Dacia er andet og mere en snusfornuftige biler til de, der bare ønsker problemfri transport fra A-B. På Geneve udstillingen viser Dacia deres bud på fremtidens Crossover. Navnet er Duster - Dacia Duster.
Duster er den første Crossover fra Dacia, og det er en bil, der er meget anderledes, end de traditionelle køretøjer med Dacia logo. Udefra ligner den en sportslig coupe, men er man passager, føles den mere som en MPV med store døre og masser af plads.
Duster er 4,25 meter lang, 1,64 bred og 1.49 høj, mens akselafstanden er generøse 2.80 meter. Bagagerummet er rummeligt, og har plads til 470 liters bagage. Motoren i konceptbilen er en velkendt sag. Nemlig en 1,5 dCi med 105 hk og et brændstofforbrug på beskedne 19,8 km/l ved blandet kørsel. Mens motoren er velkendt, er det anderledes med designet. Her er der tænkt nyt. Forenden prydes af en bred kofanger med to horisontale luftindtag og forlygterne smyger sig op og hen mod fordørene.
Længden på 4,25 meter er ganske som i Dacia Logan, men så er det også slut med lighederne. De gigatiske 21 tommer aluhjul, brede sidespejle og bagenden lader ingen tvivl tilbage om, at dette er noget andet og mere end bare endnu en Dacia.
Er man i tvivl om den påstand kan man bare kaste et blik ind i kabinen. Med et heldækkende glastag, tofarvet interiør og førersæde, der er en forlængelse af centerkonsollen, er der sammenhæng mellem det yder og indre indtryk af en sportslig og unik bil.
Dacia Duster er frugten af et samarbejde mellem Renault Design Central Europe i Bukarest, Romania, og Renault Design Technocentre i Guyancourt, Frankrig.
annonce - klik på logo
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
Fakta om Dacia:
Dacia, der i 1999 blev en del af Renault, har i dag fem modeller på programmet. Tre personbiler og to vans. Personbilerne tæller Dacia Sandero (hatchback), Dacia Logan (sedan) og Dacia Logan MCV (7- personers bil) På van siden er der Dacia Logan Van og Dacia Logan pick-up.
Trods en uhørt hård periode i bilindustrien, øgede Dacia sidste år salget med 11,7 procent, trods det, at markedet faldt med 5,7 procent. Siden Renault overtog Dacia i 1999 er salget øget år for år. Fra 96,300 enheder i 12 lande i 2004, til 257,000 enheder i 50 lande i 2008.
Dacia er et value for money mærke, der tiltrækker forskellige kundegrupper.
I Vesteuropa er det især to typer kunder, der køber Dacia. Det er enten bilkøbere, der tidligere købte brugte biler, med typisk fem år på bagen eller pragmatisk indstillede nye bilkøbere, der ser Dacia som et logisk valg – et bilmærke, der levere en ny bil med god garanti til en lav pris.
Dacia er allerede introduceret i Sverige og i Danmark satser vi på at kunne præsentere mindst en personbil og en varevogn fra Dacia i september.