Erfaren trio i nyt team vandt årets langdistancepremiere. To straffe blev afgørende for udfaldet af Danish Endurance Championship-løbet på FDM Jyllandsringen.
Den danske Mini Le Mans-serie havde lørdag premiere på sin 2009-sæson, hvor der samtidig blev skrevet et nyt kapitel i historien for den danske serie af langdistanceløb. For første gang siden Danish Endurance Championship så dagens lys i 2006, blev en mesterskabsafdeling afviklet på FDM Jyllandsringen, og det viste sig at blive en meget tæt affære, hvor de to bedste mandskaber sluttede på omgangshøjde. Og hvor afgørelsen faktisk kunne have været endnu tættere…
Lige fra start satte det nye Tegllund Racing med trioen Per Johansen/Tom Pedersen/Kurt Thiim, Vejle/Christiansfeld/Luxembourg, tempoet i klassen. Med Kurt Thiim bag rattet lagde det nye team sig i front, men det blev presset hårdt af Dan Agro Racing, hvor sidste års mestre i klasse 2 – Martin Clausen/Ulrik Larsen, Skærbæk/Agerbæk – fulgte dem. Måske ikke som en skygge, så dog forholdsvis tæt i et langdistanceløb. Da den første time af det tre-og-en-halv time lange løb var tilbagelagt, var der blot 13,6 sekunder mellem de to mandskaber. Da den anden time nærmede sig sin afslutning, var afstanden kun vokset til 37 sekunder. Godt nok var afstanden steget, men intet var afgjort endnu, for der var mindre end en halv omgang mellem dem.
Men så tog løbet en ny vending. Mens DTC-køreren Tom Pedersen havde erstattet Kurt Thiim i Tegllund Racings Renault Clio, havde Ulrik Larsen overtaget førersædet efter Martin Clausen. Fynboen fortsatte det høje tempo, men løb så ind i problemer. Ulrik Larsen måtte først indkassere to strafbaner for nærkontakt med en konkurrent, men så begyndte mekanikken at volde kvaler, og Dan Agro Racing måtte udgå.
Dermed var vejen ikke banet for Tegllund Racing. Godt nok førte holdet stadig, men op gennem rækkerne var der specielt to biler, som nærmede sig med høj fart. Det var dels en Renault Clio II med Peter Rasmussen/Peter Elgaard, Årslev/London, dels en Ferrari 360 med Jan Heiselberg/Thomas Vestergaard, Esbjerg/Vejle. Da løbet havde været tre kvarter gammelt, var de to biler blot nummer syv og ti generelt, men de avancerede, og da lidt mere end halvdelen af løbet var kørt, befandt de sig på anden- og tredjepladsen. Ikke nok med det. De to umage biler tog også hul på en tæt infight, hvor de flere gange byttede pladser og dermed gjorde det lidt lettere for den førende bil fra Tegllund Racing.
Pludselig blev det potentielle angreb på den førende bil kraftigt reduceret. Et teknisk problem betød i sidste ende, at Peter Rasmussen/Peter Elgaard måtte udgå, og nu var Jan Heiselberg/Thomas Vestergaard alene den største trussel mod løbet førende bil. Da der manglede knap en halv time af løbet og alle de førende mandskaber havde gennemført deres obligatoriske tankstop, førte Tegllund Racings tredje kører Per Johansen med lidt mere end en omgang. Da der manglede 20 minutter, havde Thomas Vestergaard bragt sig på omgangshøjde, og han begyndte nu at reducere den førende bils forspring.
Men ved det ternede flag manglede han 59 sekunder. En difference han primært kunne takke sig selv for. To gange var han nemlig blev idømt stop-and-go-straffe for at have overhalet konkurrenter i gul flagzone. Den første straf medførte et nettotab på 35 sekunder i forhold til Ferrariens bedste omgangstider. Den anden straf gav en forsinkelse på 23 sekunder. ”Jeg tror vist, at jeg skal hjem og kikke på, hvordan farven gul ser ud,” reflekterede Thomas Vestergaard, da han sammen med Jan Heiselberg bevægede sig mod sejrspodiet. For selv om Ferrariduoen blev slået i det generelle resultat, vandt de stadig klassen for biler over 2000 cm3.
I den anden ende af skalaen var der som altid kamp om placeringerne i klassen op til 1600 cm3.
Her havde HM-Motorsport-trioen Jens Erik Hansen/Jens Henrik Hansen/Flemming D. Olsen, Havdrup/Havdrup/Roskilde, lagt stærkt ud med at tage føringen i klassen, men deres Citroën C2 strandede imidlertid med et teknisk problem. I stedet kunne det nye mandskab med Peter Normann/Niels Kvorning tage over og gå i front, og i deres Peugeot 106 førte de længe klassen. Men efter det første tankstop forsvandt rytmen. En strafbane blev noteret for en påkørsel af en konkurrent, og i stedet kunne Werner Wounlund/Bjørn Larsen, Ishøj/Greve, gå i front, føre klassen i de sidste halvanden time og tage duoens første klassesejr siden efteråret 2006!
Næste afdeling af Danish Endurance Championship køres på Padborg Park den 6. juni.
Resultatet af første afdeling af Danish Endurance Championship på FDM Jyllandsringen
- 1. Per Johansen Vejle Renault Clio III 155 omgange
Tom Pedersen Christiansfeld Nummer 1 i division 2
Kurt Thiim Luxembourg - 2. Jan Heiselberg Esbjerg Ferrari 360 155 omgange
Thomas Vestergaard Vejle Nummer 1 i division 3 - 3. Kasper Jensen Aalborg Renault Clio II 154 omgange
Mik Kerchlango København Nummer 2 i division 2 - 4. Jesper Sally Hjortshøj Renault Clio III 154 omgange
Martin Sally Hjortshøj Nummer 3 i division 2
Ronnie Nielsen København - 5. Kurt Poulsen Odense Renault Clio III 151 omgange
René Andreassen Ringsted Nummer 4 i division 2 - 6. Chris Poulsen Risskov Honda S2000 150 omgange
Jan Pedersen Århus Nummer 5 i division 2
Donald Sørensen Tilst - 7. Ronni Pedersen Middelfart Renault Clio III 150 omgange
René Ogrocki Odense Nummer 6 i division 2
Torben Jensen Odense - 8. Ole Klitgaard Svendborg Renault Clio III 149 omgange
Martin Frederiksen Odense Nummer 7 i division 2
Mads Pedersen Odense - 9. Roland Poulsen Sverige Renault Clio III 148 omgange
Kristian Katballe Århus Nummer 8 i division 2
Rasmus Ellemann Høgh Lem - 10. Jan Seerup Greve Renault Clio II 148 omgangeTom Kisbye København Nummer 9 i division 2
Tommy Laugesen København - Werner Wounlund Ishøj Citroën Saxo 147 omgange
Bjørn Larsen Greve Nummer 1 i division 1