Den sparsommeligste udgave af Opel Insignia hedder ecoFLEX. Den kører 19,2 km/l med et CO2 udslip på 136 gram pr. kilometer og har 160 hk under motorhjelmen.
I løbet af sommeren sender Opel spareudgaven af Insignia på gaden med 2,0 CDTI motor på 160 hk og et CO2 udslip på 136 gram pr. kilometer, hvilket svarer til, at den kører 19,2 km/l.
Drejningsmomentet er 350 Nm ved 1750 omdr./min med mulighed for 15 sekunders overboost, der øger momentet til 380 Nm for eksempel under en overhaling. På trods af den gode brændstoføkonomi kan Insignia ecoFLEX klare accelerationen fra 0-100 km/t på kun 9,5 sekunder. Topfarten er 221 km/t.
Som de øvrige versioner af Insignia overholder den nye Insignia ecoFLEX Euro 5 forureningsbestemmelserne fra EU, og det lave forbrug giver en halvårlig grøn ejerafgift på 1610 kr. mod 2250 kr. for den normale 160 hk version af Insignia. Prisen for ecoFLEX bliver den samme som standardversionen – 393.900 kr. med fire eller fem døre og 17.000 kr. ekstra for Insignia Sports Tourer ecoFLEX, der dog først kan leveres efter sommeren. Som de øvrige dieselversioner af Insignia har ecoFLEX partikelfilter som standardudstyr.
Baggrunden for det lave brændstofforbrug er et strømlinet karrosseri med en cw-værdi på kun 0,26, der gør den til en af de meste aerodynamiske personbiler på markedet. Den effektive aerodynamik er blandt andet er opnået ved at sænke bilen 10 mm, ved at tilføje en ekstra gummispoiler under fronten og ved at mindske åbningen omkring luftindtagene. Desuden har ingeniørerne optimeret motorstyringen og ændret slutudvekslingen i gearkassen, så motoren kører med lavere omdrejninger i alle gear. Insignia ecoFLEX leveres desuden med specialdesignede Michelin Primacy HP dæk med lav rullemodstand.
Opels CleanTech motorteknologi til dieselmotorer sikrer lavest mulige emissioner og støjniveau ved at styre forbrændingen elektronisk via et såkaldt closed-loop system, der gør det muligt at tilpasse indsprøjtningen til det aktuelle behov i real tid uden forsinkelser. Den optimale brændstoføkonomi opnås ved at følge anvisningerne for gearskifte, der vises grafisk på instrumentbordet.
I forhold til standardversionen af Insignia 2,0 CDTI med 160 hk har ecoFLEX udgaven 100 kilo lavere trækvægt – 1500 kilo i stedet for 1600 kilo - og lidt langsommere mellemaccelerationer ved visse hastigheder. For eksempel er den 10,2 sekunder om at komme fra 80 til 120 km/t i 5. gear, hvor standardversionen kan klare det på 8,9 sekunder.
annonce - klik på logoGlæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.