Tegllund Racing blev vinderne af årets første langdistanceløb lørdag på FDM Jyllandsringen.Erfaren trio i nyt team vandt årets lang­di­stan­­ce­premi­ere. To straffe blev afgø­ren­de for udfal­det af Danish Endu­rance Cham­pionship-løbet på FDM Jyl­lands­rin­gen.

Den dan­ske Mi­ni Le Mans-serie havde lørdag premiere på sin 2009-sæ­son, hvor der samti­dig blev skre­vet et nyt kapitel i historien for den danske serie af langdi­stan­celøb. For første gang siden Danish Endurance Championship så dagens lys i 2006, blev en mester­skabs­af­deling afviklet på FDM Jyllands­ringen, og det viste sig at blive en meget tæt affære, hvor de to bedste mandskaber sluttede på om­gangshøjde. Og hvor afgørelsen faktisk kunne have været endnu tættere…

Lige fra start satte det nye Tegllund Racing med trioen Per Johan­sen/Tom Pedersen/Kurt Thiim, Vejle/Christiansfeld/Luxembourg, tem­poet i klassen. Med Kurt Thiim bag rattet lagde det nye team sig i front, men det blev presset hårdt af Dan Agro Racing, hvor sidste års mestre i klasse 2 – Mar­tin Clausen/Ulrik Larsen, Skærbæk/Agerbæk – fulgte dem. Måske ikke som en skygge, så dog forholdsvis tæt i et langdistanceløb. Da den første time af det tre-og-en-halv time lange løb var tilbagelagt, var der blot 13,6 se­kun­der mellem de to mand­skaber. Da den anden time nærmede sig sin afslutning, var af­stan­den kun vokset til 37 sekunder. Godt nok var afstan­den steget, men intet var afgjort endnu, for der var mindre end en halv omgang mel­lem dem.

Men så tog løbet en ny vending. Mens DTC-køreren Tom Pedersen havde erstattet Kurt Thiim i Tegllund Racings Renault Clio, havde Ul­rik Larsen overtaget førersædet efter Martin Clausen. Fynboen fort­satte det høje tempo, men løb så ind i problemer. Ulrik Larsen måtte først indkassere to strafbaner for nærkontakt med en konkur­rent, men så begyndte meka­nikken at volde kvaler, og Dan Agro Ra­cing måtte udgå.

Gennem løbet udspandt der sig en duel mellem denne Renault og Ferrari. Renaulten udgik, mens Ferrari tog andenpladsen mindre end et minut efter vinderne.Dermed var vejen ikke banet for Tegl­lund Racing. Godt nok førte hol­det stadig, men op gen­nem rækkerne var der specielt to biler, som nærmede sig med høj fart. Det var dels en Renault Clio II med Peter Ras­mus­sen/Peter El­gaard, Årslev/­London, dels en Ferrari 360 med Jan Heiselberg/­Tho­mas Vestergaard, Esbjerg/Vejle. Da løbet havde været tre kvarter gammelt, var de to biler blot nummer syv og ti ge­nerelt, men de avan­cerede, og da lidt mere end halvdelen af løbet var kørt, befandt de sig på anden- og tredjepladsen. Ikke nok med det. De to umage biler tog også hul på en tæt infight, hvor de flere gange byttede pladser og dermed gjorde det lidt lettere for den fø­rende bil fra Tegllund Racing.

Pludselig blev det potentielle angreb på den førende bil kraftigt redu­ceret. Et teknisk problem betød i sidste ende, at Peter Rasmussen/­Peter Elgaard måtte udgå, og nu var Jan Heiselberg/Thomas Vester­gaard alene den største trussel mod løbet førende bil. Da der mang­lede knap en halv time af løbet og alle de førende mandskaber hav­de gennemført deres obligatoriske tankstop, førte Tegllund Racings tredje kører Per Johansen med lidt mere end en omgang. Da der manglede 20 minutter, havde Thomas Vestergaard bragt sig på om­gangshøjde, og han begyndte nu at reducere den førende bils for­spring.

Men ved det ternede flag manglede han 59 sekunder. En difference han primært kunne takke sig selv for. To gange var han nemlig blev idømt stop-and-go-straffe for at have overhalet konkurrenter i gul flagzone. Den første straf medførte et nettotab på 35 sekunder i for­hold til Ferrariens bedste omgangstider. Den anden straf gav en for­sinkelse på 23 sekun­der. ”Jeg tror vist, at jeg skal hjem og kikke på, hvordan farven gul ser ud,” reflekterede Thomas Vestergaard, da han sammen med Jan Heisel­berg bevægede sig mod sejrspodiet. For selv om Ferrariduoen blev slået i det generelle resultat, vandt de sta­dig klassen for biler over 2000 cm3.

I den anden ende af skalaen var der som altid kamp om placerin­gerne i klassen op til 1600 cm3.

Her havde HM-Motorsport-trioen Jens Erik Hansen/Jens Henrik Han­sen/Flemming D. Olsen, Havdrup/Havdrup/Roskilde, lagt stærkt ud med at tage føringen i klassen, men deres Citroën C2 strandede imidlertid med et teknisk problem. I stedet kunne det nye mandskab med Peter Normann/­Niels Kvorning tage over og gå i front, og i deres Peugeot 106 førte de længe klassen. Men efter det første tankstop forsvandt rytmen. En straf­bane blev noteret for en påkørsel af en konkurrent, og i stedet kunne Werner Wounlund/Bjørn Larsen, Is­høj­/Greve, gå i front, føre klassen i de sidste halvanden time og tage duoens første klassesejr siden efteråret 2006!

Næste afdeling af Danish Endurance Championship køres på Padborg Park den 6. juni.

Resultatet af første afdeling af Danish Endurance Championship på FDM Jyllandsringen

  • 1. Per Johansen Vejle Renault Clio III 155 omgange
     Tom Pedersen Christiansfeld Nummer 1 i division 2
     Kurt Thiim Luxembourg
  • 2. Jan Heiselberg Esbjerg Ferrari 360 155 omgange
     Thomas Vestergaard Vejle Nummer 1 i division 3
  • 3. Kasper Jensen Aalborg Renault Clio II 154 omgange
     Mik Kerchlango København Nummer 2 i division 2
  • 4. Jesper Sally Hjortshøj Renault Clio III 154 omgange
     Martin Sally Hjortshøj Nummer 3 i division 2
     Ronnie Nielsen København
  • 5. Kurt Poulsen Odense Renault Clio III 151 omgange
     René Andreassen Ringsted Nummer 4 i division 2
  • 6. Chris Poulsen Risskov Honda S2000 150 omgange
     Jan Pedersen Århus Nummer 5 i division 2
     Donald Sørensen Tilst
  • 7. Ronni Pedersen Middelfart Renault Clio III 150 omgange
     René Ogrocki Odense Nummer 6 i division 2
     Torben Jensen Odense
  • 8. Ole Klitgaard Svendborg Renault Clio III 149 omgange
     Martin Frederiksen Odense Nummer 7 i division 2
     Mads Pedersen Odense
  • 9. Roland Poulsen Sverige Renault Clio III 148 omgange
     Kristian Katballe Århus Nummer 8 i division 2
     Rasmus Ellemann Høgh Lem
  • 10. Jan Seerup Greve Renault Clio II 148 omgangeTom Kisbye København Nummer 9 i division 2
    Tommy Laugesen København
  • Werner Wounlund Ishøj Citroën Saxo 147 omgange
     Bjørn Larsen Greve Nummer 1 i division 1