Tom Kri­sten­sen udvi­dede sin legen­destatus, da han søn­dag mor­gen, dansk tid, vandt 12-ti­mers-løbet på Sebring. Der­med holder dan­skeren nu ikke kun re­korden for flest sejre på Le Mans, men også i det mest prestige­fyldte af alle ame­rikanske sports­vogns­løb. Sejren i Se­bring var Kristensens femte, og dermed distan­cerer han sin tidligere holdkammerat hos Audi, Frank Biela, der er noteret for fire gevinster.
   Løbet i Florida var en formidabel propaganda for Le Mans, der køres midt i juni. De to duellanter fra sidste års franske 24-timers-løb, Audi og Peugeot, stillede begge med nye biler og udkæmpede den mest intense dyst, der er set på Sebring i den amerikanske Le Mans-seriens historie. På intet tidspunkt formåede en bil at stikke af, og føringen skiftede kon­stant mellem de to mærker.
   I begyndelsen lagde Kristensens holdkammerat Allan McNish hårdt fra land og tog den flyvende start i kamp med den Acura, der overraskende havde taget pole position i tidtagningen. Herfra tog McNish hurtigt afstand og sikrede sig alene på første omgang et forspring på seks sekunder.
   Det lignede en magtdemonstration, men herefter var de to Peugeot’er oppe i tempo og kunne holde afstanden, før de efter en halv time be­gyndte at hale ind igen. En del af forklaringen var, at den nye Audi R15 endnu ikke er så fintrimmet, at den er sparsommelig på dæk. I hvert pitstop måtte de to Audi’er derfor skifte dæk, mens de franske konkur­renter kun skulle skifte til friske Michelin’er i hvert andet pitstop.
   Et elektronisk problem kostede den ene Peugeot ti minutter i pitten, men den anden kørte problemløst. Den opskrift betød sammen med tre perioder bag Safety Car, hvilket samlede feltet, at sejren syntes at kunne gå til begge sider. Med godt fire timers kørsel tilbage begyndte den fø­rende Peugeot at øge, men en punktering hev luft ud af såvel sejrs­chan­cer som dæk. Til gengæld faldt punkteringen så heldigt, at den franske bil til slut kunne spare et pitstop.
   Det betød, at McNish i den kølige Sebring-nat skulle hente et ekstra minut for at kunne komme ind at få diesel nok på til de sidste, afgørende omgange. Den lille skotte pressede og pressede, og selv om Peugeot’en tidligere på aftenen havde pulveriseret banerekorden, formåede han at sikre Audi’en det nødvendige forspring.
   Ud over Tom Kristensens femte sejr blev yderligere et par rekorder slået. De 383 omgange var således ny rekord, og det samme var Peu­geot-køreren Sebastien Bourdais’ før nævnte omgangstid på 1:43,2 minutter for de seks kilometer. Endelig var det bemærkelsesværdigt, at Audi overhovedet kunne vinde med sin nye Audi R15-dieselracer, der igennem vinterperioden ikke har kunnet fuldføre sit testprogram på grund af dårligt vejr på de sydeuropæiske baner.
   ”Før Sebring havde ingen af os kørt mere end 45 minutter i streg, og alligevel kom vi i mål uden tekniske problemer af nogen art. Det siger noget om, hvilken fantastisk knowhow Audi har udviklet inden for sports­vogne,” siger Tom Kristensen fra USA.
   ”Jeg var med til at vinde den gamle R8’s debutløb her på Sebring i 2000, og jeg var også så heldig at sidde i den vindende R10-racers debutløb på Sebring i 2006. At jeg nu kan score hattrick med R15 over­går min vildeste fantasi, så jeg er taknemmelig for at kunne være en del af så professionelt et team. Samtidig er jeg glad for at kunne vinde med McNish og Capello, der er mine to bedste medkørere nogensinde. Vi fortsatte takterne fra Le Mans i 2008, da vi vandt med en bil, der ikke var konkurrencedygtig. I dag havde vi farten til at kunne tage kampen op med Peugeot, men stadig krævede det en stor holdindsats og masser af koncentration at tage alle de rigtige beslutninger på og uden for banen. Nu kan vi arbejde målrettet på at få testet bilen ordentlig igennem til Le Mans, hvor vi kan regne med lige så hård modstand fra Peugeot.”
   Løbet på Sebing var i øvrigt nummer 100 i den amerikanske Le Mans-serie. Første løb blev kørt i 1999 på netop Sebring, og dengang vandt såmænd også Tom Kristensen, da han kørte for BMW.
   Jan Magnussen sluttede en god dansk dag af med at tage sejren i GT1-klassen.