Volkswa­gen har net­op præ­sen­te­ret en helt ny motor til den po­pu­lære Golf, som med præ­sen­tationen nu kan leve­res med en 1.6 liters Common Rail die­sel­mo­tor. Sam­me mo­tor er tilgæn­ge­lig med 75 hk i den nye Polo, som for ny­lig har haft dansk pre­miere.

Og nu altså også til­gængelig i Golf (22,2 km/l), Golf Plus (20,8 km/l) og Golf variant (22,2 km/l), hvor den er på 105 hk. Tallene i parentes er det af fabrikken oplyste dieselfor­brug. Motoren opfylder selvklart den nye Euro-5 Norm. Forbruget afføder en forurening på henholds­vis 119 og 126 g/km. Motoren afløser den tidligere 1.9 liters TDI mo­tor med pumpe-dyse-teknik.

Såvel Golf og Golf va­riant har en topfart på 189 km/t. Og det maksi­male drej­nings­mo­ment er på 250 Nm og det allerede så tidligt som ved 1500 omdrej­ninger.

I Tyskland koster en alm. Golf med 1.6 liters TDI motor og 5-gear ba­re €20.600. Med den nuværende kurs er det bare kr. 154.000, mens en tilsvarende med 7 trins DSG gearkasse koster kr. 170.000. 

En Golf Plus koster næsten det samme, men med DSG gear­kasse er prisen om­regnet kr. 182.500. Golf Variant fås indtil videre kun med almindelig 5 trins gear­­­kasse til en pris på kr. 167.700 - men, men: Med den megen omtale EU har fået gennem de seneste par dage, ville det jo være skønt, hvis den danske bilist  kunne anskaffe sig ordentlige biler til fornuftige EU-priser. Men regn ikke med det og gang de nævn­te priser med ca. 2, så har du prisen i Danmark. Des­værre - men man har jo lov at drømme en gang imellem.


annonce - klik på logo
Klik her og gå til Odsherred Motor Co. hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


På billederne ses Golf Variant VI.