Træ- eller trælig­nen­de interiørud­smyk­ning bliver mere og mere ud­bredt i bilver­denen. Træpa­neler tilfører en bils interiør en aura af godt, gam­­mel­dags hånd­­værk. Og Volvo Cars er blandt de førende på området.

Træ har altid været brugt til at udmykke biler. For det meste har det været mørke, lakerede eller på anden måde behandlede trætyper, som valnød­de­træ og mahogni, der udstråler eksklusivitet og luksus.

I de senere år har Volvo imidlertid introduceret nye typer, der lader træet fremstå i sin originale form. I dag findes to ''naturlige'' træpa­ne­ler, Nordic Light Oak og Modern Wood. Flere og flere kunder væl­ger den type ek­stra­udstyr.

"Det er dejligt at se, at så mange bilkøbere ønsker de ''naturlige'' træ­sorter. Dagens kunder vil have ægte materialer," forklarer Anders Berg­ström, designer og specialist i paneler hos Volvo Cars. Og det er ikke kun i bilverdenen man ser den tendens, også når det gælder TV og mobiltele­foner, er træ ved at komme på mode.

Tidligere i år blev Vol­vo's nye kon­cept­bil S60 Con­cept præsen­teret og gav en klar indi­kation af, hvor Volvo designmæssigt er på vej hen i frem­tiden. I S60 Con­cept er den øverste del af dørene udført i ægte, lyst birketræ. Samme farve som det salt- og solblegede driv­tømmer, man finder ved skandinaviske kyster. Her har Volvo taget endnu et skridt hen mod brugen af naturtræ.

I Anders Bergströms øjne er det helt naturligt for Volvo at føre an i denne trend. Træ er typisk svensk materiale, og Volvo Cars har godt fodfæste i sin skandinaviske arv. Meget af inspirationen til de for­skellige træpaneler stammer fra træ- og møbelindustrien. "Jeg er over­bevist om, at vi kommer til at se endnu mere skandinavisk ånd i valget at træ i vores biler. Jeg kan sagtens forestille mig paneler i ly­se træsorter såsom elm og ask," siger Anders Bergström.

At timingen er vigtig erfarede Volvo i begyndelsen af 1990'erne, hvor virksomheden først præsenterede et træpanel med naturlig finish, Nordic Silver Birch i ægte birketræ. Det kunne fås som en eksklusiv tilvalgs­mu­lig­hed til en variant af Volvo 850, 850 T5-R.

"På det tidspunkt var vi uheldigvis lidt for tidligt på færde. Ikke man­ge kunder valgte det ekstraudstyr. Men få år senere var tiden mo­den, og mange andre bilproducenter kunne tilbyde samme detalje," husker Lena Jiseborn, designdirektør hos Volvo Cars.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Autocoms hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.