Honda Civic er en af Europas sikreste biler ifølge resultaterne af de nye afhængige kollisionstester fra EuroNCAP.
EuroNCAP har indført et nyt karaktersystem, der fokuserer på bilens samlede sikkerhed. Det betyder, at man beregner en samlet talværdi for hver testet bil, hvilket gør det lettere for forbrugerne. Det nye bedømmelsessystem tager hensyn til passagerbeskyttelsen ved frontal- og sidekollision, kollision mod en stolpe samt påkørsel bagfra. Endvidere bedømmes børnebeskyttelse, fodgængerbeskyttelse samt bilens chaufførunderstøttende sikkerhedssystem. Honda Civic har fået de maksimale fem stjerner og en stærk samlet karakter på 77 procent.
Det nye vurderingssystem blev introduceret i februar i år og erstatter det gamle system. Det er baseret på en vægtet vurdering, hvor flere forskellige aspekter af en bils sikkerhed indgår: voksenbeskyttelse kan give maksimalt 50 procent, børnebeskyttelse 20 procent, fodgængerbeskyttelse 20 procent og chaufførunderstøttende sikkerhed 10 procent. For at få fem stjerner skal den testede bil opnå mindst 70 procent. For at være kvalificeret skal et elektronisk stabiliseringssystem (VSA hos Honda) være installeret som standard i mindst 85 procent af EU 27 2009 modelprogrammet.
EuroNCAP’s nye vurdering af Civic er på linje med Hondas holdninger omkring og langsigtede målrettede arbejde for en overordnet bilsikkerhed. Topkarakteren til Civic er en fortsættelse af de fem stjerner, som tidligere blev opnået af Honda Accord. Det er dog også en konsekvens af, at Honda altid har arbejdet for at gøre sine biler sikre for både passagerer og fodgængere.
Det nye bedømmelsessystem er på linje med Hondas egne sikkerhedstester, som fokuserer på at øge sikkerheden under realistiske forhold. I Hondas sikkerhedstestanlæg i Tochigi testes blandt andet kollisioner mellem biler af forskellig størrelse og tyngde. Analyserne af disse tester anvendes til at udvikle løsninger, som mindsker skaderne på begge involverede parter.
Sikkerheden i Honda Civic
Honda Civic er som standard udstyret med ABS-bremser og elektronisk bremsekraftfordeling (EBD) for at sikre maksimal bremseeffekt og stabilitet. Endvidere er Civic udstyret med elektronisk stabiliseringssystem (VSA), som hjælper chaufføren med at bevare kontrollen over bilen i kurver, ved acceleration og hurtige undvigemanøvrer. Det sikres ved en kontinuerlig overvågning, og om nødvendigt sænker VSA motormomentet og kan bremse hjulene individuelt for at holde en stabil kurs.
Passiv sikkerhed har altid været central for Honda, og Civic har et innovativt påmindelsessystem for sikkerhedsselerne til bagsædepassagererne. Systemet registrerer, når bagdørene åbnes og lukkes, og sikkerhedsselesymbolerne for bagsædet vises på multifunktionsdisplayet hos chaufføren. SRS-enheden registrerer status for bagsædeselerne og sender informationen til displayet, der viser om ingen, en, to eller tre seler er i anvendelse. Honda har også fokuseret på passagersikkerheden på forsæderne. Begge er forsynet med dobbelte selestrammere.
Aktive nakkestøtter på forsæderne bidrager til beskyttelse mod whiplash-skader ved en eventuel kollision. Honda Civic har fået topkarakter i en undersøgelse af belastninger på nakken foretaget af det uafhængige forskningsinstitut Thatcham.
annonce - klik på logo
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.