Volkswagen har netop præsenteret en helt ny motor til den populære Golf, som med præsentationen nu kan leveres med en 1.6 liters Common Rail dieselmotor. Samme motor er tilgængelig med 75 hk i den nye Polo, som for nylig har haft dansk premiere.
Og nu altså også tilgængelig i Golf (22,2 km/l), Golf Plus (20,8 km/l) og Golf variant (22,2 km/l), hvor den er på 105 hk. Tallene i parentes er det af fabrikken oplyste dieselforbrug. Motoren opfylder selvklart den nye Euro-5 Norm. Forbruget afføder en forurening på henholdsvis 119 og 126 g/km. Motoren afløser den tidligere 1.9 liters TDI motor med pumpe-dyse-teknik.
Såvel Golf og Golf variant har en topfart på 189 km/t. Og det maksimale drejningsmoment er på 250 Nm og det allerede så tidligt som ved 1500 omdrejninger.
I Tyskland koster en alm. Golf med 1.6 liters TDI motor og 5-gear bare €20.600. Med den nuværende kurs er det bare kr. 154.000, mens en tilsvarende med 7 trins DSG gearkasse koster kr. 170.000.
En Golf Plus koster næsten det samme, men med DSG gearkasse er prisen omregnet kr. 182.500. Golf Variant fås indtil videre kun med almindelig 5 trins gearkasse til en pris på kr. 167.700 - men, men: Med den megen omtale EU har fået gennem de seneste par dage, ville det jo være skønt, hvis den danske bilist kunne anskaffe sig ordentlige biler til fornuftige EU-priser. Men regn ikke med det og gang de nævnte priser med ca. 2, så har du prisen i Danmark. Desværre - men man har jo lov at drømme en gang imellem.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
På billederne ses Golf Variant VI.