Lambor­ghini præ­sen­terer Lambor­ghini Mur­ciélago LP 670-4 Su­per­Ve­lo­ce.

Lambor­ghini Murciélago er en af de mest ek­stra­ordinære super­sports­vogne no­gen­sinde og nu udvider Automobili Lam­bor­ghini S.P.A. model­paletten med en ny exceptionel rendyrket og endnu me­re ekstrem top­model. Lamborghini Murciélago LP 670-4 Super­Veloce er mere kraft­fuld, lettere og hurtigere end Lam­borghini Murciélago LP 640. Ved at hæve effekten i den 6,5-liters V12-motor til 670 hk og re­ducere vægten med 100 kilo kan Lamborghini Murciélago bryste sig af et vægteffekt­forhold på blot 2,3 kilo per heste­kraft. Det resulterer i en imponerende acceleration fra 0-100 km/t på bare 3,2 sekunder og en tophastighed på 342 km/t!

Takket været sin enestående performance, skarpskårne præcision og uover­trufne stabilitet ved høj hastighed er Lamborghini Murciélago LP 670-4 SuperVeloce den ultimative supersportsvogn for den entu­siastiske purist. Den nye supersportsvogn kendetegnes visuelt af et markant æn­dret design, der inkluderer en sportslig fremtoning for og bag, en inno­vativ motorhjelm og valg mellem to forskellige aerodyna­miske set-ups med enten en lille eller stor hækspoiler. Interiøret i blød alcantara og glin­sende kulfiber kreerer en minimalistisk atmo­sfære.

For at opnå den mærk­bare vægtreduktion på 100 kilo i Murciélago LP 670-4 SuperVe­loce har Lamborghini optimeret stort set alle aspekter af mo­dellen lige fra chassis til motor og transmission over til interiø­ret. Mo­dellens rammekonstruktion er udført i en ny hårdere, men let­tere stål, hvil­ket foruden at have øget karrosseriets vridnings­sta­bi­litet med 12 pro­cent samtidig har barberet 20 kilo af vægtskalaen. Yderligere 13 kilo er sparet ved at fremstille for- og bagkofanger, si­deskørter samt flere af konstruktionens komponenter i kulfiber. Ved at drysse inte­riøret med kulfiber har ingeniørerne fra Sant'Agata Bo­lognese sparet 34 kilo vægt fra interiøret, mens drivlinjen har bidra­get med de sidste 33 kilo der primært er hentet fra et nyt udstød­ningssystem.

Mereffekten i V12-motoren er resultatet af optimeret ventil­timing og et modificeret indsugningssystem. De maksimale 670 hk leveres i et tænder­skæ­rende inferno ved 8.000 o/min og det maksimale drej­nings­moment på 660 Nm er til rådighed ved 6.500 o/min. Samtidig har de signifi­kante aero­dynamiske ændringer øget modellens down­force og der­med stabiliteten ved høje hastigheder. Med den lille hæk­spoiler er tophastighe­den således 342 km/t, mens den store hækspoiler med øget downforce "kun" har en tophastighed på 337 km/t.

At Lamborghinis nye Murciélago LP 670-4 SuperVeloce er den mest eks­treme af sin slags bliver tydeligt første gang øjnene løber over den bar­berbladskarpe front i mat sort finish. Frontspoileren i kulfiber har større indtag der leder luft til de karbon keramiske bremseskiver ligesom luftindtaget til oliekøleren der er placeret i førersiden er ma­let i en mat sort nuance for at matche sideskørterne.

Modifikationerne er endnu mere frem­træ­dende ved den gen­nem­sig­tige motor­hjelm hvis tre lag fremstillet af trans­parent poly­car­bonat plastik hviler på en ramme af kulfiber. Bagtil domineres Lam­bor­ghini Murciélago LP 670-4 SuperVeloce af et fladt og meget stort udstød­nings­rør og et diffuser system i to lag fremstillet udelukkende i kulfi­ber. Baglygter har natur­ligvis samme Y-formet udseende, der har væ­ret et særligt Lam­bor­ghini design-element siden Murciélago LP 640, Reventón og Gallardo LP 560-4. 

Lamborghini Murciélago LP 670-4 SuperVeloce er en limted edition på kun 350 enheder, der allerede nu kan bestilles hos eneforhandler i Danmark, Lamborghini Copenhagen med forventet levering til efter­året.

annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.