­Honda Civic er en af Euro­pas sikreste biler ifølge resul­ta­terne af de nye afhæn­gige kol­li­sions­tester fra EuroNCAP.

EuroNCAP har indført et nyt karaktersy­stem, der fo­ku­serer på bilens sam­lede sikkerhed. Det betyder, at man beregner en samlet talværdi for hver testet bil, hvilket gør det let­tere for forbrugerne. Det nye be­dømmel­ses­sy­stem tager hensyn til passager­be­skyt­telsen ved fron­tal- og sidekol­lision, kollision mod en stolpe samt påkørsel bagfra. End­videre bedømmes bør­ne­be­skyttelse, fodgæn­ger­be­skyt­telse samt bilens chauf­før­understøt­tende sikker­heds­system. Honda Civic har fået de maksimale fem stjerner og en stærk samlet karakter på 77 procent.

Det nye vurde­rings­system blev intro­du­ceret i februar i år og erstatter det gam­le system. Det er base­ret på en vægtet vur­dering, hvor flere for­skel­lige aspek­ter af en bils sikkerhed ind­går: voksen­be­skyt­telse kan give maksi­malt 50 procent, bør­nebeskyttelse 20 pro­cent, fod­gæn­ger­be­skyt­telse 20 pro­cent og chauffør­­un­derstøt­tende sikkerhed 10 pro­cent. For at få fem stjerner skal den testede bil opnå mindst 70 pro­cent. For at være kvalificeret skal et elektronisk stabilise­rings­system (VSA hos Honda) være installeret som standard i mindst 85 procent af EU 27 2009 modelpro­gram­met.

EuroNCAP’s nye vur­dering af Civic er på linje med Hondas holdnin­ger omkring og lang­sig­tede målret­tede arbejde for en overordnet bil­sik­ker­hed. Top­karak­te­ren til Civic er en fort­sæt­telse af de fem stjer­ner, som tidli­gere blev opnået af Honda Accord. Det er dog også en kon­se­kvens af, at Hon­da altid har arbejdet for at gøre sine biler sikre for både passa­gerer og fod­gængere.

Det nye bedømmelsessystem er på linje med Hondas egne sikker­heds­tester, som fokuserer på at øge sikkerheden under realistiske forhold. I Hondas sikkerhedstestanlæg i Tochigi testes blandt andet kollisioner mellem biler af forskellig størrelse og tyngde. Analyserne af disse tester anvendes til at udvikle løsninger, som mindsker ska­derne på begge involverede parter.

Sikkerheden i Honda Civic

Honda Civic er som standard udstyret med ABS-bremser og elektro­nisk bremse­kraft­for­deling (EBD) for at sikre maksimal bremse­effekt og sta­bili­tet. End­vi­dere er Civic udstyret med elektronisk stabilise­ringssystem (VSA), som hjælper chauf­føren med at bevare kontrollen over bilen i kur­ver, ved accele­ration og hurtige undvigemanøvrer. Det sikres ved en kon­tinuerlig overvågning, og om nødvendigt sænker VSA motor­mo­men­tet og kan bremse hjulene individuelt for at holde en stabil kurs.

Passiv sikker­hed har altid været central for Honda, og Civic har et innova­tivt påmin­del­ses­system for sikker­heds­selerne til bag­sæ­de­passa­ge­rerne. Sy­ste­met registrerer, når bagdørene åbnes og luk­kes, og sikker­heds­sele­symbolerne for bagsædet vises på multi­funk­tions­dis­play­et hos chauf­føren. SRS-enheden regi­strerer status for bag­sædeselerne og sen­der infor­ma­tio­nen til displayet, der viser om ingen, en, to eller tre seler er i anven­delse. Honda har også fokuse­ret på passa­gersik­ker­heden på forsæderne. Begge er forsynet med dobbelte sele­stram­mere.

Aktive nakke­støt­ter på forsæderne bi­dra­ger til beskyt­telse mod whip­lash-skader ved en eventuel kol­lision. Honda Civic har fået top­karakter i en undersø­gelse af be­lastninger på nak­ken foretaget af det uaf­hængige forsk­nings­institut That­cham.

 

 

 

annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.