Audi præ­senterer nu A4 allroad quattro. Med det perma­nente fire­hjulstræk og den øge­de frihøjde er den til alle typer gader og veje, men også til der, hvor as­falten hører op.

Designet af Audi A4 allroad quattro ligger sig op mod A4 Avant - skar­­pe linjer omkran­ser skulp­turelt buede fla­der, den lave tag­linje giver bilen en coupé­agtig form. Singleframe-kølergrillen, som er lake­ret i lunagrå, har lodrette kromlameller, en mere markant stødfanger og store luftindtag understreger den selvstændige fremtoning. Tåge­forlygterne er forsynet med kromringe. Under forenden og bagenden er A4 allroad quattro ud­styret med et bundskjold af rustfri stål. I for­hold til Audi A4 Avant har den en større frihøjde - 180 mm når bilen er uden læs.


annonce - klik på logo
Klik her og gå til Nordic AutoParts hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


Fra siden lægger man især mærke til de ekstra brede hjulkasser, og de 17" alufælge er standard. En markant ræling med to høje kanter fuldender taget. Stødfangeren bagpå understreger bredden på A4 allroad quattro med sin markante linjeføring og de integrerede, vand­­rette reflekser.

Motorer
Ved introduktionen tilbyder Audi tre forskellige motorer til A4 allroad quattro - en benzin- og to dieselmotorer - de er alle udstyret med direkte indsprøjtning og turboladning. De imponerer med en høj ydel­­se, en frem­ragende trækkraft, en rolig motorgang og et lavt brændstofforbrug. Det skyldes bl.a. de nye teknologier fra Audis ef­fektivitets-modulsystem - fx har alle motorer som standard et gen­indvindingssystem, som omdan­ner mekanisk energi til elektrisk ener­gi under deceleration.

2.0 TFSI-motoren, som fire år i træk er kåret til "engine of the year" af en international eks­pert­jury, har hele 3 avancerede tekno­lo­gier ombord. De om­fatter den direkte ben­zin­indsprøjtning FSI, turbolad­ning og Audi valve­lift system, som øger trækkraften via en variabel styring af ventil­slaget. I 2.0 TDI-motoren sørger et common rail-sy­stem med et indsprøjt­ningstryk på 1.800 bar for en frem­ragende motorgang. Modelræk­kens topmotor er 3.0 TDI. Denne V6-die­selmo­tor yder 240 hk og le­verer et drejnings­mo­ment på 500 Nm mellem 1.500 og 3.000 omdr./­min.

Kraftoverførsel
2.0 TDI overfører sin kraft via en 6-trins manuel gearkasse. I 3.0 TDI og 2.0 TFSI monterer Audi (som ekstraudstyr) den nyeste generation af den effektive S tronic gearkasse. Denne innovative dobbeltkob­lings gearkasse skifter mellem de syv gear i løbet af nogle få hund­rededele af et sekund og på en ekstremt komfortabel måde.

I drivlinjen på Audi A4 allroad quattro er differentialet placeret foran koblingen umiddelbart bag motoren. Dette medfører, at forakslen rykkes langt fremad, hvilket giver en lang akselafstand og en perfekt fordeling af akseltrykket. Resultatet er rolig ligeudkørsel, god rulle­kom­fort og masser af dynamik.

Audi A4 allroad quat­tro er udstyret med det permanente firehjuls­træk quattro som stan­dard. Med sit rent mekaniske midterdiffe­ren­tiale fordeler det kræf­ter­ne mellem for- og bagakslen med vægt på bagakslen i forhol­det 40:60. Efter behov kan op til 65 procent sen­des til for­akslen eller op til 85 procent til bagakslen.

I stabilitetsprogrammet ESP findes en speciel funktion - den såkaldte offroad detection (ORD), som automatisk registrerer underlagets be­skaf­fenhed og tilpasser ESP's regulering derefter. Denne funktion kom­mer føreren til gode i råt terræn.

Udstyr
Audi A4 allroad quattro kommer i forsommeren hos forhandlerne. Stan­dardudstyret omfatter 17" letmetalfælge, tågeforlygter, forlyg­te­sprink­lere, tagræling, komfortbagagerums-afdækning, vendbar ba­gagerumsbund, klimaanlæg, elektromekanisk parkeringsbremse, læ­derrat, lys- og regn­sensor og radio concert med cd/sd afspiller og 6,5" farveskærm.