Ford Focus RS er den hurtigste serie­produ­cerede eu­ro­pæ­iske Ford no­gen­sinde.

Man kan betragte den nye Ford Focus RS på to måder: Som en prak­tisk fami­lie­bil i den min­dre mellem­klasse eller som et sty­let fartuhyre med en opsæt­ning, der snarere indbyder til sport end til søndags­ud­flugt.

Med 305 svulmende heste og et moment på drabelige 440 Nm di­stan­cerer den nye Ford Focus RS sig både fra sin meget roste for­gæn­ger og fra alt hvad Ford hidtil har begået i europæiske gadera­cere. De 19 tommer bre­de dæk er ikke for sjov, men en nødvendig asfalt-klæber, når den nye RS i løbet af blot 5,9 sekunder rammer 100 km/t. Tophastigheden er endnu ikke endelig verificeret, men ligger et sted på den anden side af 260 km/t.

Fords ingeniører har givet den velkendte 2,5 T motor fra Focus ST en kraf­tig overhaling. Knastaksler, topstykke, pakninger, luftindtag, ma­ni­fold og udstødning er alle nyudviklinger og en væsentlig del af hem­­­meligheden bag en motor med et fantastisk kraftoverskud.


annonce - klik på logo
Klik her og gå til Skomøs hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


For at undgå momentstyring ved hård acceleration eller i sving, har Fords ingeniører ligeledes udviklet et nyt forhjulsophæng og et nyt differentiale. ESP systemet er ligeledes modificeret specielt til RS, så det tillader en mere sporty kørestil, før det griber ind. Resultatet er et helt fantastisk vejgreb. ESP kan selvfølgelig deaktiveres, hvis der skal køres på bane.

De mange nye designelementer er med til at understrege den sande RS natur. Hele frontkofangeren er ny. Det store trapezformede luft­indtag i fronten er blevet endnu større. Xenon lygterne er standard og har sort indfatning, ligesom de nydesignede tågelygter. De kraf­tigt udvidede skærm­kasser, som bliver matchet af nydesignede, ae­rodynamiske sides­kørter, afslører, at sporvidden er øget med hele 40 mm. De to luftindtag på kølerhjelmen skal ikke blot understrege det aggressive look, men først og fremmest sørge for rigeligt kølende luft til den potente motor.

Indenfor byder RS’en på sportssæder fra Recaro, både for- og bag. Far­ven på sæderne følger eksteriøret, og der er mulighed for at væl­ge delvis læder som ekstraudstyr. Kabinen er helt i sort, og midter­konsollen er udført i sort carbon-look. Det blå RS logo er placeret på rattet samt på forsæderne lige over Recaro logoet. 

Den nye Ford Focus RS forventes til Danmark i april 2009 og vil være tilgængelig i farverne Ultimate Green, Performance Blue og Frozen White med matchende interiør.

Prisen for en Ford Focus RS 3-dørs med 2,5 T Motor og  305 hk er kr. 572.750 ekskl. levering.