Som et mere dy­na­­misk alternativ til den fornyede Volvo S80 introdu­cerer Volvo Cars et nyt sportschassis. Chas­siset giver større køre­glæ­de og mere livlig reaktion. Samti­dig får det komfort­fremmende stan­dard­chassis endnu mere limou­sine­ag­tige egen­ska­ber.  Kunder­ne kan dermed skræd­der­sy deres S80, så den passer til deres øn­sker - inspireret og entusias­tisk kørestil eller afslappet langturs-kom­fort.

"For nogle kunder er køreoplevelsen vigtigst, for andre er det kom­for­ten," siger Stefan Sällqvist, chef for Vehicles Dynamics hos Volvo Cars. "Vi har foretaget en indgående analyse af, hvad der karakteri­serer de forskellige behov, og på basis af resultaterne har vi desig­net to alternative chassiser med helt forskellig karakter".

Lavere og mere stift chassis giver sportslig profil
For at imødekomme ønskerne hos de S80 kunder, der foretrækker en entusiastisk kørestil, har Volvo gjort chassiset meget mere stift end tidligere. Bilen er sænket 20 millimeter foran og 15 bagtil. Det gør ikke bare chassiset mere stabilt, men giver også bilen en mere kraft­fuld og visuelt kompakt profil.


annonce - klik på logo
Klik her og gå til Skomøs hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


Fjedrene er kortere og fastere. Støddæmperne er mere effektive, bå­de i kompression og ved returdæmpningen. Alle befæstninger til hjæl­peram­men har fået hårdere bøsninger. Også krængningsstabili­sato­rerne er blevet strammet op for at øge stabiliteten i kurver. Det giver en kontant førerfornemmelse og god kontrol, særlig ved en mere ak­tiv kørestil. Samtidig er udvekslingen i styretøjet tilpasset til at give hurtigere reak­tion, ligesom føreren får en fornemmelse af mere di­rekte kontakt med dæk og vejbane.

For at give endnu større stabilitet er sportschassiset standardudsty­ret med automatisk niveauregulering. Det sikrer, at bilens karrosseri forbliver parallelt med vejbanen uanset kørselsforholdene, og uden hensyn til hvor tungt lastet bilen er.

Komfortchassis med mere limousinefornemmelse
Sideløbende med udviklingen af det nye sportschassis har standard­chas­siset fået en  mere komfortabel karakter end tidligere med no­get blødere fjedre og mindre dæmpning. Det er udviklet til at give limousinens lang­turs-komfort ikke mindst for de, der sidder bag i bilen.

"Ét chassis er nu blevet til to," forklarer Stefan Sällqvist. "Det bety­der, at vi kan give vores kunder flere valgmuligheder uden at måtte gå på kom­promis. Vi har ét chassis til dem, der foretrækker en virke­lig aktiv kørestil, og et andet til dem, der hellere vil nyde en luksuriøs køretur. Når det er sagt, er det dog svært at yde teknologien retfær­dighed bare ved at snakke om den. Det handler om følelser, og det skal man ud i trafikken for at opleve".