Den nye Megane Stationcar får premiere i Danmark i efterårets. Merprisen for stationcar i forhold til hatchback, hvilket betyder priser fra 219.995 kr. 
Den nye Mégane sta­­tioncar er hele 26 cen­timeter længere end hatch­back­ver­­sionen. Det betyder langt mere baga­ge­plads, og bedre pla­de til bagsæde­pas­sa­ge­rerne.

Med et salg på om­kring 500.000 en­he­der siden 1999, ud­gør Renault Mé­ga­ne stationcar 15 pro­cent af alt Mé­ga­ne salg. Herhjemme er tal­lene anderledes drastiske. Alene fra 2000 til og med 2008 står Re­nault Méga­ne 1,6 stationcar for 53 procent af Mégane salget, af et samlet salg på 12.000 Mégane i denne periode. Så især i Danmark er forventningerne til den nye stationcar høje. Og der er meget at glæ­de sig til.

I forhold til Mégane hatchback gør en øget akselafstand, at der er langt bedre bagageplads, og bedre plads til især bagsædepassa­ge­rene. Sam­tidig introduceres en lang række nye og spændende mo­torer, blandt an­det den nye 1,4 TCe motor med 130 hk. Den har kræf­ter som en tradi­tionel 1.8 liters motor (130 hk), moment som en normal 2.0 liters motor ( 190 Nm), men et forbrug på blot 15 km/l,  - typisk for en 1,6 liters ben­zinmotor.

Masser af plads
I forhold til hatchback er pladsen øget betydelig. I alt måler den nye stati­oncar 4,56 meter, hvilket er seks centimeter længere end den nuvæ­rende Mégane Stationcar og hele 26 centimeter længere end hatchbacken. Ak­sel­afstanden er øget med 6,2 centimeter og baga­ge­rummet sluger nu hele 524 liter, hvilket er næste 120 liter mere end hatchbacken. Med bag­sæderne foldet ned i bunden af bilen slu­ger den næsten 1600 liter. Ud­over pladsen er der ikke meget der ad­skiller Mégane hatch og Mégane stationcar.

Sikkerheden i top
Den nye Mégane Stationcar er 26 centimeter længere end hatchbacken, hvilket betyder mere 30 procent bagageplads og mere plads til bagsædepassagerene. Og så er den ende altså på det nærmeste smuk. Fem stjerner og 37 point ud af 37 mulige var resultatet, da Renault Mégane hatch blev testet af sikkerheds­organi­sationen EuroNCAP kort før jul og den nye stationcar har naturligvis samme sikkerhed. Stan­­dardudstyret om­fatter anti­skrid­systemet ESP og seks airbags, samt selehuskere på alle pladser. Sikkerhedsselerne er udstyret med dob­belte for­strammere, så presset på overkroppen i tilfælde af en kollision bliver reduceret mest muligt. Desuden er den nye Méga­ne udstyret med dob­belte kamrede airbags, der udløses og oppu­stes med forskellig styrke og hårdhed, alt efter, hvor kraftig en kol­lision, der er tale om.

De mest alvorlige kollisioner er de, der sker ved en påkørsel fra si­den. Den type kollision har ingeniørerne specielt fokuseret på i ud­viklingen den nye Mégane, der er udstyret med dobbelte sidekolli­sionssensorer. De sik­rer, at bilens sideairbags udløses dobbelt så hurtigt som den tidligere Mégane. Sammen med en helt ny type kraf­tigere gardinairbags sikres, at passagerernes hovedbeskyttelse er forbedret med 30 procent.

Nytænkende instrumentering.
Det første man hæfter sig ved bag rattet er kombinationen af en ana­log omdrejningstæller og det nyskabende digitale speedometer. Blandt ny­ska­belserne er også, at den nye Mégane kommer med hands free card og, at aircondition er standard fra laveste udstyrsni­veau. I kabinen er der er masser af gennemtænkte løsninger, der gør den nye Mégane til en god rejsefælle i hverdagen. Blandt andet er der mange små aflægningsrum i bunden af, som vi kender fra blandt andet Scenic og Grand Modus.

Præcist styretøj
På landevejen sikrer en lang række nye tiltag, at bilen er blevet end­nu mere dynamisk. Blandt andet introduceres et helt nyt servosy­stem, der gør styringen langt mere direkte og sportslig. Ud over det­te har Mégane stationcar klassens mest effektive bremser. Kombina­tionen af ventilerede skivebremser med henholdsvis 280 og 296 mm foran og 260 mm bagved gør, at den nye Mégane blot skal bruge 37 meter på at bremse ned fra 100 km/t.

Mange motorer
Motorudvalget i den nye Mégane stationcar er omfattende. På die­selsiden er der to 1,5 dCi motorer på hhv.  90 og 110 hk. Begge har partikelfilter og udmærker sig ved et brændstofforbrug, der gør bilen i stand til at køre omkring 22 km/l

På benzinsiden er der ud over to 1,6 liters motorer på hhv. 100 og 110 hk, debut til den lille effektive turbomotor på 1,4 liter. Den har kræfter som en traditionel  2.0 liters motor men et forbrug på blot 15 km/l,  - typisk for en 1,6 liters benzinmotor.

Renault Mégane stationcar introduceres i Danmark i september. Mo­tor­udvalg og udstyrsniveau vil være identisk med det man kender fra hatchback’en. Merprisen for stationcar bliver cirka 10.000 kr.


annonce - klik på logo
Arcurio - Oldtimere i særklasse

ÅRETS GAVEIDÉ:

En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrel­sesforholdet 1:12.

Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præ­mie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.

www.arcurio.dk

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du me­ner, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.