m kan smile - trods en 17. plads ved starten søndagKatastrofe! Audis mo­tor­sports­chef Dr. Ullrich hev under da­gens kva­li­fika­tion til DTM-løbet på Lausitz­ring de sid­ste hårrester ud af sin skal­dede isse, da tea­met for tred­je gang på et år læste vejr­mel­din­gen forkert og for tredje gang gjor­de Tom Kri­sten­sen til den store taber. Den mester­skabs­førende dansker skal efter teamets fejl star­te løbet fra en po­sition som nummer 17, og den slags vinder man ikke titler på.

   ”Havde det ikke været så forbandet vigtigt, ville jeg stå og skrige af grin,” siger Tom Kristensen, der har svært ved at sætte ord på den sene­ste regnfejl.
   ”Vores meteorologer meldte før kvalifikationen, at vi måske ville få en smule regn, men i så fald først henne omkring tredje del af tidtag­ningen. Jeg og nogle af de andre Audi-kørere blev derfor sendt ud for at køre et sæt regnsvejrsdæk til, således at vi ville være klar, hvis det skulle begyn­de at regne. Mens jeg var ude, begyndte det at små­regne, og jeg kunne se på de af mine Audi-kolleger, der var ude på tørre slick-dæk, at de havde svært ved at stå fast i enkelte sving. Alligevel kom de rundt og satte gode tider, så jeg blev kaldt ind og fik også tørvejrsdæk på. Uret tikkede nedad, og regnen tog til. Jeg meldte ind, at jeg vurderede, det var bedre at gå på regndæk, men teamet ville først have nogle sektor­tider at tage den rigtige beslut­ning ud fra. Det kostede mig en omgang ekstra, så jeg var en af de sidste til at få regnvejrsdæk på. Imens styr­tede det ned, og med kun to omgange til at læse banen formåede jeg ikke at kvalificere mig til anden kvalifikationsrunde. På den første omgang lavede jeg en fejl, og den anden var ikke hurtig nok. Jeg skal nu starte ved siden af mine Audi-kolleger Martin Tomczyk, Alexandre Prémat og Oliver Jar­vis, og vi var blandt de hurtigste i formiddagens træning, så det er en helt absurd situation for teamet.”
   Audi kunne midt i trængslerne alligevel glæde sig over at få en mand helt fremme på pole position, idet Mattias Ekström viste sig hur­tigst af alle. Svenskeren erkendte imidlertid, at han havde haft en god portion held, idet han også var tæt på at ryge ud efter første kva­lifikationsdel. Ekström kom her med på sidste mandag, blot 1/100 sekund fra at blive elimineret.
   ”Jeg har ingen forventninger til søndagens løb. Det kræver mirakler i dette tætte felt at komme i top tre fra en startplads som nummer 17, men forhåbentlig kan jeg hente nogle point, så jeg stadig ligger med fremme i mesterskabet,” siger Tom Kristensen.
   Danskeren startede to gange i 2008 fra pole position, men i begge tilfælde begyndte det at småregne i starten, og med forkerte dæk­valg hentede Kristensen i ingen af løbene point.
 
Resultat af lørdagens kvalifikation:
Kval 3 (finale)
 1.  Mattias Ekstrom     Audi           1m33.205s
 2.  Paul di Resta          Mercedes  1m33.534s
 3.  Mike Rockenfeller   Audi
 4.  Timo Scheider        Audi            1m33.983s
 5.  Bruno Spengler      Mercedes   1m34.188s
 6.  Jamie Green           Mercedes   1m34.758s
 7.  Gary Paffett           Mercedes   1m33.435s
 8.  Maro Engel            Mercedes   1m35.683s
 
Kval 2:
 9.  Katherine Legge        Audi          1m35.526s
10.  Markus Winkelhock   Audi          1m35.854s
11.  Tomas Kostka           Audi          1m36.424s
12.  Mathias Lauda          Mercedes  1m36.553s
13.  Christian Bakkerud  Audi            1m37.522s
14.  Susie Stoddart        Mercedes    1m38.581s
 
Kval 1:
15.  Alexandre Premat    Audi      1m33.578s
16.  Martin Tomczyk        Audi      1m33.957s
17.  Tom Kristensen        Audi      1m34.571s
18.  Oliver Jarvis             Audi      1m34.648s
19.  Ralf Schumacher     Mercedes