Træ- eller trælignende interiørudsmykning bliver mere og mere udbredt i bilverdenen. Træpaneler tilfører en bils interiør en aura af godt, gammeldags håndværk. Og Volvo Cars er blandt de førende på området.
Træ har altid været brugt til at udmykke biler. For det meste har det været mørke, lakerede eller på anden måde behandlede trætyper, som valnøddetræ og mahogni, der udstråler eksklusivitet og luksus.
I de senere år har Volvo imidlertid introduceret nye typer, der lader træet fremstå i sin originale form. I dag findes to ''naturlige'' træpaneler, Nordic Light Oak og Modern Wood. Flere og flere kunder vælger den type ekstraudstyr.
"Det er dejligt at se, at så mange bilkøbere ønsker de ''naturlige'' træsorter. Dagens kunder vil have ægte materialer," forklarer Anders Bergström, designer og specialist i paneler hos Volvo Cars. Og det er ikke kun i bilverdenen man ser den tendens, også når det gælder TV og mobiltelefoner, er træ ved at komme på mode.
Tidligere i år blev Volvo's nye konceptbil S60 Concept præsenteret og gav en klar indikation af, hvor Volvo designmæssigt er på vej hen i fremtiden. I S60 Concept er den øverste del af dørene udført i ægte, lyst birketræ. Samme farve som det salt- og solblegede drivtømmer, man finder ved skandinaviske kyster. Her har Volvo taget endnu et skridt hen mod brugen af naturtræ.
I Anders Bergströms øjne er det helt naturligt for Volvo at føre an i denne trend. Træ er typisk svensk materiale, og Volvo Cars har godt fodfæste i sin skandinaviske arv. Meget af inspirationen til de forskellige træpaneler stammer fra træ- og møbelindustrien. "Jeg er overbevist om, at vi kommer til at se endnu mere skandinavisk ånd i valget at træ i vores biler. Jeg kan sagtens forestille mig paneler i lyse træsorter såsom elm og ask," siger Anders Bergström.
At timingen er vigtig erfarede Volvo i begyndelsen af 1990'erne, hvor virksomheden først præsenterede et træpanel med naturlig finish, Nordic Silver Birch i ægte birketræ. Det kunne fås som en eksklusiv tilvalgsmulighed til en variant af Volvo 850, 850 T5-R.
"På det tidspunkt var vi uheldigvis lidt for tidligt på færde. Ikke mange kunder valgte det ekstraudstyr. Men få år senere var tiden moden, og mange andre bilproducenter kunne tilbyde samme detalje," husker Lena Jiseborn, designdirektør hos Volvo Cars.
annonce - klik på logoGlæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.