Opel Insignia 2,0 CDTI ecoFLEX med 160 hk er en rigtig rejsevogn. Ved landevejskørsel kan den ifølge EU-normen køre 23,8 km/l.  Den spar­somme­lig­ste ud­ga­ve af Opel In­sig­nia hed­der eco­FLEX. Den kører 19,2 km/l med et CO2 udslip på 136 gram pr. kilometer og har 160 hk under motor­hjel­men.

I løbet af som­meren sender Opel spareud­gaven af Insignia på gaden med 2,0 CDTI motor på 160 hk og et CO2 udslip på 136 gram pr. ki­lometer, hvilket svarer til, at den kører 19,2 km/l.

Drejningsmomentet er 350 Nm ved 1750 omdr./min med mulighed for 15 sekunders overboost, der øger momentet til 380 Nm for eksempel under en overhaling. På trods af den gode brændstoføkonomi kan Insignia eco­FLEX klare accelerationen fra 0-100 km/t på kun 9,5 se­kunder. Topfarten er 221 km/t.

Som de øvrige versioner af Insignia overholder den nye Insignia eco­FLEX Euro 5 forureningsbestemmelserne fra EU, og det lave forbrug giver en halvårlig grøn ejerafgift på 1610 kr. mod 2250 kr. for den normale 160 hk version af Insignia. Prisen for ecoFLEX bliver den samme som standard­versionen – 393.900 kr. med fire eller fem døre og 17.000 kr. ekstra for Insignia Sports Tourer ecoFLEX, der dog først kan leveres efter somme­ren. Som de øvrige dieselversioner af Insignia har ecoFLEX partikelfilter som standardudstyr.

Selv om Insignia ecoFLEX kan køre 19,2 km/l ved blandet kørsel efter EU-normen, kan den køres kvikt med en accelerationstid fra 0-100 km/t på kun 9,5 sekunder og en topfart over 220 km/t.Baggrunden for det lave brændstofforbrug er et strømlinet karros­seri med en cw-værdi på kun 0,26, der gør den til en af de meste aero­dynamiske person­biler på markedet. Den effektive aerodynamik er blandt andet er op­nået ved at sænke bilen 10 mm, ved at tilføje en ekstra gummi­spoiler under fronten og ved at mindske åbningen om­kring luftind­tagene. Des­uden har ingeniørerne optimeret motor­sty­ringen og æn­dret slutud­veks­lingen i gearkassen, så motoren kø­rer med lavere omdrejninger i alle gear. Insignia ecoFLEX leveres des­uden med specialdesignede Michelin Primacy HP dæk med lav rulle­modstand.

Opels CleanTech motorteknologi til dieselmotorer sikrer lavest mulige emissioner og støjniveau ved at styre forbrændingen elektronisk via et såkaldt closed-loop system, der gør det muligt at tilpasse ind­sprøjt­ningen til det aktuelle behov i real tid uden forsinkelser. Den op­timale brænd­stoføkonomi opnås ved at følge anvisningerne for gearskifte, der vises grafisk på instrumentbordet.

I forhold til standardversionen af Insignia 2,0 CDTI med 160 hk har ecoFLEX udgaven 100 kilo lavere trækvægt – 1500 kilo i stedet for 1600 kilo - og lidt langsommere mellemaccelerationer ved visse ha­stigheder. For eksempel er den 10,2 sekunder om at komme fra 80 til 120 km/t i 5. gear, hvor standardversionen kan klare det på 8,9 se­kunder. 

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Skomøs hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.