AlteaSEAT vi­ser face­lif­tede León- og Altea-mo­deller på Geneva Motor Show 2009.

Banebrydende ny teknik.

Dieselmotorer med common-rail-teknik.

Arrow-design fort­sættes.
AlteaSeat har valgt dette års in­ter­nationale bil­udstilling i Geneve til at vise de seneste ændringer på model­lerne Altea og León. De to modeller har beg­ge gennemgået hvad SEAT benævner en væsentlig evolu­tion.

Fra den 5. til den 15. marts vil alverdens bilentusiaster kunne se de nye udformninger af SEAT Altea op SEAT León på den internationale ud­stilling i Geneve.

AlteaSEAT benævner æn­dringerne på León og Altea som en evo­lution, hvor mær­kets iden­titets­­skabende design­linier nu også gør sig gæl­dende på León- og Altea-mo­dellerne. Der her er tale om mindre op­tiske æn­dringer, så som en fladere front med et mere diskret logo og større for­lygter. Bagtil er der tale om større og brede­re bagruder, der optimerer ud­synet. Desuden er der nydesignede bakspejle, og baglygter samt stoplys er også blevet updatede. Alt i alt giver disse æn­dringer mo­dellerne et mere elegant ydre.


annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


I kabinen er der tale om, at midterkonsol og instrumentpanelet er ændret, materialevalget er forbedret, resulterende i en moderne og ergonomisk kabine.

Nyskabende teknologi
Seat LeonMere opsigtsvæk­kende er den tek­niske opti­mering af mo­dellerne. Som noget helt nyt intro­ducerer SEAT XDS-systemet. Der er her tale om et elek­tro­nisk system,  inte­greret i bilens ESP, der overfører kraft fra hjulet med bedst friktion under acceleration. Rent praktisk sker det ved, at hju­let med mindst vejgreb afbremses. Ligeledes tilføjer SEAT modellerne en ny Hill Hold Control, der assisterer ved igang­sæt­­ning op ad bakke. Dette resulterer i væsentlige forbedringer af såvel komfort som sik­kerhed.

Nye motorer og tilføjelse af common-rail
Modellerne León og Altea samt Altea XL udbyder et bredt motorpro­gram, hvor man nu kan vælge mellem hele ti mo­torvarianter: fem die­sel- og fem ben­zin­motorer. I rampe­lysets centrum står den stær­ke 2,0 TSI-motor med 211 hk. Blandt diesel­moto­rerne er den store ny­hed, at SEAT nu lan­cerer en 170 hk 2,0 TDI-motor med common-rail-teknologi. Tillige vil samtlige modeller med DSG-gear fremtidigt være ratbetjente.

Mere udstyr
Med disse '09 udgaver har SEAT ligeledes standar­diseret udstyrs­­ni­veauerne, så­ledes at Altea, Altea XL og León alle har ens stan­dard­udstyr på ud­styrs­niveauerne Reference, Style og Sport. Tillige har SEAT tilføjet den sportslige FR-version til León.  

Udover det nyud­viklede XDS-system, tilbyder SEAT nu også Hill Hold Control, bi-xenon forlygter med AFS, nyt klimaanlæg og nyt audiosy­stem, tågelygter med kurvelys, parkerings­censor for og bag, optisk parkerings system integreret i navigations­systemet og meget andet.
Slutteligt er de nye Altea- og León-modeller alle udstyret med fuldt sik­kerhedsudstyr som standard.