KIA gør sin entre på markedet for miljø­venlige biler med den nye Forte LPI Hybrid.

KIA introducerer hy­brid­bil, der kører på flydende gas og el.
Den roste start-stop-teknologi (ISG) gør bilerne mere miljø­venlige.

KIA har netop præ­senteret koncernens første kommer­cielle hybridbil, der udnytter elektri­citet. Modellen, som de kalder Forte LPI Hybrid (Li­quid Pe­troleum Injection), er den nyeste variant af KIAs c-segment model – Forte - der sælges på det amerikanske og asia­tiske marked. En model der størrelsesmæssigt svarer til den populære familiebil KIA cee’d, der ude­lukkende produceres og sælges her i Europa.

Med kraftfulde præstationer og en overlegen brændstoføkonomi er Forte LPI Hybrid svaret på kundernes ønsker om miljøvenlige biler, der også er spændende og sjove at køre i. Og med CO2-emissioner på kun 99 g/km er Forte LPI Hybrid kvalificeret til betegnelsen Super Low Emissions Vehicle (SULEV) og til at nyde godt af de lavere afgif­ter på miljøvenlige biler.


annonce - klik på logo
Arcurio - Oldtimere i særklasse

ÅRETS GAVEIDÉ:

En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrel­sesforholdet 1:12.

Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præ­mie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.

www.arcurio.dk

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du me­ner, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.


Forte Hybrid LPI-systemet
Den nye bil har en 1,6-liters Gamma LPI-motor, CVT-gearkasse og et hybridsystem med elmotor, omformer og et litium-ion polymer 180 volts batteri.

Både forbrændingsmotoren og elmotoren aktiveres, når tændingen tilsluttes, men kun forbrændingsmotoren arbejder, når bilen kører ud ad vejen. Ved deceleration udnytter bilen en særlig genindvindings­funktion, så den energi, der normalt mistes ved opbremsning, bliver omdannet til strøm, som kan gemmes i bilens batteri.

Hybridsystemet omfatter også KIAs start-stop-system (ISG), som au­tomatisk standser motoren, når bilen holder i tomgang, så man und­går unødvendigt brændstofforbrug og unødvendige emissioner. En anden vigtig ting i Forte LPI Hybrid er en CVT-gearkasse til hybrid­bi­ler, som sammen med den 1,6-liters Gamma LPI-motor giver kraftful­de præ­sta­tioner og et reduceret brændstofforbrug. CVT-gearkassen til hybridbiler omfatter også et særligt E-gear (Eco Drive), som fore­tager automatiske justeringer med henblik på at opnå størst mulig brændstofeffektivitet.

Øvrige miljøvenlige tiltag
Forte LPI Hybrid har samme sportslige og dynamiske udtryk som den eksisterende benzinmodel Forte sedan, men der er tilføjet elementer til fordel for aerodynamikken med henblik på at minimere cW-værdien og forbedre brændstoføkonomien. Med skørter ved forreste og bage­ste kofanger, aluminiumsfælge og hækspoiler samt en eksklusiv af­dækning til den nederste del af motorrummet og den midterste del af bunden er luftmodstanden reduceret til cW 0,26 i forhold til cW 0,29 på den benzindrevne Forte.

Bilens digitale SuperVision-instrumentenhed giver føreren vigtige in­formationer og omfatter en Eco Guide-funktion, som ved hjælp af et Eco Driving Point-ikon opmuntrer føreren til at regulere brændstof­forbruget og køre mere miljøvenligt.

Bilen introduceres foreløbigt kun på de asiatiske markeder, og det er endnu ikke er fastlagt, om bilen skal introduceres på øvrige marke­der. Men der gennemføres i øjeblikket undersøgelser med henblik på at vurdere kundernes interesse for hybridbiler.