­­iQ repræsenterer på mange måder en helt ny tankegang inden for design og indretning af biler, og kvaliteten og materiale­valget gør, at iQ føles og opleves i en klasse for sig selv. iQ bliver lanceret på det danske marked i slutningen af marts. Verdens mindste bil med fire sæder, plads til tre voksne og et barn eller ba­ga­ge, kø­re­egen­ska­ber og sikkerhed som i væ­sentligt større biler, mil­jørigtig tek­nologi og et frækt design. Det er blot nogle af de nøg­le­ord, som ken­detegner Toyotas nye bybil iQ.

Med en totallængde på kun 2,98 meter kan der holde to iQ i de fleste af byens parke­ringsbåse, og selv om det for de fleste måske virker lidt teo­retisk, beskriver det udmærket, hvad iQ er for en størrelse. iQ er bilen, der er ultra let at parkere og nem at komme omkring med, og så er de små, men effektive motorer skånsomme mod miljøet.

Den nye bybil er designet i et samarbejde mellem Toyotas europæi­ske og japanske designcenter, og samlet set har det taget desi­g­nerne, og en stab af dygtige ingeniører, fem år at udvikle bilen. iQ repræsenterer på mange måder en helt ny tankegang inden for de­sign og indretning af biler, og kvaliteten og materialevalget gør, at iQ føles og opleves i en klasse for sig selv.   

Miljø og sikkerhed
iQ har et minimalt udslip af CO2 på kun 105 g/km og kører 22,2 kilo­meter på en liter benzin gældende for varianten med den effektive 1-liters motor med 68 hestekræfter. For den kraftigere og mere mo­ment­stærke diesel­motor med partikelfilter og 90 hestekræfter gælder en gennem­snitligt CO2-udledning på 104 g/km svarende til et gen­nemsnitligt brænd­stof­forbrug på 25,0 km/l.

5-stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest er resultatet af et enestå­en­de stykke arbejde fra Toyota-ingeniørernes side. Bilens grund­kon­struktion og de aktive sikkerhedssystemer som f.eks. antiud­skrid­ningssystemet VSC, gør iQ til en sikker bil at køre i. Skulle uheldet alligevel være ude, har bilen hele ni airbags, som gør sit til at mini­mere skaderne i forbindelse med et uheld. Som den første bil i ver­den er iQ forsynet med en gardin­airbag i bagruden, som udløses i tilfælde af en kraftig påkørsel bagfra.


annonce - klik på logo
Klik her og gå til Monk Biler A/S hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du me­ner, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send sam­tidig en lille hilsen.


Genial indretning og omfattende udstyr
De fleste vil nok spørge, hvordan det kan lade sig gøre at få plads til tre voksne og et barn eller bagage i en bil som er bare 2,98 meter lang. Svaret er enkelt og løsningen genial. Bilens asymmetriske in­strumentbord i passagersiden gør det muligt at skubbe passa­ger­sædet frem så for­sæde­passageren sidder en lille smule forskudt af føreren. Det giver den nødvendige plads til bagsædepassageren, og dermed kan en voksen person fint og komfortabelt side på bilens bagsæde.

Udstyr og priser
iQ bliver lanceret på det danske marked i slutningen af marts i tre for­skellige udstyrsvarianter. iQ er basisversionen som har fuldt sik­kerheds­udstyr inklusive antiudskridningssystemet VSC. Derudover har den 15” alufælge, læder rat og -gearknop samt et joystick på rattet til betjening af radioen med indbygget CD.

I iQ2 får man i tillæg aircondition og varme i sæderne og i iQ3 yder­ligere bl.a. nøgleløs betjening, automatisk aircondition, regnsensor samt andet behageligt komfortudstyr.

Prisen for iQ starter ved kr. 143.633 for benzinversionen og kr. 181.240 for billigste dieselversion iQ2. Metallak koster kr. 3.998, og en ny Multi­drive gearkasse med trinløst automatgear kan erhverves for ca. kr. 26.100. De nævnte priser er eksklusive levering og mere detaljeret pris- og udstyrsliste findes på www.toyota.dk

Toyota Optimal Drive
iQ repræsenterer på mange måder en helt ny tankegang inden for design og indretning af biler, og kvaliteten og materiale­valget gør, at iQ føles og opleves i en klasse for sig selv. iQ bliver lanceret på det danske marked i slutningen af marts. Ideen med Toyota Op­timal Drive er at udvik­le motor- og gear­kas­se­tek­nologier, som på samme tid mini­merer miljøpåvirk­nin­gerne og op­timerer køreglæden. Dette kan gøres ved hjælp af nye og effek­tive benzin- og die­sel­tek­nologier, som gør det muligt at nedsætte brænd­stofforbruget og der­med udledningen af skadelige stoffer fra bilens udstødning. Samti­digt gør Toyotas teknologier det muligt at øge bi­lens motorydelse og dermed bevare glæden, som er så afgørende for de fleste bilister. I løbet af 2009 introducerer Toyota Optimal Dri­ve princippet i de fleste af mærkets model­varianter.

Fast budget og stor sikkerhed
Hvis kunden ønsker det, har Toyota mulighed for at tilbyde en fast tilbage­købspris på iQ efter tre år. Ordningen hedder Toyota Flex, og det er helt op til kunden, om han eller hun ønsker at benytte sig af tilbuddet om tilbagekøb. Sammen med en servicekontrakt som dæk­ker alle omkost­ninger til service og vedligeholdelse i tre år og Toyo­tas 3 års garanti eller 100.000 kilometer, er der alle muligheder for at sikre sit fremtidige bilbud­get.