Små økonomiske benzinmotorer fra 0,9-1,2 liter med turbolader erstatter inden år 2012 mange af de traditionelle benzinmotorer i Renaults biler.   Elbiler med 140 hk, små benzin­motorer på mellem 0,9 og 1,2 liter, og end­nu bedre dieselmotorer gør Renault til den mest CO2 - venlige bilpro­du­cent i Euro­pa.

Massivt fokus på lavt brænd­stof­forbrug og udvikling af elbiler sæt­ter dags­ordenen for Renaults arbej­de frem til 2012. Alle­rede nu er Re­nault blandt Euro­pas top tre, når det drejer sig om bilpro­ducenter med det gennem­snitlige mindste C02 udslip. Men kursen er sat mod en førsteplads og stra­tegien er klar.

Elbilerne kommer
Først og fremmest vil Renault være den ledende bilproducent, når det gælder elbiler. Renault er i fuld gang med udviklingen af en række biler med elmotorer, der yder fra 70 – 140 hk, og kan køre op til 180 kilometer på en opladning. Motorer, der først og fremmest skal finde vej til de tre biler, som allerede nu er fastsat til at blive introduceret i Danmark i 2011 og 2012. Kangoo varevogn, Renault Megane Sedan, og en fem sæders bil i Clio størrelse, der endnu ikke er blevet navn­givet.

0,9 liters benzinmotor
Downsizing er Renaults svar på kravene om bedre præstationer kob­let med mindre brændstofforbrug. Derfor er hele Renaults motor­pro­gram under en større transformation, der for alvor springer ud i 2012.  På ben­zinsiden vil succesen med de små turbomotorer fort­sætte.

Den del af benzinprogrammet, der i dag omfatter motorer fra 1,2-1,6 liter, bliver udskiftet med turbomotorer på 0,9 til 1,2 liter. Motorer, der vil yde mellem 90 og 115 hk, og som vil resultere i en reduktion af CO2 udslippet på mellem 30-40 gram/km sammenlignet med de motorer de erstatter.

Frem mod 2011 vil Renault satse stort på elbiler. Danmark bliver det første land i Europa, der kan tilbyde bilkøberne en Renault Kangoo med elmotorMed større og stør­re fokus på CO2 udslip og miljø forventer Renault, at de små tur­bomotorer vil ud­gøre 85 procent af Renaults benzin­mo­torprogram i 2015.

Nøjsomme diesel­motorer
Renaults lange tra­dition for nøj­somme og stærke diesel­motorer ud­vikles også i de kommende år. Renault vil i 2011 være i stand til at tilbyde flere biler, der kører over 25 km/l, og derved udleder mindre end 100 gram CO2 pr/km.  Blandt andet er det hensigten at udvikle Renaults mest po­pu­lære dieselmotor - den 1,5 liters store dCi motor, der findes i alle mo­deller fra Twingo til Laguna og som alene i 2008 blev produceret i 900.000 enheder, så den udleder 20 gram CO2 mindre pr/km end i dag.

Desuden introducerer Renault en helt ny 1,6 liters dieselmotor, der yder 130 hk. Motoren erstatter den nuværende 1,9 liters diesel og gevinsten bliver et lavere brændstofforbrug og sparer miljøet for 25 gram CO2 pr./km.

Dobbeltkobling
Også når det drejer sig om automatgearkasser vil Renault taget et stort skridt fremad til gavn for både køreglæde og miljø. Den tradi­ti­onelle auto­matgearkasse suppleres allerede næste år af en gear­kasse med dob­beltkobling. Denne gearkasse gør gearskiftet væsent­ligt hurtigere uden at tabe moment. Samtidig forventer man at spare omkring 15 procent brændstof i forhold til en traditionel automatisk gearkasse.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Skomøs hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.