AVANCERET EMIS­SIONS-LABORATORIUM GIVER VOLVO'S BILER LAVE­RE BRÆND­STOF­FORBRUG OG MINDRE CO2 UD­LEDNING.

Et af verdens mest avan­ce­rede emissions-labo­ratorier er blandt Vo­lvo Cars' vigtigste red­ska­ber i jagten på lavere brænd­stof­for­brug og redu­ceret CO2 ud­led­ning. Og der var travl­hed i Volvo's nyreno­ve­re­de, top­moderne laboratorium, da de nye, ''grønne'' DRIVe model­ler blev udviklet, og man afprøvede og bekræftede opdateret kort­læg­ning af motorer og rullemodstand.

Når Volvo Cars skaber nye biler eller videreudvikler eksisterende mo­del­ler, er det i emissions-laboratoriet, arbejdet afprøves, f.eks. hvis motor­parametrene optimeres for at mindske udledningen. Resultatet bliver bekræftet ved hjælp af en test, og processen gentages, indtil de bedst mulige resultater er opnået.


annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


"Der er mange forhold ved en bil, der har indflydelse på CO2 udled­ningen, og vi er nødt til at være opmærksomme på mange af de sy­stemer, vi nor­malt ikke forbinder med emissions-afprøvninger," for­klarer Alexander Petrofski, som er ansvarlig for teknikken i labora­to­riet.  Og han fortsætter: " Vi arbejder derfor tæt sammen med ud­viklingsingeniørerne for at stan­dar­disere og optimere alle led i tes­t­kæden."

Præcision i alle dele af testprocessen
Ved at anvende basale data for en bestemt models aerodynamiske profil, rullemodstand og andre energiforbrugende faktorer - kan de nye data testes på en anden bil, men udregnes og tolkes for den mo­del, de er be­regnet til. Med den slags finpudsede metoder bliver arbejdet særdeles effektivt, og laboratoriet kan levere testresultater på rekordtid.

For at sikre præcise målinger, er emissions-laboratoriet underlagt skrappe regler, f.eks. må man kun genteste en bil, når bilen har nået samme tem­peratur som i den tidligere gennemførte test. Tempera­turen i bygnin­gen, hvor bilerne holder parkeret, holdes konstant på 25 grader Celcius.

Minutiøse målinger af dieselpartikler
I den del af labo­ratori­et, der beskæfti­ger sig med dieselemissioner, er et særligt ind­rettet rum, hvor man fore­tager partikel­målinger. Rummet er bygget på en 150 ton tung be­ton­plade, og for at sikre den nødvendige sta­bilitet er vægtene placeret på et solidt marmor­bord. Partikel­ud­led­ningen fra en moder­ne dieselmotor er så lav, at vægten svarer til det, fedtet i et fingeraftryk vejer. Der stilles derfor særlige krav til dette rum - f.eks. arbejder der kun én person, og ved­kommende er iført beskyttelsesdragt for ikke at påvirke vægtene.

De ingeniører hos Volvo Cars', der beskæftiger sig med emissioner, er også med til at udvikle den teknologi, der skal bruges til partikel­måling, når den europæiske lovgivning på emissions-området, Euro 5b, træder i kraft i 2011. Når denne nye lovgivning indføres, fulden­der den de nuvæ­rende regler om partikelvægt og -masse med en begrænsning af parti­kel­mængden i udstødningsgassen. Volvo Cars arbejder sammen med for­skellige leverandører om at forbedre og udvikle de metoder og instru­menter, der anvendes til måling af par­tikelantal. Et af de første systemer er allerede afprøvet i diesel­labo­ratoriet.

Faciliteter på forkant
Volvo Cars' emissions-laboratorium var på forkant med udviklingen, da det blev bygget i begyndelsen af 1970'erne, og nu - over 35 år senere, og efter at Volvo Cars har investeret knap 350 millioner dan­ske kroner i løbet af de seneste seks år, er det stadig blandt de fø­rende anlæg inden for bilindustrien, når det gælder eksakte målinger af udledninger.

Fakta om Volvo Cars' nyrenoverede, topmoderne emissions-labora­torium:

  • Antal testkamre: Ti, til benzin, diesel og E85 (bio-brændstof)
  • Testtemperaturer: Minus 7, plus 10, plus 25 og plus 35
  • Emissions-komponenter: Partikler (antal, masse og størrelse), NMOG Non-Methane Organic Gases i kultveilte, kulilte, nitrat-dioxid og kulbrinter.
  • Rullefelt: 2WD eller 4WD op til 200 km/timen
  • Udførte tests: Brændstofforbrug, emissioners udvikling, Certificering, produktionskontrol, såkaldt CoP, kontrol af produkter på markedet, lovpligtig emmisionsrelateret selvdiagnose
  • Personale: 60 ingeniører, teknikere og øvrigt personale
  • Testkapacitet: Cirka 110 tests om dagen.