I forbin­delse med Audis 100 års jubilæ­um præ­sente­res et nyt bil­kon­­cept – Audi A5 Sport­back. Bilen, som har fem døre og en lang­strakt, flydende bag­ende, kombinerer det bedste fra for­skel­lige bil­kon­cep­ter: Den er fø­lelses­betonet og ele­gant som en Coupé, kom­fortabel som en Li­mou­sine og praktisk som en Avant. Sport­back gør Coupé og Cabrio­let selskab som det tredje medlem af A5-modelræk­ken.

Den 5-dørs Sport­back kendetegnes af ele­gante linjer. Den er 36 mm lavere end A4 Limousine, og det korte overhæng foran, den lange akselaf­stand, den bredde sporvidde og de fire rammeløse døre med et slankt rude­design giver et samlet indtryk af sportslig elegance.

Kabinen er rummelig, og komforten er i top på alle fire siddepladser. Den store bagklap er harmonisk placeret i den lange bagende med de flade C-stolper, og kanten fremhæver bilens langstrakte form. Bagagerumsvolumenen på 480 l er næsten lige så stor som i A4 Avant, og når bagsæderyglænene klappes frem, øges volumenen til 980 l.

Motorprogrammet til Audi A5 Sportback er bredt allerede fra in­tro­duk­tionen. Alle moto­rer­ne har direkte indsprøjtning – diesel­mo­torer­ne er kultive­rede TDI-motorer, og benzinmotorerne er konstrueret efter FSI-konceptet – og så lever alle motorer op til Euro 5-udstød­nings­normen. Alle mo­del­varianter er udsty­ret med et genind­vin­dings­system, som ved de­celeration omdanner mekanisk energi til elektrisk energi, som lagres i bilens batteri.

Fra introduktionen tilbydes A5 Sportback med tre benzin­motorer og tre TDI-motorer – yder­ligere tre motorer følger frem til midten af 2010. Benzinmoto­rerne er den 2-liters TFSI-motor med 180 eller 211 hk og den 3.2-liters V6-motor med 265 hk, som alle er udsty­ret med Audi valvelift system, som regulerer ventilslaget variabelt. Den intel­ligente tek­no­logi forbedrer præstationerne og sænker samtidig brænd­stoffor­bru­get.

2.0-liters TDI-motoren yder 170 hk og kører i gennemsnit 19,2 km/l. Motoren har start-stop-system, som især i bytrafikken øger effekti­viteten endnu mere. 2.7-liters TDI-motoren tilbyder med sine 190 hk endnu mere kraft, og som den kraftigste dieselmotor kan A5 Sport­back fås med 3.0-liters TDI-motoren, som yder hele 240 hk og er kom­­bineret med S tronic-gearkasse.

I biler med den kraf­tigste dieselmotor fordeles motorens moment til det perma­nente fire­hjuls­træk quattro, hvilket også gælder de tre ben­zinmotorer. Som ekstraudstyr til biler med de to kraftigste moto­rer fås det nyudvik­lede sports­differentiale, som fordeler kraften mel­lem baghjulene vari­abelt og giver endnu mere dynamik, køreglæ­de og sikkerhed. De to forhjulstrukne TDI-modeller, 2.0 TDI og 2.7 TDI, samt modeller med 2.0 TFSI-motor (180 hk) nyder godt af endnu en innovation fra Audi: Stabiliseringssystemet ESP med elektronisk tvær­spærring på for­akslen øger agiliteten og forhindrer understyring.

.... og her i en rød farveAudi drive select er det ideelle supple­ment. Med det system kan fø­reren efter øn­ske vari­ere speede­rens respons, skifte­punkterne i den 7-trins S tronic-gear­kasse og den hastig­heds­afhængige servotronic-servosty­ring, som er standard fra 190 hk.  Systemet modulopbygges med mindst et af de tre systemer, der fås som eks­traudstyr – sports­­differentiale, adaptiv støddæmperregulering og dynamisk styring med variabel udveksling.

Audi A5 Sportback kommer ud til Audi forhandlerne i september.

Priserne starter ved 519.000 kr.

annonce - klik på billedet
Klik her og gå til Autohuset Hørsholms hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.