2010 Cadillac SRX: et markant alternativ til nutidens luksus crossover forbruger.
Cadillac afslørede 4. januar den næste generation af 2010 SRX Crossover. Den byder på et helt nyt design og mere effektive, højteknologiske motorer. Den nye SRX er en mellemstor luksus crossover og kan ses på det nordamerikanske International Auto Show i denne uge.
- Cadillac præsenterer den helt nye SRX på Detroit Motor Show (NAIAS)
- En ny 3.0 l E85 kapabel motor leverer 193 kW
- Den helt nye luksus crossover til salg i Europa ved udgangen af 2009
"Den helt nye SRX er en frisk og indbydende crossover, der henvender sig til kunder, der sætter luksus i højsædet," sagde Mark McNabb, Nordamerika Vice President, Cadillac / Premium Channel. "Med de nye teknologier for øget effektivitet og sikkerhed fokuserer den nydesignede 2010 SRX Crossover både på de følelsesmæssige og de praktiske sider af luksus forbrugeren."
2010 SRX er designet til at yde effektive præstationer herunder to højteknologiske seks-cylindrede motorer, som er nyt for Cadillac. En ny, 3.0L direkte indsprøjtning og E85 kapabel V6 motor som standard, og en ny 2.8L turboladet V6 som tilvalg. Begge motorer anvender teknologi, som hjælper til at producere stærke køreegenskaber, som er typisk for større motorer med høj slagvolumen. Direkte indsprøjtning giver en reduktion på 25 % i kulbrinte emissionerne. Brændstoføkonomien forventes at ligge i midten af 20''erne på motorvej, men testen er endnu ikke afsluttet.
Ydeevne og sikkerhed er styrket gennem et tilgængeligt all-wheel-drive (AWD) system, der er designet til at optimere håndtering af køretøjets stabilitet under alle køreforhold. AWD systemet omfatter en avanceret elektronisk limited-slip differential (eLSD), der fordeler drejningsmomentet, hvor der er behov for det fra side til side langs bagakslen og ud fra den forreste bagaksel. Det forebyggende, aktiv-on-demand system giver en ekstra dimension til kapaciteten under våde eller overisede forhold.
2010 SRX er bygget med stor akselafstand, der er designet til at levere en behagelig og reaktionsdygtig køreoplevelse. Den har fem sæder og er udstyret med et meget stort bagagerum og kan trække op til 3.500 pounds (1587 kg).
Karakteristisk design og håndværk
"Cadillac er kendt for dristigt design. 2010 SRX Crossover er bygget over dette omdømme. Som med 2008 CTS, hvor vi udviklede vores Kunst og Videnskab design til at skabe en crossover til stilbevidste kunder. Eksteriør designet giver en dramatisk indtryk med den markante linie på siderne for at understrege fornemmelsen af bevægelse, selv når bilen står stille. Et multibrikgitter og Cadillac's ikoniske lodrette forlygter med light pipe teknologi og adaptiv belysning foran er kendetegnet ved SRX. Alt smelter sammen i et veldrejet design, som tilspidses nedad bag på bilen, hvilket giver den en sporty profil”, sagde Clay Dean, Cadillac globale design director.
SRX har stærke træk, minimalt overhæng og hjulene placeret yderst i hjørnerne.18” hjul er standard, 20” hjul fås som option. En markant linje løber langs hele bilens sider og kulminerer i front kromstødfangerens udluftningsanordning med indbygget markeringslygte. En integreret spoiler på den bageste kant af taget fremhæver de slanke linjer og forbedrer aerodynamikken.
"Interiøret i den nye SRX udmærker sig ved teknisk præcision blandet med gammelt traditionelt håndværk," sagde Dean. "Håndsyede belægninger på instrumentbrættet og belysningsforholdene understreger den fint skræddersyede kabine."
Et integreret center system styrer klima-og lydanlæg, mens navigationssystemet er integreret i midten af instrumentbrættet. En udsøgt eksempel på opmærksomheden på detaljer i SRX er Cadillac script logoerne i forreste dørpaneler, som belyses, når dørene åbnes.
Avanceret teknologi og underholdning systemer
2010 SRX er udstyret med et utal af avancerede elektroniske funktioner bl.a. en "pop-up" navigationsskærm med 3D billeddannelse; adaptiv lys der synkroniserer forlygterne med køretøjets styretøj; elektronisk bagklap med justerbar højde indstilling; integreret hard disk drev for musik opbevaring og et dual-screen bagsædeunderholdningssystem.
