Dacia Duster er et friskt bud på en rummelig familiebil med sportslige linjer. Desværre er det kun en konceptbil, men den understreger at Dacia har ambitioner om at være andet og mere end et snusfornuftigt lavprismærke 
Dacia er andet og mere en snusfor­nuf­tige biler til de, der bare øn­sker pro­blem­fri trans­port fra A-B. På Geneve ud­stillingen viser Dacia deres bud på frem­tidens Cross­over. Navnet er Du­ster - Dacia Du­ster.

Duster er den første Crossover fra Dacia, og det er en bil, der er me­get anderledes, end de traditionelle køretøjer med Dacia logo. Ude­fra ligner den en sportslig cou­pe, men er man passager, føles den mere som en MPV med store døre og masser af plads.

Duster er 4,25 meter lang, 1,64 bred og 1.49 høj, mens akselafstan­den er generøse 2.80 meter. Bagagerummet er rummeligt, og har plads til 470 liters bagage. Motoren i konceptbilen er en velkendt sag. Nemlig en 1,5 dCi med 105 hk og et brændstofforbrug på be­sked­­ne 19,8 km/l ved blan­det kørsel. Mens motoren er velkendt, er det anderledes med designet. Her er der tænkt nyt. Forenden prydes af en bred kofanger med to hori­sontale luftindtag og forlygterne smy­­­ger sig op og hen mod for­dørene.

Længden på 4,25 meter er ganske som i Dacia Logan, men så er det også slut med lig­hederne. De gigatiske 21 tommer aluhjul, brede si­de­spejle og bag­enden lader ingen tvivl til­bage om, at dette er noget andet og mere end bare endnu en Dacia.

Er man i tvivl om den påstand kan man bare kaste et blik ind i kabi­nen. Med et heldækkende glastag, tofarvet interiør og førersæde, der er en forlængelse af centerkonsollen, er der sammenhæng mel­lem det yder og indre indtryk af en sportslig og unik bil.

Dacia Duster er frugten af et samarbejde mellem Renault Design Central Europe i Bukarest, Romania, og Renault Design Technocentre i Guyan­court, Frankrig.


annonce - klik på logo
Klik her og gå til Nordic AutoParts hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


Fakta om Dacia:
Dacia, der i 1999 blev en del af Renault, har i dag fem modeller på pro­grammet. Tre personbiler og to vans. Personbilerne tæller Dacia Sandero (hatchback), Dacia Logan (sedan) og Dacia Logan MCV (7- personers bil) På van siden er der  Dacia Logan Van og Dacia Logan pick-up.

Trods en uhørt hård periode i bilindustrien, øgede Dacia sidste år salget med 11,7 procent, trods det, at markedet faldt med 5,7 pro­cent. Siden Renault overtog Dacia i 1999 er salget øget år for år. Fra 96,300 enheder i 12 lande i 2004, til 257,000 enheder i 50 lande i 2008.

Dacia er et value for money mærke, der tiltrækker forskellige kun­de­grup­per.

I Vesteuropa er det især to typer kunder, der køber Dacia. Det er enten bilkøbere, der tidligere købte brugte biler, med typisk fem år på bagen eller pragmatisk indstillede nye bilkøbere, der ser Dacia som et logisk valg – et bilmærke, der levere en ny bil med god ga­ranti til en lav pris.

Dacia er allerede introduceret i Sverige og i Danmark satser vi på at kunne præsentere mindst en personbil og en varevogn fra Dacia i sep­tember.