Den for­nyede Vol­vo S80 er resul­tatet af en in­tens di­a­log mel­lem Vol­vo Cars' pro­jekt­gruppe og enga­gerede kunder til sedaner i premium seg­mentet. "Vi er klar til at give kon­kur­ren­terne kamp til stre­gen, og med den nye S80 er vi godt rustet, hvad angår eksklusi­vitet, kvalitet og køre­egenskaber," siger adm. direktør og koncernchef hos Volvo Cars, Stephen Odell.

Den fornyede Volvo S80 bliver vist første gang på Biludstillingen i Geneve i begyndelsen af marts, og salget starter i Danmark fra uge 20/2009.

Med solid succes på nøglemarkeder som f.eks. Rusland i ryggen ind­tager Volvo's store sedanmodel scenen med langt større selvtillid end tidligere. En selvtillid, der stammer fra et mere karakteristisk og elegant design, et mere eksklusivt interiør, et ''skarpere'' chassis samt et opgraderet motor­program.

"Udefra ser S80 både større og mere elegant ud. Men vi har også givet den et mere barsk udtryk. I Tyskland bruger man betegnelsen "böser Blick", hvormed man mener, at bilens front skal virke mere truende, når den toner frem i bakspejlet hos en forankørende. Men den fornyede S80 skal ikke bare ses, den skal opleves," understre­ger Volvo Cars design­direktør, Steve Mattin.

Perfekte detaljer og kvalitetsmaterialer
Med en række de­taljer, der får Volvo S80 til at virke lave­re, længere og bre­dere, er det er lyk­kedes Steve Mat­tin og hans medar­bej­dere at give eks­teriørets ele­gante udstrå­ling et løft. 

Fronten har fået større gen­nemslags­kraft med en ny grill med det større jernmærke, der er en del af de nyere Volvo-modellers mere udadvendte design-DNA. Der er også nye kromdetaljer på luftind­tagene, på den nederste del af dørene og under baglygterne.

Inde i bilen er der sat spotlight på større eksklusivitet og komfort. Bløde, overdådige lædersæder med matchende syninger side om side med dørpaneler, der afspejler samme trim. Den super-smalle, fritstående midterkonsol har fået en silkeagtig metalramme, som understreger det originale design og får den til at se mere eksklusiv ud samtidig med, at den leder tankerne hen mod den nyligt lance­rede Volvo XC60.

Instrumenterne i den fornyede S80 har eksklusive aluminiumskiver. Volvo Cars præsenterer endvidere en ny type rat, fireeget og forsy­net med dekorationspaneler med silkemat, metallignende finish, der går igen på gearvælgeren og rundt om startkontakten.


annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


Kunder med mere individuelle smagsønsker kan vælge indtræk fra det såkaldte Executive program, som tilbyder klassisk elegante ind­trækstyper.

Nye femcylindrede dieselmotorer og nye chassis-alternativer
Køreoplevelsen i den fornyede Volvo S80 er løftet med en helt ny, femcylindret 2,4 liter dieselmotor med bi-turbo. Den nye D5 motor yder 205 hk og et drejningsmoment på 420 Nm over et meget stort omdrej­ningsområde. Den kører (EU-norm, blandet kørsel) 16,1 liter/­km (164 g CO2/km) - et rekordlavt tal for en bil i den størrelse og med den ydelse. Den topmoderne motor er en problemløs og for­nøjelig samar­bejdspart­ner.

Den fornyede S80 kan også fås med en opgraderet 2,4 liter diesel­motor, 175 hk, 420 Nm drej­nings­moment, 17,2 km/li­teren (EU-norm, blandet kørsel) og CO2 udledning 154 g/km (foreløbige tal). Denne motor efter­lever kra­vene i Euro 4 normen.

Hvad chassis'et angår, har Volvo Cars udviklet to alternativer: ét, der forkæler de kørende med følelsen af overlegen komfort, og ét i sær­klasse dynamisk, der giver de kørende et indblik i selve essensen af begrebet køreglæde. Komfortchassis'et er standardudstyr, og det sænkede sportschassis kan tilvælges.

Et tilbud, der bliver svært at overgå
Den fornyede Volvo S80 hører til i en klasse, der domineres af mand­lige kunder med stor interesse for biler og med knivskarpe forvent­ninger til bilens eksklusivitet, dens køreegenskaber og ikke mindst mærkets image. Når denne kundegruppe vælger bil, er det ofte indi­videts personlige smag og præferencer, der er afgørende for valget, men bilen skal samtidig tjene som familiebil.

"Kunder i denne klasse er som regel meget mærkeloyale. Hvis vi vil have, at bilister, der er vant til at køre i konkurrerende bilmærker, skal få øjnene op for, hvad Volvo har at byde på, er vi nødt til at give dem noget helt specielt. Det gør vi ved at tilbyde eksklusivitet, kom­fort og køre­egenska­ber i absolut topklasse. Og når vi så kombinerer disse ting med overlegen sikkerhed, bliver den fornyede S80 meget svær at overgå. Et ægte livsstils-produkt," slutter Stephen Odell.