Opel viser den nye 5 dørs Astra til september på biludstillingen i Frankfurt. Opel viser en helt ny 5 dørs Opel Astra på bil­ud­stil­lingen i Frank­furt til september.

Opel har net­op frigivet de første billeder af den nye Astra, der får debut på biludstillingen i Frankfurt til sep­tem­ber. Den nye 5 dørs Astra bygger vide­re på Opels form­sprog, der har gjort Insignia til en af Europas mest solgte biler i den store mellem­klasse. Teknologisk har Astra også hentet inspiration fra Insignia, og bilen bringer en række nyheder til den euro­pæiske kompaktklasse blandt andet AFL+ forlygter, der tilpasser lys­keg­len efter bilens hastighed og vejrfor­hol­dene, et kamera der genkender og husker hastighedstavler, Mecha­tronic elektronisk styret undervogn og samme type ergonomiske sæder, som findes i Insignia.

Den nye 5 dørs Astra er 4,42 meter lang. Akselafstanden er 268,6 cm, hvilket er 7,1 cm længere end den nuværende Astra.

Astra er udviklet af Opels designere og ingeniører i Rüsselsheim.Flere designele­men­ter fra Insignia går igen i Astra, men på en ny måde. For eksempel den hockeyformede profil langs siden af bilen og vinge­formen, som udgør kørelyset i forlygterne, og som også findes flere steder i kabi­nen og i baglyg­terne.

Astra er designet og udviklet på Opel’s hovedkontor i Rüsselsheim i Tyskland, hvor ingen­iø­rerne har brugt 600 timer i vindtunnelen for at sikre bilen en aero­dyna­misk overflade med lille vindmodstand. 

Opel har udviklet en ny type bagaksel til bilen til gavn for køreegen­ska­berne. Mechatronic undervognen kobler de mekaniske kompo­nenter i affjedringen til en elektronisk styring, der gør det muligt at vælge ens personlige indstilling af affjedringen – samme system som det elektro­niske Flex Ride til Insignia. Undervognen tilpasser sig au­tomatisk og lø­bende de aktuelle køreforhold som en del af stan­dardindstillingen, men det er også muligt at vælge ”Tour” for særlig komfortabel affjedring eller ”Sport" for mere dynamisk kørsel.

Alle otte motorer til Astra er tilpasset Euro 5 normen, og med und­tagelse af den mindste motor er alle udstyret med 6 trins gearkasse. En ny kompakt automatgearkasse med Active Select får debut i Astra.  

Opel viser den nye 5 dørs Astra til september på biludstillingen i Frankfurt. Motorprogrammet be­står af en række CDTI turbo diesel­mo­to­rer. Alle er com­mon-rail med multipoint ind­sprøjt­ning og slag­volumen fra 1,3 liter til 2,0 liter. Motor­ydelserne med diesel­motor rækker fra 95 hk til 160 hk, og alle har partikelfilter som stan­dardudstyr. En særlig øko­no­misk ecoFLEX variant med lavt CO2 udslip bliver også en del af programmet.

Udvalget af benzinmotorer omfatter 1,4 og 1,6 liters motorer med ydelse fra 100 til 180 hk. En ny 1,4 Turbo på 140 hk erstatter den nuværende 1,8 liters uden turbo. Drejningsmomentet med 1,4 Turbo er 14 pct. højere end på 1,8 liters motoren og brændstofforbruget lavere.

Den nye Astra kommer til Danmark omkring årsskiftet.