Kronprins Frederik og Kron­prinsse Mary er protek­torer for ud­stil­lin­gen Sculp­ture by the Sea.  En uden­dørs skulp­turudstil­ling med hele 60 kunst­værker langs kysten i Århus. Re­nault er med­sponsor for begiven­heden.

Den største unden­dørs kunst­event, kunst­museet Aros i Århus no­gen­sinde har stået bag kan frem til den 28. juni beundres i Århus. Over en periode på tre uger vil det være muligt for publikum at se mere end 60 unikke skulpturer opstillet over en tre kilometer lang kyst­stræk­ning langs Århus Bugten.

De 60 kunstnere som deltager i udstillingen stammer fra hele ver­den, og bag udstillingen står blandt andet Århus kommune og Århus Kunstmuse­um-Aros.  Men det er HKH Kronprins Frederik og HKH Kron­­prinsesse Mary, der oprindeligt har foreslået, at Sculpture by the Sea skulle komme til Århus. De oplevede skulptur-projektet på Bondi Beach ved Sydney i efter­året 2000, og blev dybt fascineret af sam­spillet mellem skulpturerne og stranden.

"Det vækker gode og kærlige minder fra mange slentreture langs Bon­di Beach i Sydney. Det er derfor med stor fornøjelse, at vi har tak­ket ja til at være protektorer for udstillingen i Århus. Der venter publikum en stor oplevelse”, siger Kronprins Frederik og Kronprin­sesse Mary.

Den new zeelandske kunstner Phil Price står bag skulpturen Morpheus, der kan beundres frem til den 28. juni langs kysten i Århus. Kunstværket kan også købes for den nette sum af 920.000 danske kroner.Renault støtter ud­stil­lingen med vare­vogne til trans­port af materiel og værktøj og med to udgaver af den nye Renault Mégane, der er til fri disposition for ud­still­lingens au­stralske leder Da­vid Headly og for de danske ar­rangører.

”Renault Danmark støtter udstillingen, fordi det er et både spæn­den­de og nyskabende projekt. Internationalt har Renault altid støttet kulturen. Blandt andet har vi i 26 år været officiel sponsor for Film Fe­stivalen i Cannes, så det er ikke fremmet for os at støt­te kulturelle begivenheder. Og da vi blev spurgt om vi ville være med til at støtte dette nyskabende initiativ , var det var helt naturligt for os at sige ja, siger adm. direktør i Renault Danmark, Henrik Bang.

Sculpture by the Sea, er åben fra den 5.-28. juni. Der er gratis entre til begivenheden.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til arcurios hjemmeside - med gaveidéer til autofolket

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.