Fornuft og følelse går op i en højere enhed i den nye Renault Mégane hatchback. Sikkerheden er i top, prisen i bund og designet er sportsligt.
Masser af udstyr, priser der aldrig set lavere, og sikkerhed, der al­drig er set hø­jere. Sig goddag til den nye Renault Mé­gane, der intro­duce­res i både hatch - og coupé version.

Fem stjerner og 37 point ud af 37 mulige var resultatet, da den nye Renault Mégane blev testet af EuroNCAP kort før jul. Resultatet un­der­streger, at Renault med hele 11 modeller med 5 stjerner i Euro­NCAP er det sikreste bilmærke i verden. Og ingen anden bil overgår nye Renault Megané i sikkerhed.
Med optimal sikkerhed, sportsligt design, et bredt motorprogram og partikelfilter som standard på dieselbilerne, er den nye Renault Mé­gane derfor klædt ualmindeligt godt på til at løfte arven efter den nuværende modelrække, der er solgt i mere end 8,5 mio eksemplarer siden introduk­tionen i 1995.

I forhold til Mégane II, er den vokset på flere ledder. Mest impone­rende er bagagepladsen i hatchback’en, der er vokset fra 330 liter til 405 liter. Det svarer faktisk til, at der kan være en ekstra rejsekuffert i bagage­rummet.


annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


Nytænkende instrumentering.
Det første man hæfter sig ved bag rattet er kombinationen af en ana­log omdrejningstæller, og det digitale speedometer. Blandt ny­skabelserne er også, at den nye Mégane kommer med hands free card og, at aircondition er standard fra laveste udstyrsniveau. I ka­binen er der er masser af gen­nemtænkte løsninger, der gør den nye Mégane til en god rejsefælle i hverdagen. Blandt andet er der mange små aflægningsrum i bunden af, som vi kender fra blandt andet Sce­nic og Grand Modus.

På landevejen sikrer en lang række nye tiltag, at bilen er blevet end­nu mere dynamisk. Blandt andet introduceres et helt nyt servosy­stem, der gør styringen langt mere direkte og sportslig.

Som altid, når det er Renault, der sender en ny bil på gaden, er sik­kerheden i top og der er flere sikkerhedsmæssige markante nyska­belser. Standardudstyret omfatter naturligvis antiskridsy­stemet ESP og seks airbags, samt selehuskere på alle pladser.

Den nye Mégane coupé er på alle måder sin egen. Designet er unikt og prisen på blot 299.900 kroner for en topudstyret 180 hk stærk coupé er decideret billigt.Sikkerhedsselerne er udstyret med dob­belte for­strammere, så pres­set på over­krop­pen i tilfælde af en kollision bliver re­duceret mest mu­ligt. Desuden er den nye Mégane udstyret med dobbelt kamrede air­bags, der udløses og oppustes med for­skellig styrke og hårdhed, alt efter, hvor kraftig en kollision, der er tale om.

Ekstra beskyttet ved sidekollision
De mest alvorlige kollisioner er de, der sker ved en påkørsel fra si­den. Den type kollision har man specielt fokuseret på i udviklingen den nye Mégane, der er udstyret med dobbelte sidekollisions­senso­rer. De sikrer, at bilens sideairbags udløses dobbelt så hurtigt som tidligere. Sammen med en helt ny type kraftigere gardinairbags sik­res, at passagererens hovedbeskyttelse er forbedret med 30 pro­cent.

Mange motorer
Motorudvalget i den nye Mégane er omfattende – med de mest sports­lige i coupéversionen. På dieselsiden er der to 1,5 dCi motorer på hhv. 90 og 110 hk. Begge har partikelfilter og udemærker sig ved et brænd­stoffor­brug på kun 4,5/4,6 l/km – altså omkring 22 km/l. Desuden kommer der en 1,9 liters diesel med 130 hk, der takket væ­re den nyeste forbrændings­teknologi kombinere høj ydelse med lavt forbrug. Momentet på 300 Nm er til stede ved  1750 omdr/min og den klarer 19,6 km/l.

På benzinsiden er der også bemærkselsesværdige nyheder. Ud over den 1,6 liters motor, er der debut til to turbomotorer. Den mindste er en 1,4 liters TCe motor ( Turbo Control efficiency). Den har kræfter som en traditionel 1.8 liters motor (130 hk), moment som en normal 2.0 liters motor (190 Nm), men et forbrug på blot 15 km/l - typisk for en 1,6 liters benzinmotor.

Den kraftigste benzinmotor er den nyudviklede 2,0 TCe motor, der yder 180 hk.

Forskel mellem Coupé og Hatch
I bund og grund er Mégane Coupé og Mégane Hatch den samme bil, med nogle få, men vigtige undtagelser. Mest i øjnefaldene er natur­ligvis designet, der i hatchbackudgaven er sportsligt og i coupé ver­sionen enestående. Men der er også usynlige forskelle, der betyder meget for køreoplevelsen. Affjedringen i coupé udgaven er væsent­ligt strammere sat op end i hatchbacken – 19 procent strammere foran og hele 50 procent strammere affjedring bagved.


annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


Coupé-versionen er noget mere sportslig at se på og køre i, hvilket også afspejles i motorudvalget, der byder på 110 og 130 hk diesel, samt 2.0 turbo benzin med 180 hk.

Priser
Prisen for en veludstyret Mégane med 100 hk 1,6 liters motor er 209.990 kroner, mens dieselversionen med 90 hk koster 224.990 kroner.

For Coupeversionen begynder priserne ved 259.990 kroner for en version med 110 hk diesel, mens prisen for topversionen med 180 hk turbo­ben­zin­motor eller 130 hk dieselmotor er 299.990 kr.

Renault Mégane hatch og coupé introduceres ved Åbent Hus hos landets Renault- forhandlere i weekenden den 24.-25. januar.