Flere kræfter og la­vere brænd­stoffor­brug.

Volvo Cars forstærker indsatsen på diesel­området med to nye, fem­cylindrede 2,4 liter turbodiesel­mo­torer med flere kræf­ter, be­mær­­kel­ses­vær­digt lavt brænd­­stofforbrug og redu­ceret CO2 ud­led­ning.

2,4D med enkelt­turbo, 175 hk og 420 Nm drej­nings­moment.
Der var skarp fokus på brændstoføkonomien under udviklingen af den­ne nye 2,4 liter turbodiesel. Dens indsprøjtningssystem har en anden type piezoelektriske indsprøjtningsdyser end den større D5'er, en type som begrænser brændstofforbruget ved hjælp af eks­tremt hurtige og præcise indsprøjtningssekvenser. Det høje brænd­stoftryk resulterer i særdeles effektiv forbrænding.


annonce - klik på logo
Klik her og gå til Blækbutikkens hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


For at forbedre køreegenskaberne er turboen optimeret, så den har højt drejningsmoment fra lave omdrejninger.

I de forskellige Volvo-modeller er brændstofforbruget med den op­gra­derede 2,4 liter turbodiesel (EU-norm, blandet kørsel) følgende:

-  S80:        17,2 km/liter  (foreløbigt)         (CO2 udledning 154 g/km)
-  V70:        16,9 km/liter  (foreløbigt)         (CO2 udledning 157 g/km)
-  XC60:      16,6 km/liter                          (CO2 udledning 159 g/km)
-  XC70:      16,6 km/liter                          (CO2 udledning 159 g/km)

Den nye 2,4 turbodiesel kan bestilles i Danmark fra uge 20/2009.

Højt ydende D5 med biturbo, 205 hk og 420 Nm drejningsmoment
Volvo Cars præsenterede for nylig denne nye D5 motor med biturbo til Volvo S80, som med den nye motor kører hele 16,1 km på literen. I Danmark kan bilkøberne bestille denne kombination fra uge 20/2009.

Men den nye motor er ikke kun forbeholdt Volvo's sedan-flagskib. Kunder til Volvo V70, XC60 og XC70 får også glæde af nyheden, som dog først når de danske breddegrader senere på året.

Med D5'erens høj­tek­nologiske løsninger kører Volvo-modellerne ikke så lidt længere på literen  (EU-norm, blandet kørsel), nemlig:

-  S80:         16,1 km/liter                          (CO2 udledning 164 g/km)
-  V70:         15,6 km/liter                          (CO2 udledning 169 g/km)
-  XC60:       14,3 km/liter  (foreløbigt)      (CO2 udledning 185 g/km)
-  XC70:       14,3 km/liter  (foreløbigt)       (CO2 udledning 185 g/km)

Detalje fra Volvos 2,4 liters turbodieselmotorDe to nye diesel­mo­torer har en række tek­nologiske løsninger tilfælles - lavere kom­pression, mere effektiv forbrænding og nyeste genera­tion af motor­styring. Det er lykke­des Volvo Cars' driv­li­neeksperter at mind­ske frik­tionen i de to motorer. Trykfaldet i indsugnings- og ud­stød­­nings­sy­stemet er ligeledes væsentligt reduceret.

Begge de nye turbo­diesel-motorer er forsynet med keramiske glø­de­rør, en højtek­nologisk løsning, som i kraft af hurtig opvarmning gør det let at starte bilen. De når en temperatur på 1.000 grader Celsius på blot to sekunder, hvilket be­ty­der hurtig start og færre udlednin­ger. Under visse kørselsforhold, f.eks. ved virkelig lave omdrejninger, kan de keramiske gløderør også anvendes til at øge temperaturen i cylindrene, hvorved forbrændingen bliver endnu mere effektiv.