Toyota ligger på tredjepladsen i konstruktør-VM inden Monacos Grand Prix.
Toyota ligger på en solid tredjeplads i Formel 1-VM inden Monacos berømte Grand Prix køres i weekenden 23.-24. maj. Med Jarno Trulli (Italien) og Timo Glock (Tyskland) som kørere har Toyota været på sejrsskamlen i tre af årets fem første løb, og den første Grand Prix-sejr venter måske lige om hjørnet.
“Om vi kan vinde i Monaco? Det er da ikke umuligt,” siger Toyota Motorsports president John Howett med et smil. “Der sker altid en masse i netop Monaco, og Jarno er lidt af en ekspert i gadeløb,” fortsætter Howett med henvisning til, at Trulli tidligere har vundet Monacos Grand Prix (2004 i Renault).
Toyota startede 2009-sæsonen med en tredje- og en fjerdeplads til Trulli og Glock i Australien. Samme placeringer opnåede man kun en uge senere i Malaysia; denne gang med tyskeren på sejrskamlen. I det kaotiske regnvejrs-Grand Prix i Kina blev det “kun” til en syvendeplads til Glock, men ugen efter skrev Toyota formel 1-historie i Bahrain: Med Trulli på pole position og Glock på andenpladsen blev løbet i den lille ørkenstat det første nogensinde med udelukkende japanske biler i første startrække. I løbet sluttede Trulli på trediepladsen mens Glock scorede endnu en syvendeplads. Ved Europa-premieren i Spanien 10. maj blev Trulli involveret i et sammenstød kort efter starten og Glock blev blot nummer 10. Den samlede stilling i konstruktør-VM har inden Monacos Grand Prix Brawn-Mercdedes på førstepladsen med 68 point fulgt af Red Bull-Renault (38,5), Toyota (26,5) og McLaren-Mercedes (13). I kampen om den individuelle titel ligger Trulli og Glock på henholdsvis femte- og sjettepladsen.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
Jarno Trulli har forklaringen på, at Toyotas Formel 1-gennembrud kommer netop i år: “Reglementet er ændret markant i forhold til sidste år - og det har givet alle teams omtrent samme udgangspunkt,” siger italieneren. Mens Trulli er en af de mest erfarne kørere i feltet, er Toyota stadig det nyeste af de 10 hold, der deltager i VM 2009. En “nulstilling” af reglementet har derfor været en fordel for teamet.
“Vi har en hurtig bil, som er et godt udgangspunkt for resten af sæsonen,” siger Trulli. “Men vi skal fortsætte med at udvikle den, for de andre teams står ikke stille. Nu har vi en bil der kæmper med om podie-pladserne. Næste skridt er trinnet op til førstepladsen!”
FAKTABOX:
Stillingen i VM for kørere (inden Monacos Grand Prix 24. maj):
1) Jenson Button (Brawn-Mercedes) - 41 point
2) Rubens Barrichello (Brawn-Mercedes) - 27
3) Sebastian Vettel (Red Bull-Renault) - 23
4) Mark Webber (Red Bull-Renault) - 15,5
5) Jarno Trulli (Toyota) - 14,5
6) Timo Glock (Toyota) - 12
7) Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) - 9
8) Fernando Alonso (Renault) - 9
9) Nick Heidfeld (BMW) - 8
10) Nico Rosberg (Williams-Toyota), 4,5
etc.
Stillingen i VM for konstruktører (inden Monacos Grand Prix 24. maj):
1) Brawn-Mercedes - 68 point
2) Red Bull-Renault - 38,5
3) Toyota - 26,5
4) McLaren-Mecedes - 13
5) Renault - 9
6) BMW - 6
7) Ferrari - 6
8) Williams-Renault - 4,5
9) Toro Rosso-Ferrari - 4
10) Force India-Mercedes - 0