Volks­wa­gen intro­ducerer den nye Polo på det dan­ske mar­ked alle­rede fra mid­ten af juli måned. Med et forbedret for­brug på helt op til 27,8 km/l og en CO2 udledning på 96 g/km sætter Volks­wagens Polo nye stan­dar­der for fem­personers biler.

Den nye Polo debu­te­rede på årets bil­ud­stilling i Genève i helt nyt design og med helt ny tek­nik. Efter verdenspremieren dér kommer den nye Polo nu på markedet. I Danmark vil den kunne bestilles alle­rede fra starten af juli måned og den vil kunne opleves hos samtlige danske Volkswagen-forhandlere fra mid­ten af juli.

Høj sikkerhed og lavt forbrug
Den nye Polo har op­timeret sikker­he­den. Det er såle­des lyk­kedes at gøre kar­rosseriet endnu stivere end før. Risiko for beskadigelser i fodrummet ved et frontalsammenstød er reduceret med hele 50 %, og skulle der ske påkørsel fra siden, er modstandsevnen forbedret med 20 %. Trods den forbedrede styrke af karrosseriet, der gør den til alle tider sikre Polo, er det ikke desto mindre lykkedes at reducere vægten af karrosseriet med 7,5 % (Reduktionen i egenvægten er 2,5 %).
Introduktion af nye TDI og TSI motorer og 7-trins DSG gearkasse resul­terer i sig selv i forbedret brændstoføkonomi, lavere emission og højere ydelse, og i forbindelse med lavere karrosserivægt giver det imponerende værdier.

Et eksempel kun­ne være den nye 1,2 l TSI motor. Denne turbola­dede, firecy­lin­drede ben­zinmotor med direkte ind­sprøjt­ning udvikler hele 77 kW / 105 HK, men alligevel for­bru­ger den blot 5,5 l benzin pr. 100 km (18,2 km/l), og udle­der kun 129 g CO2 pr. km. Det er 20 % lavere end den tidli­gere model med samme motorydelse.

I alt kommer der syv motorer til den nye Polo, fire benziner og tre die­sel. Ydelserne er fra 44 kW/60 HK til 77 kW/105 HK. Fem er helt nye, eller indføres i Polo modelprogrammet for første gang. Alle opfyl­der de den kommende EU 5-norm.

Tre af de nye mo­to­rer er TDI motorer. Med dem indføres common rail tekno­logien i Polo. Poten­tialet i disse nye motorer kommer ikke mindst til udtryk i Polo 1,6 TDI med 66 kW/90 HK. I kombi­nation med "Blue Motion tek­nologi-pakken" forbruger den beskedne 3,6 l brænd­stof pr. 100 km (27,8 km/l) og udleder kun 96 g CO2 pr. km. Det gør den til en af de mest brændstoføkonomiske og mindst CO2 udle­dende fem personers biler i verden.

"Blue Motion teknologi-pakken", der bl.a. omfatter både start-stop-funk­tion og opladning af batteri ved opbremsninger ("regenerativ bremse­funktion"), tilbydes til i Trend­line og Comfortline udstyrsni­veauet.
ESP med hill-hol­der-funktion indgår i standardudstyret i den nye Polo. Det sker i for­bindelse med en helt ny gene­ration af brem­sesy­stemet med bl.a. større bremse­kraft­forstærker. Med henblik på at opnå fem stjerner i den kommende EuroNCAP crashtest blev også ratsøjlekonstruk­tio­nen med fire-vejs-justeringsmuligheder ændret. Det har samtidig betydet, at vægten har kunnet reduceres. Den elek­tro-hydrauliske servostyring fra den tidligere model er benyttes også i den nye Polo, men tilpasset det nye forhjulsophæng.

Tre udstyrsversioner og to DK-pakker
Med den nye Polo følger Volkswagen strukturen i udvalget af stan­dard­udstyr op fra de øvrige modellinier. Der vil således blive tale om "Trend­line" version, der er grundudstyrversionen, "Comfortline", som den mere luksuriøse udstyrslinie, og "Highline", der er topversionen og som bringer Polo ind i Golf-klassen.

Allerede "Trend­line" versionen betyder omfattende udstyr, der rum­mer både el-be­tjente sideruder i fordørene, central­låsesystem, fart­pilot, muti­juster­bart fører­sæde og RDC-radio med AUX-in og seks højttalere. Hjul­stør­­relsen er 14" stål­fælge.

Går man op i "Com­fortline" følger der splitbagsæde, el-indstillelige og -opvarmelige side­spejle, el-rudehejs både på for- og bagdøre, ju­ster­bar forsædevarme, multijusterbare forsæder og semiautomatisk aircon-anlæg. Hjulstørrelsen er 15" stål­fælge.

"Highline" udsty­ret byder dertil på 15" alu-fælge, tåge­for­lygter og læderrat foruden kos­metiske styling-detaljer.

I Danmark vil der som ekstraudstyr blive tilbudt to "DK-pakker". Til Trendline vil den omfatte: Fjern­betjent cen­trallås, el-indstillelige og -opvarmelige sidespejle og justerbar forsædevarme. Til Comforline og Highline vil den være sammensat af: Aut. klimaanlæg, lys- og syn-pak­ke, forlygte­vaskeanlæg og opvarmede sprinklerdyser samt regn­sensor.  

Gå i detaljer med den nye Polo her: www.volkswagen.dk/polo

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Nordic AutoParts hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.