Renault Kangoo ZE - Med et lån på tre mia kroner fra den Den Europæiske Investeringsbank, kan Renault, trods et fald i indtjeningen som følge af finanskrisen, fortsætte investeringerne i grøn teknologi. Det inkluderer blandt andet introduktionen af tre elbiler i 2011-2012.   
Et lån på tre mia. kroner fra Den Eu­ro­pæiske Investe­rings­bank (EIB) sik­rer Re­naults fort­satte fokus på udviklingen af elbiler og renere teknologi.

Den Euro­pæ­iske In­veste­rings­­bank har netop ydet bilin­du­strien i Eu­ropa et lån på omtrent 22 mia. kroner - heraf har Renault mod­taget omkring tre mia kroner. Formålet med lånet er at styrke bilindu­stri­ens udvikling af rene­re og mere brændstofeffektive teknologier.

Hos Renault er der stor tilfredshed med lånet, der støtter bilprodu­cen­ternes evne til fortsatte investeringer midt i den verdensom­spæn­dende økonomiske krise. Siden begyndelsen af 2008 er marke­det i Europa således faldet med 24,2 procent.

” Vi er tilfredse med lånet som vi har modtaget fra Den Europæiske In­vesteringsbank. Det vil hjælpe os til at fortsætte vores investe­ringer i bæredygtig mobilitet, udtaler Patrick Pélata, Chief Operating Officer i Renault.”

Det han henviser til er Renaults to-strengede klima strategi, der for alvor viser sig i 2011. For det første er Renault 100 procent fokuseret på ud­viklingen og introduktionen af elbiler. De første tre modeller intro­duce­res i Danmark i 2011 og 2012. Det drejer sig om en Kangoo vare­vogn, Renault Megane sedan, og en fem sæders bil i Clio størrel­se, der endnu mangler et fængende navn.

For det andet vil den del af benzinprogrammet, der i dag omfatter moto­rer fra 1,2-1,6 liter, indenfor de næste par år blive udskiftet med turbo­motorer på 0,9 til 1,2 liter. Motorer, der yder mellem 90 og 115 hk, og som reducerer CO2 udslippet med 30-40 gram/km sammenlig­net med de mo­torer de erstatter. Renault forventer, at de små turbomotorer udgør 85 procent af Renaults benzinmotorprogram i 2015.

På dieselsiden sker der ligeledes en markant udvikling. Om mindre end to år vil Renault være i stand til at tilbyde en lang række biler, der kører over 25 km/l, og dermed udleder mindre end 100 gram CO2 pr/km.