Tomczyk, Audi
4: Paul di Resta, Mercedes
5: Gary Paffett, Mercedes
6: Bruno Spengler, Mercedes
7: Maro Engel, Mercedes
8: Tom Kristensen, Audi

Samlet stilling efter fem runder:
1: Gary Paffett, Mercedes  28 p.
2: Mattias Ekström, Audi  28 p.
3: Timo Scheider, Audi  27 p.
4: Bruno Spengler, Mercedes 23 p.
8: Tom Kristensen, Audi  13 p.