Subaru udfordrer i firma­bils­segmentet. 

Når New York Motor Show slår portene op, er næste generation Le­ga­cy et af træk­pla­strene på Subarus stand.

Fra koncept til pro­duk­tionsbil på kun tre må­neder. Det var i janu­ar Legacy Con­cept tog de be­sø­gende med storm på Detroit Motor Show. På rekord­tid er konceptbilen blevet vide­reudviklet til pro­duk­tionsklar bil. Næste ge­neration Legacy vil blive by­gget på Gunma-fa­briken i Japan i den euro­pæiske udgave, mens den ameri­kanske vil blive bygget i USA. Den måske vigtigste forskel mod den ameri­kan­ske udstillingsbil, er at de europæiske bilkøbere, udover se­danen og­så vil få tilbudt Legacy i en Stationcar udgave.

Den nye Legacy er en tydelig spiller i D-segmentet. Karossen måler 4.735 mm (+35) i længden, 1.820 mm (+90) i bredden og er 1.505 mm (+80) høj. Akselafstanden er hele 2.750 mm (+80), men udhæn­get 45 mm kor­tere og sporvidden 1.565/1.570 mm. Bagagerummet er blevet øget med 90 liter og bagsæderyggen er nu nedfældelig i 60/40 også i sedan­model­len. Åbningen er 70 mm bredere og 23 mm højere. Legacy sedan kan nu f.eks rumme 4 stk. 9-tommers golfbags.
Det større karosseri giver naturligvis en større kabine og et mere gene­røst bagsæde. Benpladsen bag er øget med næsten 10 centi­meter og taghøjden med godt 2 cm – både for og bag.

Legacy er selvføl­ge­lig 4-hjulstrukket og har Subarus symmetriske drivline. Forvognen og motoren er nu op­hængt i en vugge i stedet for som tidli­gere di­rek­te på chassiset. Dette medfører en mere præcis centrering af motorpak­ken og dermed færre vibra­tioner. Selv bag­vog­nen er nykon­strueret og ophængt i en såkaldt sub-frame.

Udover de rent tekniske fordele, byder konstruktionen af den nye forvogn også på et højere sikkerhedsniveau. Ved en eventuel kol­li­sion vil vuggen blive skubbet indad/nedad. Dette giver en større de­formationszone og forhindrer motor og transmission i at trænge ind i kabinen. Den nye Lega­cy har naturligvis også et øvrigt højt niveau på sikkerhedsudstyr, og er bygget til at kunne klare alle crashtests med højeste karakterer.

Forstolene er nykonstruerede og er udviklet med høj sikkerhed for øje og har ikke kun whiplashbeskyttelse i nakkestøtterne. Hele sæ­deryggen er bygget for at kunne minimere skader vid påkørsel bag­fra.

Tre motorer er aktuelle for det amerikanske marked. 2,5-liters, 4-cylindret benzinmotor på 170 hk, 2,5-liters, 4-cylindret benzinturbo­motor på 265 hk samt en 3,6-liters, 6-cylindret benzinmotor på 256 hk. Alle varianterne er naturligvis Boxermotorer, som er blevet vide­reudviklet for maksimal brænd­stofeffektivitet og lave udslip. Andre motoralternativer vil blive tilbudt de europæiske bilkøbere.

De 4-cylindrede motorer er udstyret med en 6-trins manuel gearkas­se, mens 3,6-liters modellen får en 5-trins automatgearkasse. Som alternativ til 170-hestesmotoren tilbydes nu den helt nyudviklede, trinløse Linear­tronic CVT-gearkasse. Transmissionen drives af en vedlige­holdel­sesfri kæde, og kan også styres manuelt med 6 for­pro­grammerede trin via skiftegafler bag det nye treegrede rat.

Sluttelig er den nye Legacy udstyret med elektronisk parkerings­brem­se. Dette giver, foruden mere plads i midterkonsollet, også en såkaldt hill-holder på samtlige modeller.

annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.