Med en am­bition om at byg­ge en bil, som kan køre 1000 ki­lo­meter på én liter brændstof, mel­der ingeniør–stude­rende fra Aal­borg Uni­versi­tet sig nu til stort euro­pæisk ra­cerløb for såkaldte Eco–biler. Aal­borg–holdets brintbil be­nytter en unik dansk brændselscelle–tekno­logi, men med klassisk nord­jysk beskedenhed prøver holdet alligevel at nedtone forvent­ningerne.

– Vi er outsidere i forhold til nogle af de internationale deltagere med større erfaring og flere penge. Men vi må kompensere med opfind­som­hed og gå–på–mod, fortæller holdets 23–årige teammanager Kristian Kjær Justesen, som gennem de seneste semestre har været med til at forbe­rede deltagelsen i Shell Eco–marathon.

Selve løbet afvikles på en racerbane i Tyskland fra den 7.–9. maj, og for­inden skal både bi­len og holdet præsen­teres ved et officielt arran­gement i Køben­havn i slutningen af april. Så mens påske­freden sæn­kede sig over re­sten af nationen, havde de stude­rende i Eco–racergrup­pen travlt med at få deres prototype ud at rulle.

– Vi mangler stadig at udstyre den med en aerodynamisk skal, som vi får fremstillet af letvægtsmateriale. Men det vigtigste lige nu er at få Eco–raceren i kørende stand, så vi kan komme ud og teste den, siger Kristian Kjær Justesen.

Rent energivalg
Bilen benytter en særlig højtemperatur–brænd­selscelle, som er ud­viklet af forskere med tilknytning til univer­sitetet og firmaet Se­rener­gy. Desuden har de studerende valgt at erstatte en række tra­ditio­nelle mekaniske og hydrau­liske dele med elektro­niske løs­ninger.

Dermed lever den fint op til de forventninger om innovation, som har væ­ret omdrej­nings­punktet i Shell Eco–marathon, siden løbet i den nuvæ­rende form blev grundlagt for 25 år siden. Nu som dengang er udfor­drin­gen at tilbagelægge distancen med det mindst mulige ener­giforbrug.

De deltagende stu­de­rende må selv vælge, om deres bil skal drives frem af benzin, diesel, gas, ethanol, solenergi eller brint. Men for Aal­borg–holdet har det været et oplagt og fremad­rettet valg at deltage i brint–katego­rien.

– Vi bruger brint, fordi vores Institut for Energiteknik har beskæftiget sig meget med teknologien, og fordi det er en ny og spændende energi­bærer. Hvis brinten fremstilles ved elektrolyse med strøm fra eksempelvis vindmøller, kan processen potentielt være fuldstændig fri for CO2, forkla­rer Kristian Kjær Justesen.

Af samme grund har holdet døbt deres bil "A2U", som både spiller på Aalborg Universitets faste forkortelse AAU, og på at H2O er det ene­ste, der kommer ud af bilens udstødning.

Læs mere på www.aau.dk

annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.