Opel InsigniaDer er for tiden stær­­ke tyske kræfter i spil for at få Opel ud af ejer­skabet hos GM.

På grund af de meget vanskelige tider for GM er der kommet særligt focus på to af kon­cer­nens mærker - SAAB og Opel. Og netop det gi­ver gro­bund for tyske spekulationer om at få Opel tilbage i et rent europæisk regi inklu­sive søstermærket Vauxhall med engelske rød­der.

Og netop disse tanker er kernen i et forslag fra arbejdersiden i Opels bedriftsråd, som vil indgå i en kommende saneringsplan - en plan, som den tyske forbundsregering har anmodet om at få.

Men kon­ceptet kræver deltagelse fra regeringens side med fremskaf­felse af den nødvendige likviditet og egenkapital. Folkene bag ideen håber samtidigt, at lande hvor Opel har fabrikker vil deltage med øko­­­no­misk hjælp til gennemførelse af planen - om ikke andet, så for at for­søge at bevare af egne lokale arbejdspladser.

IG-Metalls chef Berthold Huber udtalte i går, at den samlede plan skal forelægges regeringen snarest muligt, så allerede i denne uge - fredag den 27. februar - afholdes et ekstraordinært møde i bedrifts­rådet hos Adam Opel GmbH og her skal planerne drøftes indgående. Men et er sikkert: Man går efter hjælp fra regeringen, og dermed er en total adskillelse mellem Opel og SAAB eneste løsning.