Bluetoothkompatibilitet er standard ligesom OnStar's sving-for-sving navigation service for kunder, der fravælger navigationssystemet, der tilbydes som en option.
Effektiv ydeevne
SRX drives af en ny, brændstoføkonomisk direkte indsprøjtet 3.0L V6, der leverer anslået 260 hk (193 kW) og er forbundet med en seks-trins automatisk transmission. Direkte indsprøjtning giver mere kraft, bedre brændstoføkonomi og lavere emissioner, alt dette med en motorpakke med mindre slagvolumen, som betyder, at den nye V6 motor forventes at øge SRX''s standard effekt med 5 hk og samtidig opfylder en anslået 10-Q5-procent forbedret brændstoføkonomi.
Den 3.0L direkte indsprøjtning V6 motor er en mindre version af 3.6L motor med direkte indsprøjtning, som er monteret i CTS sport sedan. Den er blevet kåret som en af verdens 10 bedste motorer i 2009 af Ward's Automotive. Sammen med den direkte indsprøjtning teknologi og en variabel ventilindstilling giver 3,0-liters motoren mere kraft, bedre brændstoføkonomi og reducerer emissionerne.
Hydra-Matic 6T70 seks-trins automattransmission sparer brændstof ved at sænke motorens omdrejninger pr. minut ved konstant hastighed ved motorvejskørsel, mens et manuelt gearskifte giver føreren større interaktion, når det ønskes. Den nye SRX omfatter en valgbar "øko-mode", som ændrer transmissionens skiftpunkter, som betyder en forbedring af brændstoføkonomien.
"2010 SRX leverer en fremragende afbalanceret kørselsdynamik i al slags vejr," sagde Bob Reuter, global vehicle chief engineer. "All-wheel-drive systemet, udstyret med elektronisk slip, overfører drejningsmoment ikke kun fra for til bag, men også langs bagakslen. Dette system danner nu baggrund for alle all-wheel-drive systemer og giver føreren kontrol over en hvilken som helst vejbane. "
Trækkraftkontrollen er gået et skridt videre på AWD modellerne med bagmonteret eLSD. Under overisede eller våde forhold kan systemet overføre op til 100 procent af drejningsmomentet til de hjul, som har mere vejgreb. eLSD giver også føreren øget kontrol ved skarpe sving og ved hård opbremsning ved høj hastighed, f.eks. ved vognbane skift, ved kortvarigt at anvende mere eller mindre drejningsmoment til hjulene, som betyder, at den bageste del af køretøjet mere nøje følger retningen af forhjulene.
Ophænget er udstyret med et real-time dæmpning system, som arbejder sammen med AWD, der justerer støddæmpningen i forhold til vejrforholdene, hvilket giver en udsøgt køreoplevelse.
Udvidet sikkerhed
SRX's sikkerhedsanordninger har til formål at beskytte passagererne før, under og efter et sammenstød. En stærk konstruktion og et chassis, der absorberer kollisionskraften, suppleres af martensitisk stål, der helt omgiver vippearmssystemerne. Martensitisk stål er et af de stærkeste materialer, der er tilgængelige, og dets brug i vippearmssystemerne medvirker til at beskytte mod indbrud i bilen ved sidesammenstød, og samtidig bevarer bilen formen ved for- og bagkollisioner.
Yderligere sikkerhedsfunktioner omfatter standard hoved-side-airbags, forreste sæder er som standard monteret med bækken/ brystkasse side airbags, sikkerhedsselerne ved forsæderne er med dobbelt selestrammere og belastningsanordninger, rollover oversvømmelsesbekæmpelse sensorer, et pedal frigørelses system, trailer stabilitet assistent og OnStar (ej i Europa).
SRX er konstrueret til at opfylde de europæiske standarder for fodgængerbeskyttelse. Den forreste kofanger er placeret for større kompatibilitet med personbils kofangere.
Den nye SRX kan fås hos de europæiske Cadillac forhandlere i fjerde kvartal af 2009.
annonce - klik på logo
ÅRETS GAVEIDÉ:
En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrelsesforholdet 1:12.
Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præmie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.