Nissan oplever stigning i salget på næsten 20 pct.
Nissans X-trail overrasker midt i bilbranchens generelle nedtur. Hvor nedgang i salget på 70-90 pct. er helt almindelig hos konkurrenterne, er salget af X-trailen steget med knap 20 pct. Nissan begrunder succesen med en god miljøprofil og fornuftige priser.
annonce - klik på logo
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
I 2008 oplevede Nissan en stigning på 18,7 pct. i salget af firehjulstrækkeren X-Trail. Hvilket er usædvanligt sammenlignet med flere andre bilproducenter, der oplever det modsatte. Fx har Toyota Landcruiser, Suzuki Grand Vitara og VW Touareg ifølge bilstatistik.dk haft nedgang i salget på hhv. 93,3 pct., 84,5 pct. og 83,8 pct. i perioden 2007 til 2008. Den generelle nedtur forklares almindeligvis med to faktorer: Finanskrisen samt de forhøjede afgifter på tunge biler, som blev indført i juli 2007.
At Nissan går fri fra de negative salgstal er naturligvis noget, Tom Maxmølris, marketingchef i Nissan Danmark, glæder sig over:
”Vi er virkelig glade for, at X-trailen er blevet så flot modtaget herhjemme. Det er vores klare opfattelse, at modellens popularitet skyldes tre faktorer: For det første er det vigtigt for forbrugerne, at Nissan X-trail har en stærk miljøvenlig profil. X-trailen præsterer miljøtal, som stort set matcher helt almindelige personbiler som Ford Mondeo, Toyota Avensis og Opel Vectra. For det andet er X-trailens komfort og sikkerhed uovertruffen, og sidst men ikke mindst, så er pris/ydelsesforholdet for Nissan X-trail helt i top.”
Nissan X-Trail leveres med bl.a. fuldautomatisk klimaanlæg, automatisk firehjulstræksystem, ESP-system og seks airbags som standardudstyr. Nissan X-trail fås fra kr. 407.250 på hvide plader.