Volkswagen in­tro­du­cerer den nye Golf GTI.
Siden Golf GTI så dagens lys i 1976 er der rullet 1,7 million GTI´er fra samle­bån­det i Wolfsburg. Der­med kan Golf GTI kalde sig en bestsel­ler, men den er mere end det, den er en vaskeægte legende.

Stilsikker som få
Den nye Golf GTI  le­ver i allerhøjeste grad op til forgæn­gernes re­nom­mé. Den  er blevet endnu skar­pere, har et stil­sikkert formsprog og hele 210 hestekræf­ter under hjelmen og samtidig er forbruget på 13,3 km/l. Den når en tophastighed på 240 km/t og tur­bomotoren skal nok sørge for endnu mere køreglæde end man umiddelbart er vant til. På 6,9 sekunder er øvelsen fra 0-100  km/t fuldført.

Men den bedste nyhed ved Golf GTI ser man ikke med det blotte øje. Den hedder nem­lig elek­tronisk spærre­dif­fe­rentiale (XDS) og er placeret i moto­rens styreboks og nede i forhjulenes bremser. Hvad man ikke umid­delbart kan se, kan man til gengæld mærke: Golf GTI er i sit livs top­form.

Optisk går den nye Golf GTI ikke på kom­promis. Volks­wagen har skabt et konse­kvent og skarpt GTI-design, der balan­cerer elemen­terne styrke og stil perfekt. Den nye Golf GTI er sænket 22 mm foran og 15 mm bagtil og er ud­sty­ret med ny sports­undervogn. Detaljer som det typiske bi­kube­formede-kølergitter og den V-formede motor­hjelm, og ikke mindst grillens omkransning af det røde bånd fortæller historien om GTI. Resultatet er stærkt og klart og fører ur-versionen af Golf GTI ind i fremtiden.

Højt udstyrs­niveau
Ligesom tilfældet var med den nye Golf, har Volkswagen og­så højnet såvel ma­terialevalget som udstyrsniveauet i Golf GTI. Den nye Golf GTI kommer således bl.a. med følgende som stan­dardudstyr:

  • 17" GTI-fælge,
  • GTI tågeforlygter
  • Multifunktionssportslæderrat med flad bund, aluminiumdekor og GTI logo.
  • Midterarmlæn for og bag samt klap til bagagerum (sidstnævnte ikke i van-modellen)
  • Håndbremsegreb og gearknop i læder
  • Top-sportssæder med lændestøtte foran i det klassiske ternede GTI-design
  • Mørktonede baglygter
  • Regnsensor, automatisk afblendeligt bakspejl, coming home og manuel leaving home samt el-klapbare sidespejle med områdebelysning
  • XDS, udvidet elektronisk differentialespærring til optimeret svingkørsel
  • GTI multifunktionskørecomputer Plus inkl. gearvalgsanbefaling
  • Sportsundervogn, sænket 22 mm foran og 15 mm bagtil
  • Stor sort difusor samt enkeltudstødning i begge sider
  • Dekorindlæg i instrumentpanel og i dørene, design Black-Stripe
  • Kromoptik på lyskontakt og knapper
  • Pedaler i børstet stål
  • GTI-spoiler bag med 3. bremselygte samt GTI-stødfangere, lakeret i bilens farve

Til trods for de 10 ekstra hestekræfter den nye Golf GTI har fået, har Volkswagen for­må­et at sænke forbruget på den nye GTI fra 12,5 km/l til 13,3 km/l. Golf GTI leveres naturligvis med fult sikker­heds­ud­styr.

Golf GTI kan bestil­les hos samtlige Volks­wagens for­handlere fra man­dag d. 27. april og prisen star­ter ved 436.900 kr. (3-dørs).

Oplev mere Golf GTI på www.volkswagen.dk