Subaru udfordrer i firmabilssegmentet.
Når New York Motor Show slår portene op, er næste generation Legacy et af trækplastrene på Subarus stand.
Fra koncept til produktionsbil på kun tre måneder. Det var i januar Legacy Concept tog de besøgende med storm på Detroit Motor Show. På rekordtid er konceptbilen blevet videreudviklet til produktionsklar bil. Næste generation Legacy vil blive bygget på Gunma-fabriken i Japan i den europæiske udgave, mens den amerikanske vil blive bygget i USA. Den måske vigtigste forskel mod den amerikanske udstillingsbil, er at de europæiske bilkøbere, udover sedanen også vil få tilbudt Legacy i en Stationcar udgave.
Den nye Legacy er en tydelig spiller i D-segmentet. Karossen måler 4.735 mm (+35) i længden, 1.820 mm (+90) i bredden og er 1.505 mm (+80) høj. Akselafstanden er hele 2.750 mm (+80), men udhænget 45 mm kortere og sporvidden 1.565/1.570 mm. Bagagerummet er blevet øget med 90 liter og bagsæderyggen er nu nedfældelig i 60/40 også i sedanmodellen. Åbningen er 70 mm bredere og 23 mm højere. Legacy sedan kan nu f.eks rumme 4 stk. 9-tommers golfbags.
Det større karosseri giver naturligvis en større kabine og et mere generøst bagsæde. Benpladsen bag er øget med næsten 10 centimeter og taghøjden med godt 2 cm – både for og bag.
Legacy er selvfølgelig 4-hjulstrukket og har Subarus symmetriske drivline. Forvognen og motoren er nu ophængt i en vugge i stedet for som tidligere direkte på chassiset. Dette medfører en mere præcis centrering af motorpakken og dermed færre vibrationer. Selv bagvognen er nykonstrueret og ophængt i en såkaldt sub-frame.
Udover de rent tekniske fordele, byder konstruktionen af den nye forvogn også på et højere sikkerhedsniveau. Ved en eventuel kollision vil vuggen blive skubbet indad/nedad. Dette giver en større deformationszone og forhindrer motor og transmission i at trænge ind i kabinen. Den nye Legacy har naturligvis også et øvrigt højt niveau på sikkerhedsudstyr, og er bygget til at kunne klare alle crashtests med højeste karakterer.
Forstolene er nykonstruerede og er udviklet med høj sikkerhed for øje og har ikke kun whiplashbeskyttelse i nakkestøtterne. Hele sæderyggen er bygget for at kunne minimere skader vid påkørsel bagfra.
Tre motorer er aktuelle for det amerikanske marked. 2,5-liters, 4-cylindret benzinmotor på 170 hk, 2,5-liters, 4-cylindret benzinturbomotor på 265 hk samt en 3,6-liters, 6-cylindret benzinmotor på 256 hk. Alle varianterne er naturligvis Boxermotorer, som er blevet videreudviklet for maksimal brændstofeffektivitet og lave udslip. Andre motoralternativer vil blive tilbudt de europæiske bilkøbere.
De 4-cylindrede motorer er udstyret med en 6-trins manuel gearkasse, mens 3,6-liters modellen får en 5-trins automatgearkasse. Som alternativ til 170-hestesmotoren tilbydes nu den helt nyudviklede, trinløse Lineartronic CVT-gearkasse. Transmissionen drives af en vedligeholdelsesfri kæde, og kan også styres manuelt med 6 forprogrammerede trin via skiftegafler bag det nye treegrede rat.
Sluttelig er den nye Legacy udstyret med elektronisk parkeringsbremse. Dette giver, foruden mere plads i midterkonsollet, også en såkaldt hill-holder på samtlige modeller.
annonce - klik på logoGlæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.